de Roxana Istudor şi Sorin Dumitrescu
Cei care s-au realizat profesional și au ajuns în topurile bogățiilor și succesului au învățat, în timp, să-și organizeze diminețile în așa fel încât restul zilei să fie cât mai eficient. Obiceiurile din zori care se regăsesc la majoritatea oamenilor pe care întreaga lume îi percepe ca pe cei „de succes” au mai multe repere comune decât ar putea părea.
Trezirea în zori
Profesorul de psihologie Roy Baumeister, de la Universitatea de Stat din Florida, consideră că „voința este ca un mușchi care poate obosi” - dietele sunt mai greu de ținut după-amiaza, controlul și capacitatea de a lua decizii scad spre seară etc. În schimb, dimineața vine de regulă cu o rezervă proaspătă de putere a voinței. Ca urmare, oamenii sunt mai optimiști și mai dispuși să țină piept provocărilor în această parte a zilei. Este, de altfel, o regulă pe care o respectă foarte mulți dintre oamenii de succes ai planetei - 90% afirmă că se trezesc înainte de ora 6:00. Indra Nooyi, CEO PepsiCo, se trezește la 4:00 și ajunge la birou cel mai târziu la ora 7:00. La fel Bob Iger, CEO la Disney, care se trezește la 4:30 ca să citească. O oră mai târziu este la alergare și Jack Dorsey, CEO Square.
Program de exerciții fizice
Deși sunt persoane foarte ocupate, marii afaceriști includ rutina de exerciții fizice în diminețile lor. De la 6:00 se antrenează timp de o oră, de două ori pe săptămână, Ursula Burns, CEO la Xerox; Frits van Paasschen, CEO la Starwood Hotels, face ciclism sau jogging, iar șeful de la Christie’s are rezervată o oră de yoga. Și fostul președinte Barack Obama a mărturisit că mișcarea de dimineață îi face restul zilei „mult mai productiv”. Pe lângă menținerea în formă, cu toții consideră că exercițiile fizice la prima oră reduc stresul de peste zi, contracarează efectele meniurilor, care se întâmplă să mai fie și bogate în grăsimi și, nu în ultimul rând, îmbunătățesc calitatea odihnei.
Încep cu urgențele
Odată ajunși la birou, șefii multinaționalelor prioritizează. Mai exact, se concentrează întâi pe ceea ce este mai urgent și mai dificil, pentru a nu fi întrerupți. Mai mult, lucrul la ce este urgent în momente în care nu sunt deranjați îi asigură că duc treaba la bun sfârșit înainte de a interveni angajați, colegi, alte probleme exterioare. Un bun exemplu în acest sens este strategul de business Debbie Moysychyn, care afirmă că ajunsese la un moment dat să nu mai poată termina nimic din cauza ședințelor ad-hoc. Ca urmare, și-a stabilit dimineața devreme un interval în care să lucreze la proiectele importante, și totul s-a schimbat.
Petrec timp cu familia
De foarte multe ori, personalitățile care înregistrează succes nu țin cont neapărat de regula „cinei în familie”. Dat fiind faptul că masa lor de seară se poate petrece la evenimente, mulți dintre ei regândesc programul și aranjează prețiosul timp cu familia în jurul mesei dimineața. Judi Rosenthal, programator financiar la New York, este o astfel de persoană care a desemnat dimineața ca fiind timpul special cu fiica sa, cu care ia masa. „Sunt cele mai prețioase 45 de minute ale fiecărei zile”, spune Rosenthal.
Meditează și țin jurnale intime
Pentru acest gen de personalități poate fi greu să se „deconecteze”, mai ales că majoritatea sunt oameni care nu cer de la subalterni mai mult decât fac ei înșiși, mai exact conduc prin exemplu personal. În aceste condiții, foarte mulți dintre ei și-au ales diminețile pentru a medita sau a se ruga. Manisha Thakor, fondator al companiei MoneyZen Wealth Management, practică meditația transcedentală timp de 20 de minute înainte de micul dejun. La rândul său, directorul Wendy Kay, specialist de top în cadrul unui gigant farmaceutic, ține un jurnal în care notează zilnic, dis-de-dimineață, motivele pentru care este recunoscătoare. Și spune că, atunci când se îndreaptă spre corporație, are o viziune clară asupra propriei persoane, a afacerii și a personalului. Nu în ultimul rând, și celebra Oprah meditează 20 de minute zilnic.
Comunică mereu cu partenerul de viață
Directorul general de la BlackRock, Obie McKenzie, are un adevărat ritual de a petrece dimineața timp de calitate alături de soție. Împărtășește cu partenera de viață idei, finanțe, fac planuri de viitor și liste de cumpărături, vorbesc despre viața lor împreună și „pun țara la cale”. Este un exercițiu la care McKenzie recurge în fiecare zi, întrucât după acest moment intervine jobul, iar, seara, pregătirile pentru cină sau știrile importante pot amâna acest moment de intimitate atât de prețios într-un cuplu.
Discută cu colegii în jurul unei cafele
Pentru majoritatea oamenilor de succes, timpul este crucial. Ce alt moment mai potrivit pentru a începe ziua și a comprima ideile decât o miniședință cu colegii în jurul cafelei sau al micului dejun? Așadar, potrivit avocatului de succes Christopher Colvin, din New York, aceste întâlniri sunt mai relaxate și mai ferite de întreruperi decât cele de peste zi și mult mai orientate spre rezultate decât evenimentele profesionale de după-amiază. „Mă simt mai limpede dimineața. Spre sfârșitul zilei, mintea îmi este mult mai împrăștiată”, mărturisește avocatul, care este și un om de afaceri de succes. De altfel, au rămas în cultura corporatistă ședințele de luni dimineața pe care Steve Jobs le ținea cu colegii: „În era digitală, când toți credem că putem rezolva totul prin e-mail, este foarte important să ne putem vedea față în față”.
Își verifică toată corespondența
Gretchen Rubin, autoarea bestsellerului „The Happiness Project” („Proiectul fericirii”), se trezește în fiecare dimineață la ora 6:00, înaintea celorlalți membri ai familiei, special pentru a-și ordona corespondența, a pune la punct programul zilnic și a parcurge rețelele de socializare. Spune că eliminarea acestor sarcini de rutină de la prima oră o ajută să se simtă mai capabilă de organizare peste zi și de concentrare pe proiectele majore. La rândul său, Christine Galib, fost director de bancă, se trezește la ora 5:00 și, după ce citește Biblia și face câteva exerciții, verifică poșta electronică, afirmând că restul zilei curge mult mai eficient.
Urmăresc ştirile
Majoritatea oamenilor de succes nu încep ziua fără o „radiografie” a evenimentelor reflectate în presă. Astfel, David Cush, CEO la Virgin America, ascultă întâi știrile la radio, apoi parcurge ziarele în timp ce-și face exercițiile pe bicicleta din sala de gimnastică. Jeff Immelt, şeful de la GE, își începe zilele cu o serie de exerciții cardio, apoi citește ziarele și se uită la știrile postului CNBC. Amândoi susțin că în momentul în care ajung la birou știu ce se petrece în lume, fiind pregătiți pentru provocările unei noi zile încă de la prima oră a dimineții.