Main menu

header

ATENTIE ! Acest site foloseste cookies.

Sunte de acord cu cele prezentate. Learn more

I understand

Conform Regulamentului European 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date, Taifasuri Media SRL, are obligația de a prelucra date cu caracter personal în conformitate cu principiile de prelucrare și în condiții de securitate tehnică și numai pentru scopurile specificate în Prelucrarea datelor.

616 18 1de Cătălina Tăgârță

Stresul posttraumatic este o tulburare care se dezvoltă după ce oamenii experimentează un eveniment pe care ei îl percep ca periculos, şocant sau înfricoşător, precum un accident grav de maşină, o boală nemiloasă sau decesul unei persoane dragi etc. Potrivit specialiștilor, atunci când treceți printr-un asemenea eveniment, trauma este resimțită atât la nivel psihologic, cât și fiziologic. Organismul declanşează pe moment un mecanism de tipul „luptă sau fugi”, dar sentimentul de tristețe poate fi readus în prim-plan chiar și după ani de la incident, el fiind retrăit la aceeași intensitate sau la una asemănătoare.

Se foloseşte de puterea minții pacientului

Datorită mecanismului de autoprotecţie, multe persoane reuşesc să îşi revină în mod natural după un eveniment traumatizant. În cazul în care şocul este mult prea mare şi oamenii sunt în continuare speriați după trecerea pericolului, înseamnă că ei suferă de stres posttraumatic. La ora actuală, singura metodă creată special pentru tratarea stresului posttraumatic este Tehnica Rewind, care se foloseşte de puterea minții pacientului pentru a rescrie datele evenimentului producător de stres și pentru a-l descărca de emoția negativă, susțin reprezentanții Plus Communication. „Sistemul nervos cunoaşte două moduri automate sau reflexive de a răspunde la evenimentele stresante. În primul rând prin mobilizare, atunci când inima începe să bată tare, tensiunea arterială creşte, muşchii se contractă, cresc rezistenţa şi viteza de reacţie. În acest caz, odată ce pericolul a trecut, sistemul nervos calmează corpul, scade frecvenţa cardiacă şi se revine la echilibru. În al doilea rând, există imobilizarea. Aceasta se produce atunci când persoana se confruntă cu o cantitate copleşitoare de stres şi, deşi reacţia iniţială de mobilizare trece, aceasta rămâne «blocată». În această situație, sistemul nervos se află în imposibilitatea de a reveni la starea sa normală de echilibru şi nu poate depăşi evenimentul traumatic”, declară Eugen Popa, preşedintele Asociaţiei Române de Hipnoză.

Reacții manifestate prin șoc, furie sau nervozitate

616 18 2Repetarea mintală a evenimentului traumatic generează un stres continuu, care persistă chiar și după încheierea lui. „În acest caz putem vorbi despre stresul posttraumatic. Oamenii care au experimentat un eveniment traumatic vor avea reacţii care pot include şoc, furie, nervozitate, frică şi chiar vinovăţie, iar simptomele încep să se simtă în primele trei luni. Asociația Română de Hipnoză a adus în România singura tehnică special creată pentru a trata stresul posttraumatic - Tehnica Rewind. Practic, prin această metodă se pot obţine rezultate palpabile într-un mod natural, printr-o şedinţă care nu durează mai mult de câteva minute”, mai susține Eugen Popa, preşedintele Asociaţiei Române de Hipnoză.

Apar flashback-uri şi coşmaruri cu evenimentul traumatizant

Potrivit reprezentanților Plus Communication, simptomele stresului posttraumatic sunt: retrăirea, evitarea, excitarea crescută și cogniția negativă. Dacă experimentați aceste stări, înseamnă că trebuie să consultați de urgență un specialist. „Persoanele cu stres posttraumatic vor retrăi în mod repetat calvarul prin care au trecut, prin intermediul gândurilor şi amintirilor care nu le mai dau pace. Acestea pot include flashback-uri, halucinaţii şi coşmaruri”, consideră hipnoterapeutul Eugen Popa. În ceea ce privește cogniţia negativă, persoana care trece prin stres posttraumatic experimentează sentimente de vinovăţie, depersonalizare şi amintiri chinuitoare ale evenimentului traumatic.

Sentimente de izolare faţă de familie şi de prieteni

Atunci când trec prin această fază, persoanele în cauză au tendinţa de a evita oameni, locuri, gânduri sau situaţii care ar putea să le reamintească de evenimentul traumatic. „Acest lucru poate conduce la sentimente de detaşare şi de izolare faţă de familie şi de prieteni, precum şi la o pierdere a interesului pentru activităţi de care se bucurau înainte”, afirmă specialistul. Potrivit preşedintelui Asociaţiei Române de Hipnoză: „Un alt simptom poate fi constituit din emoţii excesive, nevoie sporită de afecţiune, insomnie, iritabilitate, accese de furie, dificultăţi de concentrare. Persoanele pot suferi şi de afecţiuni fizice, cum ar fi creşterea tensiunii arteriale şi a ritmului cardiac, respiraţie rapidă, tensiune musculară sau greaţă”, crede Eugen Popa.

Renunțați la gânduri și concentrați-vă pe corp!

Atunci când conştientizați că nu ați reuşit să depăşiți psihic evenimentul traumatizant puteți apela la una dintre metodele recomandate de hipnoterapeutul Eugen Popa. Potrivit acestuia, dacă nici tehnicile simple prezentate în rândurile care urmează nu dau rezultate, atunci puteți recurge la Tehnica Rewind. „Eliberarea de endorfine şi concentrarea pe corpul propriu vă vor face să vă simţiți mai bine, exerciţiile fizice ajutând sistemul nervos să se relaxeze. În loc să vă concentrați pe gânduri, mai bine v-ați concentra pe corp”, consideră Eugen Popa. De asemenea, potrivit specialistului: „Meditaţia sau respiraţia conştientă este o modalitate rapidă de a vă calma. Pur şi simplu trebuie să luați o pauză şi să vă concentrați atenţia pe 60 de respiraţii de fiecare dată când simţiți că vă sufocați şi nu faceți faţă tensiunii”.

Întrucât în România este o tehnică nouă de tratament, Asociaţia Română de Hipnoză a organizat la începutul lunii februarie, în Bucureşti, cursuri de formare internaţională în Tehnica Rewind, avându-l ca invitat special pe doctorul David C. Muss, creatorul metodei speciale de tratare a stresului posttraumatic

Relaxaţi-vă înainte de somn!

În cazul în care vă confruntați cu o astfel de problemă e important să nu vă izolați! „Conexiunea cu oamenii care vă fac să vă simţiți bine şi în siguranţă este una dintre cele mai eficiente modalităţi de a vă relaxa sistemul nervos. În plus, suportul familiei şi al prietenilor este vital în recuperarea echilibrului”. Pentru a vă simți mai bine puteți încerca să faceți câteva schimbări majore în viaţa dumneavoastră. „Atunci când vă luptați cu emoţii copleşitoare şi cu amintiri traumatice este foarte posibil să nu mai urmați cursul firesc al vieţii. Somnul, apetitul, energia vor fi afectate. Este un moment în care trebuie să măriți efortul pentru o viaţă sănătoasă: să începeți o dietă sănătoasă, să vă apucați de un sport nou, să vă relaxați înainte de somn”, mai declară hipnoterapeutul Eugen Popa.

Add comment


Security code
Refresh