de Gabriela Militaru şi Adrian Barna
Poziționarea pe lista celor mai bune filme din lume este o onoare pentru orice peliculă realizată vreodată. Nu este, deci, de mirare că este o mândrie ca unul dintre filmele românești de dată recentă să intre direct în fruntea listei întocmite de prestigioasa publicație „The New York Times”.
Oglindește perfect societatea românească
Criticii de film de la „The New York Times”, Manohla Dargis și A.O. Scott, în colaborare cu mai mulți specialiști în cinematografie, au dat publicității topul celor mai bune 25 de filme ale secolului al XXI-lea lansate până în prezent. Ei spun că acestea sunt „menite să devină producţiile clasice ale viitorului”. O veste importantă pentru cinematografia din România este că producția „Moartea domnului Lăzărescu” ocupă un onorabil loc 5 în acest top. „Moartea domnului Lăzărescu”, în regia lui Cristi Puiu, este povestea pe de o parte tragică, pe de alta comică a unui pensionar răpus de boală și transferat de la un spital la altul. Filmul a primit critici pozitive grație fidelității cu care redă realitatea contemporană a societății românești. „Ai văzut filmul românesc de trei ore? Oh, frate. Trebuie să-l vezi”, este de părere A.O. Scott. Criticul american remarcă și că filmul „Moartea domnului Lăzărescu” poate părea la prima vedere o experiență personală izolată. În fapt, pelicula pune în scenă o realitate mai extinsă a întregii societăți românești, în care absurdul se împletește deseori cu hilarul. În acest sens, A.O. Scott îl aseamănă pe Dante Lăzărescu cu personajul lui Arthur Miller, Willy Loman, din piesa „Moartea unui comis voiajor”. „Domnul Lăzărescu este pus în pericol de aroganţa şi indiferenţa celor puternici - doctorii şi birocraţii din spital, atât de hipnotizaţi de propria lor autoritate încât sunt orbi la suferinţa lui”, explică Scott.
A surclasat filme de renume
Situat în prima parte a clasamentului realizat de „The New York Times”, filmul „Moartea domnului Lăzărescu” este întrecut de alte mari pelicule ale cinematografiei universale: „Va curge sânge”, regizat de Paul Thomas Anderson în 2007, „Călătoria lui Chihiro”, din 2002, regizat de Hayao Miyazaki, „O fată de milioane”, din 2004, sub bagheta regizorului Clint Eastwood, 2004, și „Atingerea păcatului”, regizat în 2013 de Jia Zhangke. Topul celor mai bune 25 de filme ale secolului al XXI-lea este completat de: „Și una și două” (Edward Yang, 2000), „Întors pe dos” (Pete Docter și Ronnie del Carmen, 2015), „12 ani de copilărie” (Richard Linklater, 2014), „Ora de vară” (Olivier Assayas, 2009), „Misiuni periculoase” (Kathryn Bigelow, 2009), „Inside Llewyn Davis” (Joel and Ethan Coen, 2013), „Timbuktu” (Abderrahmane Sissako, 2015), „In Jackson Heights” (Frederick Wiseman, 2015), „Copilul” (Jean-Pierre și Luc Dardenne, 2006), „Țara mea” (Claire Denis, 2010), „München” (Steven Spielberg, 2005), „De trei ori” (Hou Hsiao-hsien, 2006), „Eu și culegătorii” (Agnes Varda, 2000), „Mad Max: Drumul furiei” (George Miller, 2015), „În lumina lunii” (Barry Jenkins, 2016), „Wendy și Lucy” (Kelly Reichardt, 2008), „Noi suntem Bob Dylan” (Todd Haynes, 2007), „Lumină tăcută” (Carlos Reygadas, 2008), „Strălucirea eternă a minții neprihănite” (Michel Gondry, 2004), „Virgin la 40 de ani” (Judd Apatow, 2005).
Rolul domnului Lăzărescu a fost interpretat de actorul Ion Fiscuteanu. Filmul a obținut Premiul „Un Certain Regard“ la Festivalul de la Cannes, din 2005