Main menu

header

Unul dintre cele mai frumoase, tulburătoare spectacole ale stagiunii peste care stă să cadă cortina este „Frau Hess și grădinile ei”. O montare de excepție, la Teatrul Evreiesc de Stat, un spectacol cabaret de teatru-dans-muzică, simfonii de lumini și acorduri sublime, cu minunate interpretări. Un spectacol purtând marca inconfundabilă a extraordinarului regizor Alexander Hausvater, mereu în căutare de noi simboluri și metafore, în forarea lui adâncă a condiției umane, indiferent de rasă, de timp, de repetabilă povară. Regizorul, mereu neliniștit, nemulțumit de starea lumii și a teatrului, pune Istoria sub microscopul Artei, în studiul chinului uman, ca o naștere a speranței.

...„Frau Hess și grădinile ei”, de Milton Frederick Marcus, este una dintre cele șase milioane de povești ale Holocaustului; pornește de la un fapt real, de la istoria frustă. Ilse Prohl, devenită Hess, adică soția temutului Walter Richard Rudolf Hess, adjunctul lui Hitler, este o „doamnă de fier” de tărie morală, antisemită. Ea și-a creat cea mai frumoasă grădină, care va fi ocolită de bombardiere. În singurătatea ei, Frau Hess se izolează în această grădină, pe care o îngrijește cu toată ființa în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. E refugiul, oaza de supraviețuire, când află că soțul ei a zburat peste Canalul Mânecii să discute cu Winston Churchill, să pună de-o pace germano-engleză, numai că Hitler l-a considerat pe Rudolf Hess un trădător și l-a condamnat la închisoare pe viață. Rudolf Hess a refuzat să fie văzut de soție în noua lui stare, condamnând-o la un exil în grădinile ei. Frau Hess găsește în lagărul de concentrare grădinarul de care avea nevoie, un om de știință, Isaac Baum, singur și el, cu subconștientul plin de drame. Treptat, se unesc două singurătăți, aparent antagonice, iubirea înflorește în grădina cu flori ce se veștejesc, Arcul de lumină al sufletului uman încheie spectacolul peste cei doi, în timp ce li se toarnă pământ pe spate, în scenografia superbă a Iulianei Vâslan și muzica vibrantă, wagneriană, semnată de Yves Chamberland.

...Este un fantastic spectacol-simbol, sacii de pământ, straturile care formează grădina, duc gândul în tranșeele Războiului, peste care vor fi mereu flori-oameni cu suflet nobil de iubire, de încredere în viață. În ritmul teatrului de cabaret, regizorul duce actorii spre un excelent personaj colectiv (Natalie Ester, Darius Daradici, Anka Levanda, Viorel Manole, Darius Daradici), dar și spre individualități relaționale: un regizor sugerând viața ca un teatru în teatru (inteligent Marius Călugărița), un mim, Măscăriciul, care leagă și desface stări (remarcabil Veaceslav Grosu). Alexander Hausvater a uimit și cu dublurile pentru cele două roluri principale, prezentate în aceeași seară a premierei, la distanță de două ore. Frau Hess - Maia Morgenstern - ca de obicei, imperială; Arabela Neazi - încântătoare surpriză. Isaac Baum - Constantin Cojocaru - absolut fabulos; Nicolae Predica - notabil într-un rol greu. Toți, într-un spectacol de colecție!