Main menu

header

…Sub soarele unei toamne minunate, Oradea mi s-a părut mai frumoasă ca niciodată, modernizarea centrului și clădirilor din jur dându-i un aer de Occident. În acest cadru, într-o organizare impecabilă (laude directorului Festivalului - Daniel Vulcu și directorului logisticii și comunicării - Victoria Balint), clasicul Festival Internațional de Teatru Scurt, ajuns la ediția a XXII-a, mi s-a părut și el mai valoros ca niciodată în ultimul deceniu.

…La Secțiunea Concurs, pentru Premiile acestei ediții, 15 spectacole, unul și unul, prezentate de trupe din 13 orașe: Arad, Bacău, Baia Mare, Botoșani, București (Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Teatrul Excelsior), Cluj (Teatrul Național „Lucian Blaga”, Teatrul Maghiar de Stat), Craiova, Debrecen (Ungaria), Galați, Oradea, Pitești, Satu-Mare, Timișoara (Teatrul German de Stat). Unul dintre spectacolele lung aplaudate a fost producția Naționalului bucureștean, dramatizarea după un roman de Mark Haddon, „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții”. Cum am spus în cronica scrisă imediat după premiera din iarnă, un spectacol absolut fabulos! Firesc să ia grosul Premiilor: Cel mai bun spectacol, Cel mai bun regizor (Bobi Pricop, lăudat și pentru spectacolul „Iluzii” al Naționalului craiovean), Cel mai bun actor (Ciprian Nicula)… Și consider că merita premiată și scenografia de excepție a lui Adrian Damian, dar s-a considerat că „și, așa, e prea mult pentru un singur spectacol!”, judecată ce nu cred că ține cont de Valoare. La Cel mai bun rol feminin, a triumfat bihoreanca Ioana Cheregi pentru interpretarea Femeii din „Autobahn”, de Neil LaBute, producția Teatrului de Nord

Satu-Mare… Dincolo de premii, am reținut și continuarea interesantului Proiect de cultură teatrală al Teatrului „Regina Maria” Oradea, numit „În inima nopții”, un scenariu de Gavriil Pinte, cu inserții de George Banu și Monique Borie. Acum doi ani, pe scena mobilă din fața teatrului-gazdă, am urmărit „Episodul Hamlet”, acum, pe scena mobilă din Piața Unirii, „Episodul Lear”, o viziune modernă a fascinantelor texte shakesperiene…

…A existat și Secțiunea OFF, în afara Concursului. Cu opt spectacole (șapte ale unor trupe din Oradea, una din Viena). Și Secțiunea „Mari spectacole” (nu chiar toate!), cu cinci producții, două dintre ele mult aplaudate (opera „Bal Mascat” de Verdi, în prezentarea Operei Naționale Române Cluj-Napoca), și „Svejk”, oferta Teatrului Odeon), în afara excelentului „Focus Victor Ioan Frunză”. De mulți apreciat segment de Festival, în care remarcabilul director de scenă a fost prezent cu ultima premieră a Teatrului „Regina Maria” Oradea („Domnul Jurdan” după Moliére); irezistibila comedie „A douăsprezecea noapte” de Shakespeare, producția Teatrului Metropolis, la care s-a plâns de atâta râs. Ca ultima cortină a Festivalului să cadă peste „Nastasia - Poveste de cartier”, după „Domnișoara Nastasia”, de George Mihail Zamfirescu, montată de Maestul Frunză la Teatrul „I.D. Sârbu” din Petroșani. În ton cu Festivalul, pe scurt, un Triumf!