Main menu

header

Unul dintre cele mai vechi Festivaluri din țară, cel de Teatru Scurt, de la Oradea, a ajuns la ediția a XX-a! S-a născut în... 1976, însă cu programare la scenă din doi în doi ani, numai de doi ani devenind anual! În 20 de ediții, în jur de 500 de spectacole găzduite în superbul oraș traversat de Crișul Repede, cu ultima gală, mai mult decât un Festival, o adevărată industrie de spectacole de teatru, de toate genurile, vârstele și preferințele. În fapt, Sărbătoarea din această toamnă (20 septembrie - 12 octombrie) n-a însemnat doar Festivalul Internațional de Teatru Scurt (21-28 septembrie), ci și Festivalurile de Teatru Fringe, de Școli de Teatru, de Teatru pentru Copii-Arcadia!

...Am urmărit Festivalul Internațional de Teatru Scurt, secțiunea Concurs, „furând” câte un spectacol dintre cele multe și bune invitate sau mai bine de o oră din Opera „Aida”, cu superba mezzosoprană italiană Carmela Apollonio, regal artistic pe scena Teatrului „Regina Maria”. În cele opt zile de concurs, teatru divers, clasic, comedie (mai ales) și dramă, teatru-dans, teatru-document și experiment, în selecția competentului critic Ion Parhon, semn cert că pe scena românească e multă mișcare, în cea mai mare parte, de calitate. Am asistat la un veritabil dialog (sau schimb?) al generațiilor de actori și regizori: Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, Mihai Măniuțiu - în ordine alfabetică - față în față cu mai tinerii de real talent Bobi Pricop, Horia Suru, Geanina Cărbunariu, iar între cele două vârste, Theodor-Cristian Popescu (cu patru spectacole în Festival, trei în Concurs!), Gavriil Pinte și Radu Dinulescu. Am regretat că în lupta pentru laurii ediției a XX-a nu s-a aflat și extraordinarul spectacol „Tartuffe sau Impostorul” de Molière, realizat „cum laudae” de valorosul Victor Ioan Frunză la Teatrul Metropolis din Capitală. Oricum, și ca spectacol invitat, în afara concursului, el a cucerit publicul orădean, care a aclamat pur și simplu reprezentația.

…Juriul de cinci, prezidat de un titan al regiei românești, Alexa Visarion, a avut mult de lucru (și câte trei spectacole pe zi). Tare greu i-a fost să desemneze „Cel mai bun actor”, căci în dramatizarea „Moromeților” („Păi…despre ce vorbim noi aici, domnule?”), producția Teatrului Act, atât Marcel Iureș (Moromete), cât și George Mihăiță (Cocoșilă) au fost extraordinari. Juriul a procedat înțelept, logic și moral, acordând ex-aequo ambilor Marele Premiu, iar spectacolului regizat de Alexandru Dabija Premiul de Excelență al Juriului. Laurii „Celui mai bun spectacol” i-a cucerit premiera teatrului-gazdă, „În lumina nopții - Episodul Hamlet” (scenariul regizorului Gavriil Pinte, cu inserții de George Banu și Monique Borie), un altfel de Shakespeare. Dincolo de premii și opinii, numai cuvinte de laudă organizatorului - Teatrul „Regina Maria”, lui Daniel Vulcu, directorul Festivalului, și Victoriei Balint, motorul unei minunate Echipe care a făcut din Oradea o uriașă scenă, cu zeci de mii de inimi bătând lung pentru Teatru Scurt.