de Roxana Istudor şi Flori Pintea
Marile branduri de înfrumusețare și consumatorii, deopotrivă, acordă prioritate noului tip de abordare, puternic promovat de Generația Z: frumusețea fără strictețe. De la produse cosmetice care pot rămâne pe ten peste noapte până la wellness destinat celor care pierd nopțile la concerte, înfrumusețarea 2024 vine cu câteva noi repere majore.
Cosmetice pentru nopțile pierdute
Alimentat de atitudinea Generației Z față de înfrumusețare și regulile sale foarte stricte, un nou val de mărci cosmetice promovează răsfățul fără regulile impuse de majoritatea rutinelor. De exemplu, au fost create în ultima perioadă produse pentru întreținere redusă, concepute pentru a combate efectele nopților pierdute și ale petrecerilor sau participărilor la evenimente prelungite. De asemenea, un nou trend în ascensiune este cel al produselor cosmetice cu care se poate dormi peste noapte fără sentimentul că a doua zi vor exista daune pentru ten.
Parfumare cu neuroștiință
În 2024, parfumurile vor fi din ce în ce mai centrate în jurul identității, devenind un instrument de „povestire” olfactiv, exprimând emoțiile, stilul, valorile și cultura individuale. Clienții caută în 2024 stratificarea parfumului și note contemporane, pentru a exprima cine sunt, cum se simt și de unde sunt. Cu peste 11 miliarde de vizualizări, #PerfumeTok a devenit un loc de descoperire a parfumurilor, cu mărci contemporane, ingrediente naturale bazate pe cultură și tendințe precum „scent hacking”, care stimulează starea de spirit. De asemenea, conceptul de parfumare-semnătură va căpăta noi valențe odată cu recursul la neuroștiință, care va ghida opțiunile bazate pe dispoziția individuală și pe răspunsurile emoționale.
Farmecul fiecărei vârste
Așa-numita frumusețe „de vârstă” este un alt trend care crește în conceptul de înfrumusețare. Cum tot mai multe persoane refuză să se conformeze așteptărilor și să se chinuie să se încadreze în clișeele nerealiste, ideea de farmec al tuturor vârstelor este condusă deopotrivă de oamenii care se apropie de vârsta pensionării și de reprezentanții tinerelor generații. Un sondaj extins, derulat de gigantul tendințelor WGSN, a constatat că 74% dintre femei își fac griji cu privire la îmbătrânire și, în medie, încep să se confrunte cu anxietatea legată de vârstă încă de la… 29 de ani! Ca urmare, brandurile se aliniază trendului - de la îngrijirea pielii și a părului până la produsele cosmetice, frumusețea vârstei permite tuturor să îmbătrânească în mod firesc. Unul dintre pionieri este compania The A Method, care chiar de la începutul anului a adoptat un mesaj prin care încurajează femeile să-și îmbrățișeze frumusețea orice etate ar avea.
Solul și insectele, surse alternative de ingrediente
Preocuparea pentru bunăstarea mediului a încetat de mult să mai fie un domeniu „de nișă”. Combinat cu preocuparea pentru ingrediente cât mai naturale, acest tablou general include și grija pentru sol. Brandurile de frumusețe durabilă vor încuraja în 2024 îngrijirea acestuia, implementând sisteme circulare și agricultură regenerativă. Mai mult, „salvatorii solului”, cum ar fi microbii și insectele, vor fi acceptați pe scară largă ca surse alternative și abundente de ingrediente pentru industria frumuseții, cercetările atestând faptul că acestea sunt bogate în active benefice pentru piele. Trendul deja se manifestă, în special la capitolul ambalaje pentru cosmetice, unde au fost adoptate materialele active compostabile, care eliberează elemente benefice pentru sol, cum ar fi azotul și potasiul.
Psihodermatologie și neurocosmetică, pentru relația minte-corp
Compania de informații despre piață Mintel a identificat o altă tendință globală majoră în înfrumusețarea 2024: NeuroGlow. Mai precis, consumatorii acordă prioritate bunăstării, pentru a se simți mai bine în corpul propriu, iar urmarea firească, asupra căreia se concentrează brandurile de înfrumusețare, este identificarea și crearea de produse „minte-corp”, potrivit conceptului care afirmă că bunăstarea mentală și aspectul fizic sunt interconectate. Practici precum psihodermatologia (explorarea relației dintre starea psihologică bună și sănătatea pielii) și neurocosmetica (domeniu care se concentrează pe conexiunea minte-piele), de exemplu, sunt trenduri în creștere în întreaga lume. „Conexiunea minte-corp este esențială în creșterea rolului frumuseții în bunăstarea generală. Brandurile din domeniu vor căuta să ofere o abordare cuprinzătoare a frumuseții, îmbunătățind aspectul exterior și sporind bunăstarea mentală și emoțională prin integrarea tehnologiei, parteneriate, incluziune și personalizare. Analiza avansată a datelor, testarea ADN și algoritmii personalizați vor permite mărcilor inovarea și vor da tonul regimurilor de înfrumusețare personalizate”, explică Sarah Jindal, director Mintel.
Maximizarea cultivării plantelor
Cu nenumărate specii de plante pe cale de extincție, industria frumuseții este la fel de preocupată ca a farmaciei de pericolul dispariției pilonului fundamental al îngrijirii personale. Nevoia de aprovizionare cu ingrediente naturale, un comandament al înfrumusețării (și) în 2024, conduce la o revoluție - maximizarea exploatării plantelor a trecut recent la sistemele aeroponice (metodă de cultivare în care există o cantitate minimă de substrat, iar rădăcinile sunt suspendate) și extragerea ingredientelor active din rădăcinile plantelor. Acest tip de abordare este ecologic și nedistructiv, aceleași plante furnizând ingrediente de mai multe ori pe an. De asemenea, procedeul este 100% trasabil, permițând consumatorilor de produse de înfrumusețare să urmărească originea produselor.
Inteligenţă artificială pentru monitorizare în timp real a efectelor produselor
Potrivit specialiștilor în tendințe globale, inteligența artificială (AI) va pătrunde în industria frumuseții sub formă de recomandări personalizate, experiențe virtuale de încercare și informații bazate pe date. AI va transforma industria frumuseții făcând-o mai eficientă. „Prin analiza datelor, modele de învățare și generarea de perspective, AI abordează preocupările etice și accelerează dezvoltarea de noi produse. Mărcile vor putea utiliza informații cum ar fi răspunsul clienților pe rețelele sociale, lacunele și de ce anume au nevoie pentru a crea produse inovatoare, adaptate nevoilor specifice ale fiecărui client. În viitor, așteptați-vă să vedeți AI care să permită experiențe de înfrumusețare personalizate bazate pe preferințele individuale, genetică, medii și stiluri de viață, precum și asistență cu analize precise ale pielii, recomandări de produse și monitorizare în timp real a efectelor acestora și a stării de bine”, adaugă Jindal.