Main menu

header

de Raluca Grințescu

Gastrita hiperacidă este încadrată în medicina ayurveda în grupa de afecţiuni numită Grahani Roga, fiind varietatea Pitta Grahani Roga (adică tulburări de digestie cauzate de excesul de Pitta Dosha). Cu ajutorul ayurvedei puteți clarifica în cele ce urmează câteva dintre aparentele paradoxuri observate în cazul bolnavilor de gastrită.

Reguli alimentare

  1. 577 11 1Să nu mâncați nimic înainte ca masa anterioară să fie complet digerată. Mulţi consideră că ideea de bază a alimentaţiei în gastrite este să fracţionați mesele în cinci-șase mese pe zi, pentru a vă feri de supraîncărcarea stomacului. Însă s-a constatat că a mânca prea des poate creşte aciditatea gastrică. Adevărul este, de fapt, lămurit de medicina ayurveda, unde se cunoaşte faptul că a consuma alimente înainte ca masa anterioară să fie complet digerată transformă tot conţinutul stomacului într-o masă acidă, ce va agrava şi mai mult gastrita. Aşadar, nu a mânca prea des este problema, ci a mânca înainte de golirea stomacului.
  2. Mese la ore fixe. S-a constatat că mesele neregulate diminuează capacitatea digestivă. În ayurveda însă se cunoaşte de mii de ani faptul că puterea digestivă, numită Agni, este menţinută în stare optimă doar dacă sunt respectate anumite principii, printre care se numără şi regularitatea constantă a meselor.
  3. Să respectați orele de masă. S-a constatat că, dacă se mănâncă doar dimineaţa şi seara, se adună prea mult acid clorhidric, care, pe de o parte, va face ca alimentele consumate să nu fie corect digerate, iar, pe de altă parte, va leza mucoasa stomacului. Este o observaţie la prima vedere paradoxală, deoarece mai mult acid clorhidric ar trebui să însemne o digestie mult mai bună, însă, în realitate, digestia scade. Explicaţia o găsim tot în ayurveda: mai mult acid clorhidric înseamnă mai multă Pitta Dosha, adică diminuarea capacităţii digestive.
  4. Cantitatea de alimente de la o masă este necesar să fie moderată. Mesele prea copioase rămân mult timp în stomac, crescând aciditatea. Cel mai important aspect pentru a reduce Pitta Dosha este moderaţia în toate.
  5. Alimentele consumate la aceeaşi masă este necesar să fie compatibile între ele. Alimentele incompatibile sunt cele care necesită condiţii diferite de digestie, ceea ce va bloca întreaga digestie, alimentele rămânând mult timp în stomac şi devenind o masă acidă (de exemplu, consumul la aceeaşi masă de lapte şi peşte, fructe şi lapte, usturoi şi lapte, oţet şi lapte etc.). Cel mai bine este să se consume la o masă un singur tip de alimente, pentru a evita cât mai mult aceste incompatibilităţi digestive, respectiv, fructele se consumă separat de mese, alimentele bogate în proteine nu se combină decât cu salate de vegetale, se evită combinaţia de proteine cu amidonoase (de exemplu, carne cu cartofi). Ayurveda menţionează faptul că alimentele incompatibile conduc la multe probleme de sănătate, printre care şi tulburările din grupa Grahani.
  6. Nu se consumă alimente alterate sau fermentate. Astfel de alimente agravează Pitta Dosha.
  7. Mâncarea este necesar să fie călduţă, nu fierbinte. Tot ceea ce este fierbinte creşte Pitta Dosha.
  8. Conţinutul alimentelor în fibre vegetale să fie moderat. O alimentaţie prea bogată în fibre vegetale agravează aciditatea gastrică.
  9. Alcoolul şi tutunul sunt interzise, iar aspirina și medicamentele antiinflamatoare din grupa aspirinei trebuie evitate.
  10. Nu se consumă prăjeli şi nici uleiuri rafinate. Este util însă consumul de unt proaspăt şi mai ales de unt sub formă de ghee.
  11. Gusturile intens dulce, picant, acru sau amar puternic pot declanşa pusee de gastrită. Stimularea gustativă intensă produce o secreţie puternică de sucuri gastrice, care nu sunt suportate de stomacul sensibilizat.
  12. Stresul şi anxietatea pot agrava sau chiar cauza gastrita.
  13. Consumul zilnic de lapte dulce, lapte bătut proaspăt, iaurt proaspăt şi brânză dulce e foarte util.

Regimul alimentar în caz de gastrită este recomandat să fie ţinut chiar timp de trei-patru ani.

Add comment


Security code
Refresh