Main menu

header

mircea_m_ionescu… Sfidând criza, dar şi „circul” de pe scena politică românească, înrudit cu „manelismul” (ca să nu zic kitschul) din atâtea domenii ale societăţii noastre actuale, Măria Sa Teatrul se zbate să apere adevăratele valori şi bucurii sufleteşti. Săptămâna trecută a început mereu aşteptatul Festival Naţional de Teatru (FNT), ajuns la frumoasa vârstă a 20 de ediţii, cu un evantai de „lumini” din stagiunea trecută, printre care se numără actori şi regizori de elită (Silviu Purcărete, Alexandru Tocilescu, Andrei Şerban, Mihai Măniuţiu - noul director al Naţionalului clujean, Vlad Massaci şi alţii). Un festival cu participări de top din Anglia, Franţa, Irlanda, Italia şi Polonia şi cu un spaniol aflat pe val - Rodrigo Garcia (câştigătorul premiului „Noi Realităţi Teatrale 2009”), dramaturgul şi directorul de scenă al spectacolului „Interzis accesul animalelor”, montat la Naţionalul timişorean.
Nu se va termina bine FNT-ul şi va începe o salbă de festivaluri diverse, la Giurgiu (teatre din oraşe dunărene), Brăila şi Piteşti (teatre de studio), cu toate decise să demonstreze că Thalia nu va muri, oricâte pietre de moară îi leagă guvernanţii de gât.

… Criza materială nu reprezintă, astăzi, doar o realitate a teatrului românesc. Europa culturală este şi ea zguduită de căderea financiară, însă peste tot dragostea de lumina artei face minuni. Am constatat acest lucru acum două săptămâni, la circa o mie de kilometri de Bucureşti, la Elbasan, în Albania, unde am însoţit Teatrul Valah din Giurgiu la un festival internaţional ce şi-a intitulat a 12-a ediţie atât de semnificativ: „Universul teatrului”. Companii teatrale din nouă ţări (Albania, Italia, Macedonia, Muntenegru, România, Rusia, Serbia, Turcia şi Ucraina) au abordat stiluri diferite, alternând antica „Electră” a lui Sofocle (într-o viziune modernă a lui Adonis Filipi, la Naţionalul din Tirana) şi filozofia miturilor din „Volupsa” (admirabil prezentată de Teatrul experimental din St. Petersburg) cu dramatizarea unui roman celebru („Generalul armatei moarte”, a ilustrului Ismail Kadare, de mai multe ori nominalizat la Nobelul pentru literatură) şi „Sinuciderea” valorosului dramaturg sârb Duşan Kovacevici (montată de Teatrul Municipal din Istanbul, într-o scenografie încântătoare, cu Dunărea unduind sub pescăruşi, în planul secund).

… În universul teatrului de la Elbasan am avut parte de o ploaie de flori, laude, aplauze şi ovaţii şi pentru teatrul românesc, absolut la înălţime cu spectacolul „Duet la periferie”. Atât de apreciata (de către public, specialişti şi presa albaneză) reprezentaţie a teatrului giurgiuvean a constat într-un admirabil „univers al teatrului”: piesa unui rus (Nikolai Koleada), montată de Emil Gaju din Republica Moldova şi jucată remarcabil, cu rară sensibilitate, patimă şi forţă scenică, de doi soli minunaţi ai scenei româneşti: Aura Călăraşu-Hasnaş şi Vasile Toma. Încă un semn cert că teatrul românesc refuză criza valorică, deşi se zbate cumplit în cea materială, declanşată de „circul” universului politic…