…Oradea, final de septembrie sub soare. O splendidă Sărbătoare a Thaliei - Festivalul Internațional de Teatru Scurt, ediția a XXIII-a (24 septembrie - 1 octombrie), organizat de Teatrul Regina Maria. Istoria acestui Eveniment este însă mai lungă, din 1976, când, în perioada 23-29 noiembrie, s-a ținut pe malul Crișului Repede întâia „Săptămână a Teatrului Scurt”… Cu respect pentru trecut, o veritabilă, încântătoare arheologie teatrală s-a produs, la 28 septembrie 2017, în plin Festival, la interesantul Colocviu organizat. Cu prezența directorului de la prima ediție (Mircea Bradu) și a celei actuale (Daniel Vulcu), cu teatrologi de seamă, Elisabeta Pop (decenii bune secretarul literar al teatrului orădean), Octavian Saiu, Mircea Morariu (selecționerul ultimei ediții), Alina Epângeac, Ion Parhon, Zeno Fodor, Doru Mareș, Mariana Ciolan, regizorul Dan Puican, dramaturgii Mircea M. Ionescu și Pașcu Balaci etc.
…Mircea Bradu și Elisabeta Pop au rememorat, cu emoție, ctitorirea acestui Festival, din 1976, el desfășurându-se din doi în doi ani. Ideea a fost a regretatului critic dramatic Valentin Silvestru, susținută de directorul Teatrului de Stat Oradea, de autoritățile locale și de remarcabila revistă „Familia” cu un evantai select de literați și oameni de teatru (Radu Enescu, Dumitru Chirilă, Stelian Vasilescu, toți căsătoriți cu actrițe!). O veritabilă odisee avea să fie, în ediția de debut, montarea întâiului text dramatic în limba română, descoperit în Biblioteca Episcopiei din Oradea, numit „Occesio Gregorie in Moldovia Vodae tragice expressa”, scris în 1778! Piesa a fost regizată, într-un timp-record (două săptămâni), de profesorul universitar Ion Olteanu. Am avut șansa să fiu în sală, la premieră, în acea zi de 29 noiembrie 1976, la un veritabil triumf!... Până în 1990, Festivalul și-a disputat șapte ediții, ca să se reia, cu mici sincope, în 1993, ajungând, la ora aceasta, o aplaudată Sărbătoare a teatrului românesc.
…Cum a fost și actuala ediție XXIII, cu o paletă de spectacole, în „Concurs” și „Invitate”, toate obligate să se înscrie într-o normă de teatru scurt de 90 de minute, în contrast evident cu o recentă premieră la Bruxelles de… 24 de ore!?! Sigur, se mai poate discuta pe tema duratei unui spectacol de „teatru scurt”! Important este că toamna aceasta, la Oradea, au fost multe lumini, dar și câteva umbre, semn că selecția trebuie să fie mai exigentă în viitor! Peste toate s-a ridicat excepționalul spectacol al teatrului-gazdă, „În inima nopții - Episodul Lear”, realizat de remarcabilul regizor Gavriil Pinte (acum trei ani ne-a oferit „Episodul Hamlet”!). Cu o trupă redutabilă, din care le-am aplaudat îndelung pe actrițele Mirela Lupu (Bufonul), Angela Tanko (în rolul Goneril), Georgia Căprărin (Cordelia), Anda Tămășanu (Regan), pe actorii Șerban Borda (Lear), George Voinese (Gloucester), Sebastian Lupu (Kent), Ciprian Ciucu (Edgar), Alin Stanciu (Edmund) etc. O bijuterie de spectacol, care, în ediția trecută a Festivalului, a câștigat Marele Premiu al Juriului!