...Am avut șansa să particip la Atelierul European de Teatru, Ruse, 16-19 iunie 2014. Eveniment care, discret, a pus în discuție condiția teatrului independent, devenit, astăzi, un fenomen. Dintre cele patru spectacole prezentate în Atelierul European (două bulgărești, două românești), trei au aparținut unor teatre particulare. Abia debutase Atelierul European de la Ruse, când am citit pe internet mărturisirea unei tinere regizoare din România, Carmen Lidia Vidu: „Teatrul independent nu se ia în serios. Găsesc că se montează glumițe de spectacole, bune de văzut la o bere și o țigară”. Ruse a oferit reverul la această amară constatare...
...În Atelierul European de Teatru, „Credo” - Teatru Independent din Sofia - a oferit un spectacol memorabil, ce poate fi o lecție pentru toți cei care neagă valențele artistice reale ale teatrului independent sau pentru cei care se joacă de-a teatrul! Un spectacol pornind de la un text celebru (nu glumiță!) - „Mantaua” de Gogol. Un regal teatral, gândit și jucat modern, clasic și non-verbal, fără ca scriitura să fie mutilată. Spectacolul acesta, opera unui veritabil „om-orchestră” - Nina Dimitrova, regizor, scenograf, interpret, organizator, se joacă de 21 de ani, schimbându-se, din timp în timp, partenerul actriței! A participat la aproape 200 de Festivaluri de ținută (inclusiv la Sibiu și Baia Mare!), are sute de trofee, a bătut mapamondul, a fost prezentat în 9 (nouă) limbi, cei doi actori bulgari învățând textul și în japoneză! Secretul unui asemenea succes uriaș? Harul, truda, seriozitatea, încrederea în ideea de teatru independent! Pentru că și Nina Dimitrova, împreună cu celălalt coleg de scenă (Stelian Radev, în ultima vreme) traversează Bulgaria, Europa cu o mașină mică, în care înghesuie decorul, aparatura tehnică și marele crez în teatrul adevărat. La Ruse, „Mantaua” lui „Credo” din Sofia s-a jucat pe marea scenă goală a Teatrului „Sava Ognianov”, cu un decor minimal: un țarc de copii, două dosare, câteva hârtii, sfori și o fantastică lecție de inventivitate scenică, țarcul devenind leagăn de copil, celulă, coșciug, dosarele - ferestre, sforile - granițe etc. Fascinat de lecția de inventivitate a celor doi actori, la un moment dat am avut impresia că văd pe scenă „Necuvintele” lui Nichita Stănescu... Același teatru, și a doua seară, cu o dramatizare după Andersen, „Tot ce face moșul...”, aceeași magie teatrală, sala full, 700 de oameni aplaudând în extaz. Ca al treilea spectacol-independent să fie prezentat de Teatrul „Mignon” din București, o premieră de ținută, din aprilie, „Pelicanul” de August Strinberg, în regia tinerei, dar talentatei și profundei Amalia Olaru, cu o minunată Ana Ioana Macaria, actriță de elită, care a unit și a dat combustie celor trei tineri colegi de scenă - Plamena Anghelova (născută în Ruse, absolventă de Conservator la București, cu o impecabilă limbă română și dinamism scenic), Cristi Gheorghe și Daniel Chirilă. Trei semne că și teatrul independent poate naște spectacole adevărate!