de Călin Popa şi Daniel Alexandrescu
Într-o eră a vocilor care recomandă oamenilor să învețe să se iubească așa cum sunt, mentalitățile și gusturile sunt greu de schimbat - o demonstrează năvala chinezilor în cabinetele de chirurgie plastică, în căutarea frumuseții „corectate”, despre care cred că le crește șansele sociale.
Prima procedură, înainte de vârsta de 30 de ani
Standardele de frumusețe din China pot fi exigente și totul este luat în calcul: tonul pielii, forma ochilor și a nasului, astfel că milioane de bărbați chinezi recurg la proceduri chirurgicale. În condițiile în care politica singurului copil și tradiția chineză, care favorizează băieții, au generat un număr foarte mare de bărbați care au ajuns să caute cu înfrigurare partenere de viață, tinerii cu trăsături delicate sunt la mare preț. „La vârsta de 27 de ani arăt ca un unchi de vârstă mijlocie. Am avut întotdeauna un sentiment de inferioritate din cauza aspectului meu rural”, explică inginerul cercetător Xia Shurong, care a cheltuit echivalentul a 6.192 de dolari pentru a-și „umple” fața, notează AFP. Potrivit datelor iResearch, aproximativ 17% dintre lucrătorii de sex masculin din China au recurs la chirurgia plastică, majoritatea suportând prima procedură înainte de a împlini vârsta de 30 de ani.
Încredere în sine și… promovare în funcție
Popularitatea rețelelor sociale chineze, pline de tendințe în procedurile cosmetice, de „tutoriale” de înfrumusețare și de sfaturi despre îmbunătățirea aspectului, a generat o asemenea presiune, încât un număr tot mai mare de bărbați educați din China optează pentru proceduri estetice și chirurgicale. Potrivit medicului Xia Zhengyi, „operația poate schimba expresia feței și poate oferi oamenilor un sentiment de încredere în sine, ceea ce este bun pentru relațiile cu ceilalți”. Iată și o motivație: potrivit lui Rose Han, reprezentant al clinicilor BeauCare, funcționarii publici chinezi optează pentru proceduri de chirurgie plastică deoarece își fac griji că arată obosiți sau bătrâni și asta poate însemna pierderea promovării în funcție. Cei mai dornici de operația de reconstrucție a ochilor și nasului se dovedesc a fi tinerii în vârstă de 20 de ani, arată datele aplicației de chirurgie So Young, care a realizat un sondaj în rândul celor nouă milioane de utilizatori activi.
Industria chirurgiei estetice din China se ridică la 30 de miliarde de dolari
Bărbaţii „sissy“, prea feminini pentru tv
Pentru occidentalii care nu au auzit de „urechile de elf”, acestea se poartă în China, urmare a răspândirii cu o repeziciune fantastică a ideii că a injecta acid hialuronic în urechi este echivalent cu a face fața să pară mai mică. A fost suficient ca o vedetă din social media să documenteze procedura pentru ca aceasta să devină virală - dar nu și virtuală. De asemenea, modelul Li Nai Wen, care are peste 60 de proceduri la nivelul feței, consideră că operațiile estetice i-au schimbat soarta: „Este la fel de convenabil cu a purta mască pe față - este cu adevărat uimitor că poți înainta în vârstă fără să îmbătrânești”. Pe de altă parte, această modă a atras atenția autorităților centrale de la Beijing, care au pus gând rău afișării la tv a bărbaților „sissy”. Mai mult, oficilitățile statului intenționează să favorizeze o evoluție contrară - creșterea numărului de ore de educație fizică pentru băieți, pentru a încuraja o formă mai „tradițională” de masculinitate.