…Interogaţie gravă, actuală, într-o lume tot mai bolnavă, tot mai inumană, întrebare-lamă de cuţit ridicată cu francheţe şi emoţie artistică de ultima premieră, întâia a noii stagiuni la Naţionalul bucureştean. Piesa, numită sugestiv „Purificare”, este scrisă de cehul Petr Zelenka, pe „val” la cei 44 de ani, şi nu are vreo legătură cu spectacolul cu acelaşi nume realizat de Andrei Şerban, la Naţionalul clujean, după textul britanicei Sarah Kane, dispărută la numai 28 de ani. „Purificare”, text extraordinar, cea mai bună piesă în Cehia, anul trecut, înseamnă o radiografie dureroasă a zgomotoasei societăţi actuale, prăbuşită moral, dispusă să accepte tirania mass-media care sacrifică adevăruri, suflete, norme morale sub blestemul numit rating. …Scriitorul Jacek îl abuzează sexual, în casa lui, după ce l-a adormit cu prafuri, pe Mikulas, copilul de 11 ani al unei familii de prieteni, cu o mamă care i-a tot propus gazdei, fără reuşită, adulterul. Scriitorul nu poate duce povara rătăcirii sale de-o noapte şi decide să mărturisească public gestul abominabil, acceptând rigorile dure ale legii. Merge la un post tv, urmărit pentru emisiunea live „Purificare”, cu poveşti adevărate de viaţă, cu subiecte grele, ca al preotului catolic care a anunţat în direct că renunţă la catolicism pentru că Papa l-a scutit de vină pe un prelat vinovat de un genocit în Africa. Şi, ca un recurs la Judecata de Apoi, în faţa camerelor de luat vederi, scriitorul îşi cere iertare soţiei, părinţilor lui Mikulas, colegilor, tuturor telespectatorilor, ca o necesară „Purificare”. Îşi anunţase soţia, colaboratorii, prietenii să-l urmărească, în platou povestise tulburat, responsabil, crima morală şi îşi aştepta demn meritata pedeapsă. Numai că, uriaşă surpriză, emisiunea nu s-a transmis în direct, nici nu se va mai transmite vreodată, subiectul fiind găsit banal, nevandabil. Mai mult, călăul (care află că puştiul a fost violat şi de profesorul corului şcolii!) va deveni realizatorul altei emisiuni, „Bureţii uzi”, kitsch contemporan cu priză la un public fără principii, care se scufundă într-un secol al minciunii, al violului şi al genocidului.
…Într-o asemenea societate bulversată, în care criteriul moral, valoric este anulat de spectaculosul facil, de divertismentul imbecil, individul devine tot mai însingurat, pulverizat. Orice tentativă de recâştigare a moralităţii individului este anulată de imoralitatea societăţii, de Sistemul dereglat. Aceasta este crunta concluzie ce-l însoţeşte pe spectator la plecarea spre casă, spre reîntâlnirea, zi de zi, cu principiile răsturnate. Remarcabil demers, moral şi estetic, la care au contribuit, cu fervoare şi inteligenţă, Adrian Titieni, minunat în rolul scriitorului, Medeea Marinescu, Ilinca Goia, Lamia Beligan, Afrodita Andone, Brânduşa Mircea, Tomi Cristin, Armand Calotă, Mihai Călin, Vitalie Bichir, copilul Vlad Roşu şi alţii. Sub bagheta promiţătoare a tânărului regizor Alexandru Mâzgăreanu, ezitant, parcă, la alegerea sensului final.