Main menu

header

mircea_m_ionescu… Doi dintre cei mai jucaţi şi aplaudaţi dramaturgi români ai anilor ‘80. Ion Băieşu a aruncat în aer audienţa TVR-ului (unicul pe atunci) cu serialul „Tanţa şi Costel” (cu Octavian Cotescu şi Coca Andronescu) şi încasările la Comedie cu „Preşul”, dar a ridicat şi probleme cenzurii cu parabola „În căutarea sensului pierdut” (montată remarcabil de Florin Fătulescu, la Petroşani) sau „Chiţimia”… Tudor Popescu a debutat în ‘76, dar a venit în cascadă, după şocantul (şi pentru autorităţi!) „Concurs de frumuseţe”, pus, în ’79, la Comedie, şi a cunoscut 99 de premiere, până la ridicarea la Cer, în 1999. În ultimii ani buni însă, niciunul dintre aceşti doi valoroşi dramaturgi nu a mai apărut pe vreun afiş!?!

… Noua stagiune a debutat însă cu două premiere ale celor doi încântători dramaturgi, pe scena Teatrului Tudor Vianu din Giurgiu. La 14 septembrie, „Nunta” lui Ion Băieşu, acordată remarcabil de imaginaţia regizorului Dan Tudor, care a reuşit un excelent spectacol după piesa „Vederea”, cu ritm, haz nebun şi meditaţie profundă. Intriga e simplă. O tânără de 19 ani trebuie să facă nunta cu alesul inimii, însă acesta orbeşte într-un incendiu, unde salvează un om, ca pompier voluntar, cu două zile înainte de bairamul cu dar plătit la un restaurant. Cum părinţii fetei, naşul şi specialistul în sfaturi tot discută cum să salveze banii, trecându-le prin minte şi un… parastas (dar nu au suficienţi morţi!), se pomenesc salvaţi de logodnicul orb, care renunţă la căsătorie. Dan Tudor găseşte un alt final de piesă (studiind replicile lui Ion Băieşu din alte trei piese), nunta fiind salvată de ideea tatălui de a chema un profesor de geografie, de vârsta sa, un curtezan al fetei din anii trecuţi. Un tipicar care îşi declamă sec tirania faţă de viitoarea soţie. Nunta e salvată, fiind sacrificată tânăra. O comedie aplaudată la scenă deschisă, unde se râde pe rupte, datorită şi jocului minunat al locomotivei” Adriana Trandafir (Mama), Orodel Olaru (Tatăl), Eugen Cristea (rol de zile mari în pensioarul - administrator de sfaturi pe bani), Andrei Duban (Naşul), Graţiela Teohari (Fata), pitorescul Victor Yila (logodnicul) şi Vasile Toma, căruia Dan Tudor i-a creat un rol mic (Profesorul de geografie), de mare comic.

… La 15 septembrie, la acelaşi teatru, „Ultima dragoste a lui Don Juan” de Tudor Popescu, piesă atipică în palmaresul nobil al preţuitului dramaturg. Regizorul Vili Perveli Nikolov a gândit mitul celebrului cuceritor de inimi feminine într-o poveste de dragoste ce se poate întâmpla oricui, oricând, iluziile, nevoia de dragoste învingând mereu eşecurile, dezamăgirile. L-au ajutat în frumoasa metaforă scenică (lăudabilă scenografia Soranei Ţopa) jocul celor doi actori, româno-canadiana Claudia Motea (o Amalia sensibilă, pasională, disperată) şi Vasile Toma (dinamic şi exuberant în Don Juan). Un spectacol ce se va lega, negreşit, căci relaţiile scenice s-au creat în… opt zile, Claudia Motea reuşind performanţa de a salva premiera ameninţată de abandonul unei actriţe.