...Unul dintre cei mai jucați dramaturgi din Balcani este bulgarul Hristo Boicev. Cel puțin trei dintre cele peste 25 de piese scrise s-au jucat cu mare succes în Europa, America, Asia: „Colonelul-Pasăre”, „Orchestra Titanic” și „Spitalul comunal”, prezente și pe scenele românești. În 2012, l-am întâlnit pe Hristo Boicev la premiera piesei „Spitalul comunal”, la Teatrul Metropolis din București. Îmi spunea atunci, ușor trist, că, deși multe s-au schimbat de când a scris el piesele de ecou, rămân, din păcate, actuale! Ca și „Colonelul-Pasăre”, cea mai jucată piesă în România a autorului bulgar. Premiera absolută a fost în 2001, la Teatrul Bulandra din Capitală, peste un an se juca la Naționalul clujean, ca în 2008 să aibă premiera la Teatrul din Deva. Acum, la „Coquette”, un mic, dar inimos teatru independent din București, situat undeva, pe Calea Călărași nr. 94.
...Un story balcanic, înainte de aderarea Bulgariei și României la Europa, undeva, în apropierea graniței bulgaro-sârbe, în preajma unei tabere militare. Care, în fond, nu era decât „Clinica de psihiatrie 40 de mucenici”. Într-o zi, nebunii se pomenesc în „tabăra” lor cu câteva pachete ce erau ajutoare pentru refugiații din Bosnia și Herțegovina, parașutate greșit de aviația NATO. Ceea ce schimbă imediat viața și iluziile nebunilor de la mănăstire. Ei se îmbracă în uniformele NATO găsite în pachete, un fost colonel, devenit nebun, redevine Colonel, iar ceilalți bărbați, inclusiv o prostituată din parcări, sunt subordonații lui. Declară ospiciul din mănăstirea lor teritoriu european, aflat de pe atunci în NATO și UE, trimit mesaje prin păsări călătoare spre alți oameni din Balcani dornici să li se alăture, dar nu vine niciun răspuns. Cu un camion, vopsit în culorile trupelor NATO de menținere a păcii în Balcani, trec de granița cu Serbia, visând să ajungă la Strasbourg, pentru a se alătura oficial Europei. În text, finalul ne prezintă trupa Colonelului-Pasăre în fața mănăstirii unde își desăvârșește instrucția militară.
...Un text formidabil, pe care regizoarea Ingrid Bonța l-a adaptat condițiilor obiective de la Teatrul Coquette (spațiu mic, efectiv restrâns), dar i-a păstrat, în general, dinamismul și claritatea mesajului. Soldații ei (inclusiv medicul) sunt în „Colonelul și Păsările” de la „Coquette” de gen feminin, doar Colonelul Fetisov e bărbat, în persoana lui Pavel Bârsan, tânăr actor de mare talent. Fetele de la „Coquette” reușesc însă roluri notabile, în special Ruxandra Bălașu (în Nina și sergent Mata Hari), încântătoare prin nonșalanță, mimică și umor fin, ca și Celina Nițu (Tereza), cu reală forță scenică. Meritorii în efortul lor Veronica Ungureanu (Doctorul) și Alexandra Gabriela Niță (Romska). Un cuvânt special pentru scenografia lui Daniel Divrician, superbă metaforă de zbor frânt, de păsări care se zbat sub năvodul ce cade dinspre mica sală de spectacol, acoperind scena. „Colonelul și Păsările”, cel mai bun spectacol văzut la tânărul și micul teatru independent „Coquette”!