de Roxana Istudor şi Daniel Şuta
Piața globală a dermatocosmeticelor este estimată să ajungă la peste 115 miliarde de dolari în 2030. O nouă disciplină este implicată în dezvoltarea domeniului: psihodermatologia, care face legătura între sănătatea și strălucirea chipului și starea interioară, abordând în paralel și vindecarea diferitelor afecțiuni ale pielii.
Eficacitatea îngrijirii pielii plus stimularea senzaţiei de bine
Psihodermatologia a rămas mult timp un domeniu de nișă. Combinație între psihologie și dermatologie, această disciplină evidențiază legătura dintre starea psihologică și piele. Cercetările recente au confirmat constant faptul că sănătatea pielii este intrinsec legată de bunăstarea emoțională și invers. Într-o lume postpandemică, clienții din toată lumea caută beneficii holistice ale cosmeticelor, de la care se așteaptă să genereze deopotrivă înfrumusețare și sănătate. Prin urmare, produsele cosmetice inspirate din abordarea psihodermatologiei devin tot mai populare, prin combinația dintre eficacitatea îngrijirii pielii și stimularea senzaţiei de bine prin încurajarea sentimentelor pozitive.
Produse formulate cu ajutorul experților în neuroștiințe
Consumatorul modern este preocupat de efectele produselor de înfrumusețare asupra sănătății și stării de bine, iar tendințele actuale confirmă faptul că percepția asupra pielii nu se mai limitează la epidermă - mărcile de cosmetice pot evidenția atât eficacitatea, cât și beneficiile emoționale ale produselor lor. Un exemplu: brandul Seppic a conceput CERAMOSIDES HP, produs cu un ingredient activ purificat din făina de grâu. Compus din ceramide pe bază de plante, asemănătoare cu cele ale pielii, formula de îngrijire are eficiență în menținerea pielii sănătoase, sporind în același timp stima de sine. La concentrație scăzută, produsul hidratează, strânge porii și rafinează textura pielii, protejându-i elasticitatea și fermitatea. Pe de altă parte, induce senzații de bucurie și calm, reducând tristețea și nervozitatea, rezultate evaluate de un expert în neuroștiințe.
Stresul emoțional agravează simptomele
Înțelegerea relației dintre psihic și piele este complexă, fascinantă și una care a căpătat un prim-plan odată cu trendul înfrumusețării care și tratează. Psihodermatologia (medicina psihocutanată) cuprinde multe tipuri diferite de afecțiuni care sunt atât psihice, cât și dermatologice. Potrivit statisticilor dermatologilor, o treime din toți pacienții au tulburări emoționale. Este crucial ca dermatologii să identifice aceste situații care se suprapun, deoarece acest segment de pacienți refuză deseori o trimitere la un control psihiatric. Aceste manifestări sunt adevărate boli dermatologice exacerbate de factorii de stres emoțional. Dermatita atopică, acneea, dermatita periorală, psoriazisul și hiperhidroza se agravează în multe cazuri atunci când pacienții sunt stresați.
Afecțiuni dermatologice în context psihosocial
Studiul conexiunii dintre minte și piele - sau înțelegerea contextului psihosocial al bolilor de piele - le oferă multor pacienți o nouă speranță, după ce au consultat numeroși specialiști și boala lor de piele nu a vădit o cauză organică. Cercetările din ultima perioadă au confirmat nu doar faptul că există o legătură între sănătatea mintală și anumite afecțiuni ale pielii, ci și că această conexiune este mult mai profundă decât credeau oamenii de știință până nu demult, notează dermatologytimes.com. Concret, statisticile confimă această legătură: în rândul pacienților cu afecțiuni cronice, desfigurante, ale pielii, prevalența tulburărilor psihice este până la 40%. S-au raportat stres și anxietate semnificative la 44% dintre pacienți înainte de apariția inițială a psoriazisului, iar crizele recurente au fost atribuite stresului la până la 80% dintre persoanele afectate. Prevalența tulburărilor psihice în rândul pacienților cu afecțiuni ale pielii este mai mare decât în rândul persoanelor cu tulburări ale creierului, cancer și probleme cardiace la un loc. În ansamblu, ședințele de psihodermatologie sunt personalizate, țin cont de problemele specifice ale pacienților și pot implica diagnostice de la mai mulți specialiști (dermatologi, nutriționiști, medici generaliști sau de specialitate, psihologi).
Cosmetice care generează bucurie și plăcere
Obiectivele psihodermatologiei sunt investigarea impactului emoțional al stării pielii unui pacient, susținere pentru depășirea acestor efecte, reducerea urmărilor acestora și dezvoltarea de mecanisme de apărare în caz de recidivă. Cu abordări centrate pe pacient, pe explorarea sentimentelor, preocupărilor și experienței acestuia și cu ajutorul terapiei cognitiv-comportamentale rezultă o imagine mai clară a stimulilor și factorilor care contribuie la manifestările la nivelul pielii ale stării emo- ționale. Pe de altă parte, rutina de înfrumusețare specială în astfel de cazuri are reguli simple. Când vine vorba în special despre produsele de îngrijire a pielii, experții recomandă cultivarea unor obiceiuri bazate pe pozitivitate și plăcere. „Orice produs pus pe față ar trebui să genereze o experiență pozitivă. Rutinele de îngrijire a pielii ar trebui să aibă loc de două ori pe zi și să fie plăcute, nimic care să doară, totul pentru o stare de bine. Dacă este vorba despre un parfum, ar trebui să fie cel preferat și implicit să scadă nivelul de stres”, explică Amy Wechsler, expert în sănătatea pielii, specializat în psihiatrie, din New York.
Meditaţie, yoga, hipnoză, aromoterapie
Psihodermatologia este în creștere semnificativă în Europa și SUA. Specialistul american Francisco Tausk, șeful Centrului pentru Dermatologie Integrată din Hawaii, a creat un grup în care pacienții cu probleme de piele au primit terapie cognitivă și au practicat meditație, mindfulness, yoga și au participat la ședințe de hipnoză, care s-au dovedit eficiente, de pildă, în cazul pacienților cu mâncărime cronică, relatează allure.com. De asemenea, „frumusețea inhalabilă” este în centrul atenției experților, ca parte a abordării holistice a problemelor de piele. Mai precis, psihodermatologia include aromoterapia în procesul complex de abordare a sănătății pielii dinspre starea interioară spre aspectul exterior, mizând pe efectul emoțional al anumitor arome difuzate în încăpere, precum și pe urmările benefice ale inhalării de vitamine și minerale prezente în diverse formulări specifice.