de Roxana Istudor şi Daniel Alexandrescu
De la înfrumusețarea marca Egiptul Antic până la industria de 445 de miliarde de dolari din prezent au venit și au trecut mode care au cuprins întreaga lume. Astăzi, marile branduri caută personalizarea produselor de înfrumusețare și se folosesc în acest scop de posibilitățile infinite oferite de inteligența artificială.
Un produs nu poate acționa la fel asupra tuturor
Companiile de cosmetice vând, per ansamblu, versiuni peste versiuni ale acelorași tipuri de produse, indiferent că este vorba despre îngrijire sau despre make-up. Unele firme însă vor să treacă de bariera clișeului „produsul nostru este mai bun decât al lor” și să lase în urmă politica eternului nou ingredient pentru același vechi efect. Ca urmare, pornind de la ideea că un produs nu poate acționa la fel asupra unei mase mari de indivizi unicat, branduri din toată lumea au pus ochii pe posibilitățile infinite de personalizare a frumuseții pe care le oferă inteligența artificială, notează „Huffington Post”.
Cea mai mare bază de date pentru creme individuale
De pildă, firma Proven folosește cea mai mare bază de date din lume pentru a crea creme pentru ten personalizate. Mai precis, cu ajutorul unor algoritmi se inversează politica „un produs bun pentru toți”, care devine „un produs bun pentru cei cu acnee care trăiesc la Ecuator”. „Această bază de date reunește și selectează peste opt milioane de recenzii ale consumatorilor, zeci de mii de ingrediente și produse, mii de articole științifice, toate cu scopul de a conecta aceste date, a găsi cuvinte-cheie ale clienților și a filtra categoriile după tipul de ten, elementul etnic și regiunea geografică”, explică reprezentanții companiei. La final, clientul completează un mic chestionar realizat de un dermatolog și, pe baza informațiilor furnizate, i se stabilește un profil unic al pielii și i se recomandă înfrumusețarea perfectă... pentru profilul respectiv.
Combinații unice de ingrediente
La capitolul îngrijirea părului, compania „Function of Beauty” se bazează foarte mult pe inteligența artificială pentru a crea produse cât mai personalizate pentru categorii cât mai „aparte” de clienți. Se începe tot cu un chestionar, în care se specifică tipul de păr, structura firului, scopul pentru care se dorește un produs, efectul scontat și alte câteva informații care se introduc într-o bază de date. Acestea sunt filtrate prin algoritmi speciali, iar profilul unic al fiecărui client generează o combinație unică de ingrediente. Aceasta este special destinată clientului respectiv. Practic, algoritmul este capabil să creeze un număr infinit de combinații. „Posibilitatea de a umple câte un recipient cu o formulă specială, personalizată, este ceva ce nu am fi putut face cu câțiva ani în urmă. Este nevoie de ultimele invenții tehnologice și de robotică avansată pentru o astfel de realizare”, punctează Zahir Dossa, cofondator al companiei.
„Considerația față de aspectul individual al fiecărui client este extrem de importantă și, de asemenea, foarte necesară“ (Zahir Dossa, „Function of Beauty“)
„Maşina nu poate simţi ce hidratează cel mai bine“
Este adevărat că inteligența artificială poate scoate elemente inutile dintr-un produs și poate adăuga alți compuși în același produs, pentru a se adresa unui tip anume de ten sau de păr. Dar specialiștii în înfrumusețare atrag atenția că elementul uman rămâne crucial în această ecuație. „O mașină nu este capabilă să simtă ceea ce este bun, ce hidratează cel mai bine sau ce procent de ulei special este necesar pe vreme rece. Aceste aspecte au nevoie de intervenția unui expert”, detaliază Ming Zhao, cofondator Proven.