de Roxana Istudor şi Flori Pintea
Urmare directă a blocajelor impuse de pandemie, anul 2022 vine cu o schimbare majoră de abordare pe direcția aranjării părului. Cum toate rutinele s-au schimbat, iar trendul înfrumusețării este spre simplificare și spre cât mai puține cosmetice adăugate, coafura care recucerește moda este tunsoarea (foarte) scurtă, care întinerește, necesită semnificativ mai puțină mentenanță și un minim de produse de styling.
Vedetele dictează trendul
În timpul celor doi ani de pandemie, multe persoane nu au mai ajuns la saloanele de styling și, pe de altă parte, au realizat ce înseamnă dependența de acestea. Duse par vremurile în care părul unduia, perfect aranjat și îngrijit, lung și strălucitor, peste tot în jur. De la concurentele reality-show-urilor care fac furori până la starurile care defilează pe covorul roșu la galele de film, stilurile de aranjare a părului sunt centrate pe variantele scurte de tunsori, cât mai personalizate - cu cât mai îndrăzneț, cu atât mai bine. Billie Eilish afișează un bob scurt, texturat, Michaela Coel a ieșit în lume cu capul ras, Emma Corrin, Iris Law, Willow Smith, Florence Pugh și Alexa Demi și-au schimbat tunsoarea, iar Kristen Wiig sau Hale Berry au strălucit afișând tunsori scurte la Critics’ Choice Awards 2022.
Miliarde de vizualizări pe rețelele de socializare
Specialiștii notează că noul trend este expresia rebeliunii în fața clișeelor și o declarație de nonconformism. „În lumea occidentală, părul lung a fost văzut istoric ca un ideal de frumusețe feminină; un semn al sănătății, tinereții, fertilității și a ajuns să fie văzut ca un ideal de frumusețe feminină. Părul lung a fost, de asemenea, un indicator al bogăției și al statutului social și acest stereotip al părului lung echivalent cu frumusețea a fost înrădăcinat în film, tv și cultura populară”, afirmă psihologul clinician Catherine Wikholm, din Londra. Pe de altă parte, ca orice trend, și cel al tunsorii scurte este reflectat pe rețelele de socializare. Hashtagul #shorthairdontcare a strâns peste 3,5 milioane de postări pe Instagram, iar pe TikTok, popularitatea stilurilor scurte crește continuu: #shorthair și #shorthairstyles au în prezent 2,1 miliarde și, respectiv, 412,4 milioane de vizualizări. Generația Z reacționează împotriva a ceea ce a fost înaintea lor în saloanele de coafură, explică experții. „Există multă mișcare pozitivă, în special pe Instagram, care extinde ceea ce percepem ca fiind frumos”, punctează criticul Ayana Byrd.
Bob la nivelul bărbiei
Stiliștii au fost primii care au sesizat marea schimbare a abordării aranjării părului. „Am fost uimit, mai ales după prima izolare, cât de important a devenit părul. Ni se cer reduceri mult mai drastice ale lungimii și, chiar dacă este vorba despre variații ale unui bob, acesta să nu depășească nivelul bărbiei, iar în spate să fie scurtat până la linia părului de la ceafă. Inclusiv clientele care și-au protejat întotdeuna părul lung mi-au cerut să-l scurtez foarte mult”, detaliază stilistul vedetelor George Northwood, faimos pentru tunsorile shaggy pe care le execută. Și acest aspect este explicat de psihoterapeuți. „Mulți oameni au făcut schimbări drastice în multe compartimente ale vieții lor în pandemie. A fost expresia lărgirii perspectivei despre propria persoană dincolo de canoanele impuse de exterior, care dintr-o dată nu mai contau. Femeile au decis să-și asume riscuri, inclusiv prin scurtarea drastică a părului”, afirmă specialistul britanic Lorraine Collins, citată de elle.com.
Poate fi menținut sănătos mult mai ușor
Experții în înfrumusețare atestă o serie de avantaje ale părului scurt, în cazul în care o persoană a decis să facă o astfel de schimbare. Așadar, pe lângă faptul că este foarte la modă, o tunsoare scurtă este lesne de aranjat și de întreținut, pentru că părul nu se încâlcește, iar o coafură poate fi mult mai bine stilizată. De asemenea, părul scurt se spală mult mai ușor, se usucă mult mai repede și nu „înghite” multe produse de curățare și styling. De asemenea, un păr scurt este mult mai confortabil vara și în general poate fi menținut sănătos mult mai ușor - înainte de toate, nu mai cade atât de mult în urma intervențiilor mecanice necesare pentru lungimi mai mari. Nu în ultimul rând, părul scurt întinerește un chip, este ideal pentru forma pătrată a feței, este mai ușor de vopsit și permite culori mai îndrăznețe, care să scoată orice persoană în evidență.
Pixie, Shag…
În 2022, tunsorile scurte sunt nesfârșite variațiuni pe tema bob - cu breton, cu șuvițe, drept, vălurit etc., - precum și fermecătoare variațiuni de Pixie și Shag, pentru blonde, roșcate, brunete, pentru părul alb sau pentru combinațiile cu rădăcina de culoare diferită. De pildă, unul dintre cele mai în vogă stiluri de păr scurt este tunsoarea Shag pentru păr ondulat. Potrivit specialiștilor, vechile reguli nu mai contează. Nemaifiind nevoite să arate într-un anumit fel, femeile diversifică mult ideea de frumusețe, pornind de la lungimea părului. „În cele din urmă, adevărata putere a părului scurt nu vine din permisiunea care este dată din afară, ci din faptul că ne dăm noi înșine permisiunea de a apărea în modul în care avem nevoie să ne afișăm”, spune Collins.
Valul frumuseţii discrete
Moda părului foarte scurt se înscrie în valul tot mai înalt al înfrumusețării discrete și al naturaleții. Persoanele cu părul rar nu mai simt nevoia să-l facă să pară des orice ar fi, cele cu podoba capilară nedisciplinată nu mai apelează cu orice preț la placă și la produse de styling. Moda acceptării propriei persoane și implicit a celorlalți se reflectă pe deplin și în stilul de a purta părul. „Ultimii doi ani au fost despre frumusețe discretă și multe femei profită cu adevărat de posibilitatea de a prelua controlul, inclusiv prin renunțarea la clișee și scurtarea părului. Deși această tendință nu este determinată exclusiv de pandemie, dorința de a continua se manifestă în toate aceste tunsori îndrăznețe, care se văd din ce în ce mai mult, peste tot. Tendințele vin și pleacă, dar creșterea numărului de persoane care apelează la tunsorile scurte este un punct de cotitură, o linie de demarcație profundă în modul în care femeile se folosesc de alegerile de pe segmentul înfrumusețării pentru a ilustra ce își doresc și cine cred că trebuie să fie”, adaugă Collins.