Main menu

header

...Premieră de zile mari la Târgu-Mureș, la Teatrul Național - Compania „Liviu Rebreanu”! Un „Ivanov” de referință, de la regie și scenografie la interpretare, cu piesa marelui Cehov, scrisă în 1887, altă tragicomedie despre drama și umorul amar al Omului, din care nu lipsesc iubirea, trădarea, ambiția, deznădejdea, decăderea, ruinarea, teme dezvoltate în mai toate textele cehoviene.

...Regizorul Claudiu Goga a reușit un spectacol de excepție, pe care l-aș pune alături de „Acasă, în miezul verii” și „Vizita bătrânei doamne”, montate la Naționalul ieșean. Tăind cu măsură dintr-un text maraton (la „Bulandra”, în regia lui Andrei Șerban, spectacolul a durat trei ore și 30 de minute; la Târgu-Mureș - două ore și 20 de minute), urmărind povestea cu profunzime, dându-i tensiune, mister și nerv (mai ales în excelentul Act II), cu remarcabile momente lucrate la detaliu (sifonul pus la început pe masă, care, ca și clasica pușcă a lui Cehov, dacă-i pe perete în Actul I va trage în final, sifonul declanșând jetul prin care Anna, soția trădată, se răzbună pe soțul infidel; jocul de șah cu pahare de vodcă etc.), atent la complexitatea relațiilor de joc.

...Scenografia Liei Dogaru, modernă și funcțională, plină de simboluri, panouri glisante cu pomi desfrunziți, ce pot fi și nervurile din creierul, inima personajelor, ele acoperind, din când în când, scenele din săli cu mobilier modern, cadru scenic cu o lungă șină ferată, în stânga, pe care se va prăbuși în final Ivanov, amintind de „Final de partidă” al lui Beckett!

... Actorul care a strălucit în „Platanov”-ul cehovian acum cinci ani, la Sibiu, rol care i-a adus o meritată nominalizare (doar!) la Premiile UNITER, remarcabilul Nicu Mihoc, realizează încă un rol de colecție, cu o formidabilă forță scenică și transfigurare rară în pendularea între Anna și Sașa! Nicu Mihoc începe spectacolul în picioarele goale, singur în fața lumii, cu o Spovedanie în lacrimă sinceră, Ivanov (un Platonov matur!), omul care avea atâta încredere în viitor, cu un an în urmă, nu mai crede, acum, în nimeni și nimic. Este tulburătorul monolog dinspre mijlocul piesei, transformat magic în „uvertura” spectacolului, cu un evident risc, reprezentația demarând atât de sus pe scara emoției și valorii interpretative, încât m-am întrebat dacă ritmul va rezista senzaționalei altitudini impuse. Spre lauda regizorului și a echipei de actori, sublimul monologului din deschiderea spectacolului nu a inhibat, ci a stimulat. Și datorită unor roluri minunate reușite de Dan Rădulescu (superrecital de comedie fină în rolul Contelui), Monica Ristea (Babakina), Loredana Dascălu (Sașa), Elena Purea (Anna Petrovna), Nicolae Cristache (tatăl Sașei) și încântătorul Ștefan Mura, în valetul care, cu haz nebun, neînțelegând mai nimic, pare că va cădea mereu cu tava plină de cești cu cafea, cupe cu șampanie sau mutând scaunele.

...Piesa „Ivanov” mai este cunoscută și sub titlul „Un Hamlet de provincie”! La Târgu-Mureș, un Hamlet de zile mari, despre care se va vorbi și se va scrie mult, meritat…