Main menu

header

779 5 1de Călin Popa şi Adrian Barna

Puțină lume și-ar fi imaginat nu cu mult timp în urmă că o fâșie de pânză montată pe post de mască de protecție ar putea deveni accesoriu de fashion. Dar criza sanitară mondială reconfigurează moda momentului, iar designerii n-au așteptat prea mult până să-și pună creativitatea la treabă.

Piese în roșu strălucitor, decorate cu flăcări

779 5 2Măștile de protecție sanitară devin, cu fiecare zi, piese cu o dublă calitate: pe de o parte, își îndeplinesc funcția practică, iar pe de altă parte sunt folosite ca accesorii care să transmită mesaje optimiste sau pur și simplu să facă parte dintr-o ținută. Dat fiind faptul că, după toate estimările specialiștilor, aceste piese vor rămâne obligatoriu de purtat pentru o bună perioadă, designerii și marile branduri s-au apucat rapid de lucru și, într-un timp foarte scurt, măștile de protecție au intrat în producție de serie la unele companii care sunt renumite pentru obiecte de lux, cum este Louis Vuitton, sau au devenit opere de artă textilă, pentru apetitul estetic de fiecare zi. „Dacă tot trebuie să trăim în pandemie și trebuie să purtăm măști, nu văd de ce nu ne-am amuza puțin, cu piese în roșu strălucitor și un ochi de vopsea cu flăcări în interior”, este de părere Lodi, autor de content writing pe domeniul fashion.

Unicorni pe resturile de la atelierele de couture

Trecerea foarte rapidă a măștii de protecție din spital pe stradă a însemnat, pe de o parte, saltul de la 44 de cenți bucata la zece dolari, iar pe de altă parte intrarea acestei piese în ansamblurile vestimentare de fiecare zi. Brandul canadian Matrushka a introdus în producția de măști colorate resturile de la atelierele de modă. „Dacă prezența pe aceste măști a unui unicorn sau a unui rechin face toată situația sanitară mai puțin înspăimântătoare, sunt fericită. Detest ideea ca toți să arătăm la fel, triști, speriați, sub același tip de mască”, explică designerul Laura Howe. La rândul său, retailerul de produse pentru bărbați Ball and Buck vinde măști din dantelă, la 60 de dolari fiecare, iar Los Angeles Apparel oferă seturi de câte trei măști disponibile în nouă culori. „Parcă pentru asta m-am pregătit”, spune Grisel Lopez, designer la Possessed, brand care a lansat o linie de măști din PVC în culoarea neonului, care pot fi reutilizate.

Toată lumea are de câștigat

Branduri de calibru, ca Siriano, Zara, H&M sau Prada au trecut rapid la producerea de măști de protecție pentru sistemul sanitar, ca și pentru populație. Naomi Mishkin, proprietara Naomi Nomi, afirmă că a primit mii de comenzi pentru a executa măști din bumbac și astfel a putut să-și redeschidă producția și să recheme oamenii la lucru. „Brandurile de fashion care au putut să facă această trecere sunt extrem de importante. Toată lumea are de câștigat: companiile care au început să piardă bani, lucrătorii din domeniul sanitar și cetățenii care au atâta nevoie de aceste piese”, afirmă Marie Lodi, editor de fashion din Los Angeles. Nenumărate vedete, jurnaliști și bloggeri de fashion și-au comandat măști de protecție realizate de brandurile de modă, apoi le-au popularizat prin postări pe rețelele de socializare.

Modelele de lux, epuizate

779 5 3Varietatea este cuvântul de ordine atunci când vine vorba despre invadarea pieței cu măști de protecție pentru uz zilnic. Designerul brandului Maison Modulare, Chrys Wong, propune o colecție de măști de lux, care pornesc de la modele simple din bumbac imprimat și ajung la cele de 120 de dolari bucata, din trei straturi de mătase franțuzească suprapuse și care sunt… epuizate. La rândul lor, cei de la Citizens of Humanity, producători de jeans, s-au gândit la modele de măști care să îi reprezinte și au lansat piese din bumbac și denim. Iar brandul de produse sportive pentru bărbați Ball and Buck a executat versiuni de măști tip camuflaj, la fiecare bucată vândută o alta fiind produsă pentru sistemul medical. Chiar și producătorii standard de pături pufoase au scos la vânzare măști de protecție… din fleece. Iar celebrul brand Collina Strada, pionier al reutilizării țesăturilor, oferă o mască realizată din resturi de material alături de fiecare produs comandat. „Nu există niciun motiv să nu continuăm să ne simțim bine și să arătăm bine protejându-ne în același timp”, consideră designerul de costume de baie Lapid Helena Seidler, din Tel Aviv. De asemenea, Do Quyen Hoa, renumit designer din Vietnam, țară în care purtarea măștii de protecție este obligatorie, a creat variante de măști brodate cu flori, insecte și animale „care să facă oamenii să privească diferit ideea de protecție”.

Mătase și poplin

Tot mai mulți experți în domeniu se întreabă dacă acest trend se va menține o perioadă îndelungată, mai ales în condițiile în care obiceiul de a purta mască este la ordinea zilei în mare parte din Asia. Aici, aceste piese au și o componentă estetică, și una socială, denotând responsabilitatea persoanei care poartă mască de protecție. „Prin îmbrăcăminte, oamenii rămân fideli unui stil sau unei game de amintiri. Trauma colectivă generată de COVID-19 va face ca foarte mulți dintre noi să continuăm să purtăm aceste accesorii mult după ce pandemia va fi trecut, ca pe obiecte care conferă sentimentul de siguranță”, detaliază Christine Wu, antropolog de modă la Parsons School of Design, din New York. În aceste condiții, nu există niciun motiv ca aceste piese să nu fie de cea mai bună calitate și de o mare varietate. Brandul ThreeASFOUR, de pildă, a lansat măști de protecție din mătase chinezească și poplin, care se pot spăla de mână în fiecare zi. Designul este o combinație între motive arăbești și evreiești, „mixarea motivelor geometrice din cele două lumi simbolizând uniunea dintre ele”, după cum afirmă producătorul din New York. Zece procente din vânzările acestor măști vor fi direcționate spre producția destinată sistemului sanitar și se înregistrează deja stocuri epuizate în dreptul acestui brand care vinde fiecare piesă cu prețul de 44,44 de dolari.

„Pe lângă măști, se va înregistra o creștere de producție și în dreptul altor piese vestimentare de protecție, cum ar fi gluga sau bluzele cu guler înalt, care acoperă mai mult“ (Nick Paget, senior editor WGSN, Londra)

„Vor fi la fel de populare şi de disponibile ca jeanşii“

779 5 4Experții în fashion sunt convinși că masca de protecție va deveni un simbol în modă pentru mult timp de acum încolo. „Nu există nicio îndoială că acesta este momentul de la care masca de protecție va trece de la statutul de obiect de specialitate profesională la producție de serie și piesă de modă pentru întreaga lume, chiar și numai pentru motivul de a face acest timp al pandemiei memorabil prin modă. Nu peste multă vreme, aceste măști vor invada retailul, vor fi tot mai elaborate și mai confortabile, într-o mare gamă de culori și chiar în variante personalizate, la fel de populare și de disponibile ca jeanșii”, punctează Marshal Cohen, analist în cadrul Grupului de cercetare de piață NPD, din Port Washington, unul dintre cele mai mari din lume.