Main menu

header

...Am petrecut 40 de zile, îndrăgostit nebun de Dallas, unde, neașteptat, simți că respiri şi Cultură. Orașul în care a fost asasinat Kennedy (23 noiembrie 1963; ca și... Urmuz, tot cu un glonț, dar tras de el, cu 40 de ani mai devreme!) are 200 (!) de sateliți, altfel zis orășele moderne, cu între 80.000 şi 350.000 de locuitori din mai toată lumea, în care Sportul și Cultura sunt preocupări importante. Într-o asemenea cetate mică, Richardson, am întâlnit o „Companie a Repertoriilor Teatrale” menită să dezvolte profund Teatrul în aceste locuri, stimulând creațiile proprii şi aducând trupe de ecou, inclusiv de pe celebrul Broadway newyorkez în săli ce pornesc de la 800 de locuri... La modă este, și aici, musicalul, dar am descoperit încântat că se acordă atenție și... teatrului zilelor noastre cu atâtea probleme. Mi-am propus să urmăresc „tripla” de premiere mult așteptată să deschidă anul la Dallas Theatre Centre: „Mica Femeie”, dramatizare după celebrul roman „Fiicele doctorului March”, vechi de 100 de ani, care a făcut furori și pe marele ecran; un musical inedit - „Mariaci Americani”, în care celebrii cântăreți mexicani sunt... femei, și o interesantă piesă „Conducta”, tratând viața și cultura tinerei generații americane! Din nefericire pentru mine, întâia Premieră avea loc în 7 februarie, după ce eu voi fi aterizat de o zi pe „Otopeni”!

...Ca un „Joc al dragostei și întâmplării”, în seara de 7 februarie, luptând cu „fusul orar”, ros de Dorul Teatrului de Acasă, m-am aflat în sala mică de la „Comedie”, în București, la Premiera ce a deschis Anul teatral și aici: „Afară, Departe, pe Câmp”, un interesant, documentat şi curajos scenariu dramatic al lui Cătălin Ștefănescu după texte de Urmuz, Ionathan X, Uranus, Sesto Pals, Grigore Cugler, Sașa Pană, Tristan Tzara și Benjamin Fundoianu. O nobilă familie de creatori de noi sensuri și semnificații ale cuvintelor, dadaiști și suprarealiști, scriitori inovatori de senzație ai timpului lor, ca o sublimă istorie literară a românilor! Totul a pornit cu Urmuz, de la cele numai 50 de pagini de geniu „Însemnări-ciorne răzlețe” ale uluitorului Demetru Demetrescu-Buzău, un „profet al absurdului” preferând pseudonimul sub care a devenit celebru, Urmuz, plasat de unii critici între Caragiale și Eugene Ionesco.

...Acum doi ani, tot în februarie, reputatul regizor Gavriil Pinte oferea pe scena Naționalului din Târgu Mureș un foarte interesant scenariu dramatic „Domnul Urmuz scrie pagini bizare”! Acum, Cătălin Ștefănescu lărgește aria, de unde ritmurile şi sensurile se amplifică, uneori completându-se mai greu! Dar spectacolul, cu regia și scenografia semnate, inconfundabil, de Alexandru Dabija, este unul de excepție, ancorat profund în realitatea românească, de ieri și de azi, unul care va face carieră!

...Și dacă tot eram bolnav de Teatrul Românesc, la reîntoarcere m-au primit Invitații la un evantai de Premiere: „Nunta” după Cehov, la Nottara, „Matilda și groparii” la Naționalul bucureștean, „Vinovat. Nevinovat” la Teatrul Mic. Ce frumos este Acasă!