...Teatrul Giulești, unde mi-am făcut ucenicia de spectator, devenit, în ’90, „Odeon”, este condus „cum laudae” de minunata actriță Dorina Lazăr. O dovadă și ultima „cortină” ce a încheiat un frumos An teatral 2016 și, en fanfare, Anul Brâncuși. Cu neștiuta piesă „Brâncuși împotriva Statelor Unite”, realizată de francezul Eric Vigner după stenogramele originale ale procesului intentat de Brâncuși Statelor Unite, în 1928. Text tradus în limba română de remarcabilul om de teatru George Banu, el semnând și o interesantă prefață în inedita Carte-caiet program, lansată la Premieră. Piesa și-a început drumul în Franța, la Festivalul de la Avignon și la Centrul de Artă Contemporană Beaubourg din Paris. Acum, la București! La „Odeon”, spectacolul având în producție și Compania Suzanne M., cu sprijinul Institutului Francez și al Ambasadei Franței în România. O piesă-document(e), temă de meditație pentru multe generații!
...Totul a pornit în 1926, când câteva sculpturi aduse peste Ocean de artistul român stabilit la Paris, printre care și „Pasărea în spațiu”, au fost încadrate de vameșii americani din portul New York la capitolul „ustensile de bucătărie și echipament spitalicesc” (!?!) Brâncuși a contestat decizia caraghioasă, născută din incompetență și sfidarea artei moderne, atunci, în America. A urmat un proces istoric în care miza nu era atât marele sculptor român, cât, în special, arta modernă, neînțeleasă. A triumfat rațiunea, arta abstractă-ferment al modernismului ce avea să se dezvolte și peste Ocean. Ca finalul piesei să fie unul amar, al oglinzilor paralele. Într-una, decizia justiției americane, din 1928, favorabilă lui Brâncuși și noii arte. În cealaltă, Ședința Academiei Republicii Populare România, din 7 martie 1951, în care marele sculptor de talie mondială este pus la zid, el nerespectând... „Teoria leninistă a reflectării în artă”, fiind un „decadent, formalist, speculând gusturile morbide ale societății burgheze, polul antidemocraților în artă, unul care nu este creator authentic și nu are ce căuta la Muzeul de Artă al R.P.R.”!?! A semnat acest Document al Rușinii secretarul Secțiunii, academicianul Mihail Sadoveanu! Și, odată cu el, au decis în acea Ședință comunistă stigmatizarea lui Brâncuși următorii: George Călinescu, Iorgu Iordan, Camil Petrescu, Al. Rosetti, Al. Toma, George Oprescu, J.Al. Steriadi, V. Eftimiu, Geo Bogza, Alexandru Graur, I. Jalea, Perpessicius și Zambaccian!?! Incredibil Adevăr târziu!
...Au jucat minunat, cu nerv, în acest dificil Spectacol-Eveniment toți actorii din distribuție, cu un buchet de laude pentru Carmen Tănase (avocatul acuzării), Mircea N. Crețu (sculptorul Epstein), Silvian Vâlcu (artistul Steichen), Virginia Rogin (doamna Aitken), Marius Damian (avocatul apărării), Oana Ștefănescu (Judecătorul), Mugur Arvunescu (Fox), Laurențiu Lazăr (Brâncuși) etc. În regia autorului Eric Vigner, care putea scurta puțin spectacolul, apărându-l de schematism.
...La „Odeon”, un Spectacol-Eveniment, fascinant curs de istorie nefardată!