de Gheorghe Zmaranda
Dobrogea este una dintre importantele regiuni istorice ale țării. Tărâmul dintre ape este un melanj de tradiție și multiculturalism. Cine a vizitat măcar o dată Dobrogea a fost sigur impresionat de ospitalitatea oamenilor de aici, de obiceiurile lor, de gastronomia locală. „Vinuri și bucate dobrogene”, un proiect inițiat pentru promovarea acestei regiuni, își va continua misiunea și anul acesta în Tulcea. Adelina Boboc (medalion), jurnalist profesionist cu studii de somelier și WSET 2, organizator de evenimente cu vin și enoturism, ne-a vorbit despre ediția de anul acesta.
„Vor avea loc prezentări de produse și concepte despre brandingul Dobrogei”
- Când a avut loc prima ediție a acestui eveniment?
- Evenimentul a fost conceput încă din 2019, iar prima ediție a avut loc la Constanța, în luna iunie a aceluiași an, și a reunit producători locali de vin și de produse cu specific regional. Evenimentul de anul acesta va avea loc pe 18-20 octombrie, la restaurantul La Liman din Tulcea. Publicul va avea acces general în zilele de 19 și 20 octombrie, sâmbătă, între orele 11:00 şi 18:00, și duminică, între orele 11:00 şi 17:00.
- Această ediție se anunță a fi una foarte complexă. Ce pregătiri au fost făcute în acest sens?
- Așteptăm publicul cu multe surprize, inclusiv o cină specială în seara lansării, respectiv vineri. Vom avea atunci preparate culinare inspirate din tradițiile dobrogene și actualizate de chef Ileana Braniște, recunoscută pentru creativitatea și priceperea ei într-ale bucatelor din toate colțurile lumii. Tematica cinei va fi gastronomia dobrogeană, care beneficiază de o mulțime de influențe care îi dau savoare. Alături de vinuri de la patru crame din zonă vor fi prezentate produse precum șuberek, lapți și icre cu pudră de alge, supă groasă și aromată de raci, tochitură de porc cu midii, sărmăluțe de berbecuț cu tomate coapte și vânătă confiată „dobrogeană” cu brânzeturi maturate și fructe confiate. Vom continua în cele două zile cu degustări de vinuri din regiune, prezentări de produse și concepte, lansări de carte și conferințe-dezbatere despre identitatea și brandingul național și internațional al Dobrogei.
„Participarea pe parcursul celor două zile de expoziție este gratuită”
- Proiectul dumneavoastră are un scop pe termen lung, acela de a promova România și gastronomia locală.
- Într-adevăr, evenimentul și-a propus să pună reflectoarele pe o regiune extrem de frumoasă și de ofertantă din multe puncte de vedere. Dobrogea merită să fie cunoscută și recunoscută atât de turiștii români, cât și de cei străini datorită complexității sale deosebite care o recomandă drept destinație turistică spectaculoasă. Peisajele sale naturale, istoria complexă și tezaurul de etnii și influențe culturale pot oferi, laolaltă, o experiență unică celor interesați s-o cunoască. Pentru expozanți acest eveniment este o oportunitate importantă, menită să contribuie la dezvoltarea unei economii locale sustenabile și în extrasezon când turiștii nu sunt în mod obișnuit la fel de numeroși ca în sezonul estival. Ne dorim ca evenimentul să aibă atât un ecou național, cât și internațional.
- Care sunt condițiile de participare?
- Participarea este gratuită pe tot parcursul celor două zile de expoziție. Cina festivă este pe bază de rezervare, cu plata unui bilet. Estimăm că vor fi prezenți în jur de 500 de participanți atât din zonă, cât și din alte părți. Avem parteneriate cu agenți de turism și organizatori de evenimente care au adunat special grupuri pentru excursii care să includă și o vizită la evenimentul nostru.
„Va fi o ediție regională aplecată asupra specificului local”
- Va avea loc cu acest prilej și o nouă ediție a Congresului național de gastronomie și vin. Ce teme vor fi abordate?
- Exact, va avea loc și o nouă ediție a Congresului național de gastronomie și vin, eveniment care a inițiat și prefațat, în 2017, adoptarea Legii privind Ziua națională a gastronomiei și vinurilor din România - Legea 79/2019. Va fi o ediție regională aplecată asupra specificului local: identificarea și valorificarea resurselor gastronomice din regiunea Dobrogei (ghid de bune practici, materii prime pentru gastronomie, rețete, vinuri și alte băuturi, localuri-gazdă și alte canale de promovare, oameni, inclusiv cunoașterea reciprocă a actorilor relevanți interesați şi nu doar din Deltă, ci din toată Dobrogea) și a modalităților de creare a unui brand de regiune și de comunicare-promovare a acestui brand către audiența internă din restul României și către audiența din afara țării.
- Există, în opinia dumneavoastră, o definiție a gastronomiei dobrogene?
- Sperăm ca o definire mai competentă să fie dată în urma reuniunii de către cei care cunosc gastronomia zonei mai bine decât noi, respectiv practicieni, cercetători, localnici bine informați. Deocamdată ne este clar că regiunea beneficiază, inclusiv gastronomic, de o incredibilă diversitate. Această diversitate provine pe de-o parte de la resursele locale din apele Dunării, cele din zona litoralului și ale zonei de „uscat continental”, iar pe de altă parte de la conglomeratul de etnii care populează regiunea. Este un tablou fabulos!
„Încă sunt conaţionali care chiar contestă faptul că am avea o bucătărie a României“
- În ce măsură putem vorbi de branding în cazul gastronomiei românești?
- Noi considerăm că până acum gastronomia românească nu a fost suficient, dar mai ales coerent, lucid, „programatic”, asumată ca parte a identității naționale atât pentru uz intern, cât și pentru promovare în străinătate. Încă sunt conaționali care se întreabă, dacă nu chiar contestă, că am avea o bucătărie a României. E o formă de complex istoric dăunător care ignoră faptul că orice gastronomie este rezultanta influențelor din diverse surse, de la care, desigur, nici a noastră nu face excepție. Astfel rămâne neutilizată poate cea mai importantă caracteristică a gastronomiei de pe actualul teritoriu al României și anume integrarea influențelor a trei mari imperii (Țarist, Otoman, Austro-Ungar) și a nuacmeroase etnii.