Main menu

header

mircea_m_ionescu... Chiar dacă, la premiera absolută, din 1930, la Teatrul Regina Maria, o piesă a piteşteanului Alexandru Kiriţescu, „Cuibul de viespi” („Gaiţele”), a fost primită cu răceală şi critici dure, ca şi după reluarea din 1936, la Naţional, textul a făcut carieră, demonstrând nemurirea „mahalagismului sufletesc”, a uscăciunii morale din unele familii bogate. Dramă grotescă, plină de morbidul comic, „Gaiţele” lui Kiriţescu au atras prin decenii nume sonore printre interpreţi, de la Lucia Sturza Bulandra (Aneta Duduleanu în premieră absolută) la Sonia Cluceru, Aura Buzescu şi N. Băltăţeanu (în 1936). De la Draga Olteanu Matei (Aneta), Coca Andronescu (Zoia), Florina Cercel (Wanda), Adela Mărculescu şi Silvia Popovici (Margareta Duduleanu), Ioana Stana Ionescu (Fraulein), Florin Piersic (Mircea Aldea), Marin Moraru (Ianache), Gheorghe Dinică (Georges Duduleanu) în spectacolul lui Horea Popescu, din 1977, la TNB, până la filmul (cu Tamara Buciuceanu) din 1986 şi spectacolul de teatru tv (şi cu Leopoldina Bălănuţă) din 1992...

... „Gaiţele” fascinează, în continuare, regizori şi actori, numai în ultimii doi ani cele „trei surori” oltene (Aneta, Zoia şi Lena) stârnind cascade de râs la Cluj, Sibiu, Timişoara, Constanţa (regia Lucian Iancu) şi „Odeon” - unde s-au dezlănţuit cu umor tonic Dorina Lazăr (Aneta), Constantin Cojocaru (travesti în Zoia), Ionel Mihăilescu (travesti în Lena) şi Pavel Bartoş (Ianache). De câteva zile, „Gaiţele” au ajuns şi la „Metropolis”, cu o distribuţie de zile mari, în regia prolificului Dan Tudor. Când ai şansa să lucrezi cu un „trio” de legende ale teatrului românesc (Florina Cercel - Aneta Duduleanu, Ileana Stana Ionescu - Lena, Rodica Popescu Bitănescu - Zoia) şi cu un altul mai tânăr, însă de mare valoare şi rezonanţă (Monica Davidescu - Margareta, Ilinca Goia - Wanda, Marius Bodochi - Mircea Aldea), ca Fraulein să fie interpretată de Olga Delia Mateescu, Colette de Carmen Ionescu, Georges de Orodel Olaru, iar Ianache de un nou-venit cu har (Pavel Bârsan), s-ar putea spune că spectacolul este gata. Numai că tocmai o asemenea densitate de superstaruri care se respectă (ba au mai jucat în aceeaşi piesă, în trecut, însă în... alte roluri!) înseamnă o grea încercare pentru orice regizor, ce poate avea efect de bumerang. Bun psiholog (vine doar din scenă, unde joacă admirabil!), Dan Tudor a găsit liantul, absolvind în aplauze acest examen dificil. Sigur, spectacolul se va mai strânge, iar unele tentaţii de „număr personal” vor dispărea, pentru ca „Gaiţele de la Metropolis” să cunoască viaţă lungă (ceea ce şi realizatorii au gândit, asigurând dubluri pentru şapte roluri!), să fericească noi generaţii cu jocul minunatului şi încântătorului „trio” Florina Cercel - Ileana Stana Ionescu - Rodica Popescu Bitănescu, al angelicei Monica Davidescu, al dinamicei Ilinca Goia, al valorosului Marius Bodochi şi cu frumuseţea costumelor realizate de Corina Grămoşteanu. În fond, „Gaiţele” nu înseamnă doar o farsă socială, ci nemurirea unui stil de viaţă românesc...