Main menu

header

…Într-un Colocviu din „Fest(in) pe Bulevard”, Festivalul Teatrului Nottara, am întrebat, surprins, de ce nu participă niciun dramaturg, mai ales că o temă era „Criza adolescenței”? Cum „telefonul fără fir” a funcționat rapid, în nici 12 ore am primit replica unui confrate: „Ce să caut la colocvii, să aud aceleași parole, parole despre dramaturgia română și să nu se rezolve nimic?! Nu în simpozioane și colocvii se soluționează vechea și trista problemă, ci în birourile directorilor de teatru!”…

…Colocviul dedicat Adolescentului i-a dat dreptate dramaturgului, doi regizori și doi cronicari dramatici convocați vorbind frumos despre Criza adolescentului, din diferite unghiuri psihologice, din America până-n România, din Antichitate până azi, dar fără vreo legătură cu piesele dedicate temei, mai ales că se jucaseră 17 în „Fest(in)”!? Peste nici trei zile, la un frumos Eveniment, „Centenar Horia Lovinescu, Omul și Opera”, creat de Muzeul Național al Literaturii Române, valorosul și experimentatul regizor Mircea Cornișteanu avea să susțină ideea că, de fapt, directorii de teatre, mai ales, și regizorii pot rezolva criza dramaturgiei autohtone!

…Nu sunt nihilist, negând că nu se joacă deloc dramaturgie autohtonă, ba a mai apărut, în Capitală, și Teatrul Dramaturgilor Români, condus de un dramaturg cu idei (Lucia Verona), ce aduce raze de speranță. Afirm însă: e prea puțin!... Luăm numai Festivalurile din acest an (Bacău, Buzău, festCo, Sibiu, Râmnicu-Vâlcea, Brăila, Galați, Fest(in), FNT etc.). N-am întâlnit o piesă de Dumitru Radu Popescu, Marin Sorescu, Iosif Naghiu, Teodor Mazilu, Tudor Popescu, Valentin Nicolau, Cornel Udrea, Viorel Cacoveanu, Laurențiu Budău și alții. Nu există texte de valoare scrise de cei amintiți?! Există din plin!

…Mă bucur că, la „Nottara” (având frumoase spectacole în ultimele stagiuni, cu piese de Eugen Ionesco, Caragiale, tânărul Alexandru Popa), se repetă un text de Marin Sorescu (în regia lui Cornel Fugașin), că la Muzeul Național al Literaturii Române s-a lansat recent un spectacol („Inocentul”) de Ion Băieșu, în regia fiului remarcabilului comediograf Radu, cu un actor (Dan Tudor) de un umor debordant! Excepții ce pot fi amplificate, în regim de firesc, dincolo și de cele șase premiere ale Teatrului Dramaturgilor Români (coproducător și al spectacolului „Inocentul”)…

…Și tot în biroul directorilor de teatru s-ar putea discuta dacă nu ar fi logic ca Teatrul Național „Lucian Blaga” din Cluj să monteze una dintre valoroasele piese ale lui Lucian Blaga („Cruciada Copiilor”, „Zamolxe”, „Meșterul Manole” etc.), Naționalul sibian „Radu Stanca” să prindă-n repertoriu un text al lui… Radu Stanca („Dona Juana”, „Greva femeilor”, „Turnul Babel”), la fel și Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, iar „Nottara” să aducă pe scenă în variantă modernă unul dintre textele filosofice ale lui Horia Lovinescu (ideal ar fi „Jocul vieții și al morții în deșertul de cenușă”!). Multe se pot naște în birourile directorilor de teatru din România!