Regizorul care a făcut senzație cu „Aleargă, Lola, aleargă” și mai apoi cu „Parfum” și cu „Atlasul norilor”, deschizând Berlinala, în 2009, cu „Internațional”, l-a cooptat, de astă dată, pe Tom Hanks pentru un film despre șomaj, în cu totul altă cheie decât „Eu, Daniel Black” al lui Ken Loach, care a câștigat, recent, Palme d’Or-ul la Cannes. Aici avem un american silit să își vândă invenția unei mari averi din Arabia Saudită, țara în care se va adapta cu greu, și nu numai pentru că e alt fus orar și cumplit de cald sau că băuturile alcoolice sunt strict interzise (pentru asta chiar se găsește o soluție care duce la niște beții devastatoare cu whisky), ci pentru că relația cu potențialul patron este una aproape ca o hologramă. Iar cea cu o doctoriță, din partea locului, și mai misterioasă. Orașul care urmează să se construiască arată ca un nou Metropolis, mai ceva ca în filmul lui Fritz Lang. Până una alta însă, n-are parte decât de o cămilă în miniatură de pluș, care dă din cap precum kitschurile din mașinile din România de altădată, un cort salubru, fără aer condiționat, ca birou de proiectare, și un dispreț suveran din partea gazdelor. Spre surprinderea lui, nimeni n-a auzit de Lawrence al Arabiei și e plin de chinezi dispuși să ofere totul la prețuri mult mai mici, prin urmare monopolizând toți clienții. La moschee se fac execuții publice, pe care regizorul neamț se abține să ni le arate în prim-plan sau poate au căzut la cenzură. Personajul principal are și o fiică pentru care se străduiește să prindă un contract bănos, ca să-i poată plăti studiile. Apariția unui lipom îi va schimba definitiv soarta.
„Hologramă pentru rege“
(„A Hologram for the King“)
Marea Britanie, Franța, Germania, SUA, 2016
Regia: Tom Tykwer
Cu: Tom Hanks, Sarita Choundhury, Alexander Black
Distribuit în România de Ro Image 2000, Programs4Media