de Andrei Dicu şi Daniel Alexandrescu
Despre Jeff Bezos se ştie că este miliardar graţie faptului că este omul din spatele firmei Amazon.com. Organizează excursii în spaţiu şi gestionează cel mai mare magazin online, o platformă de servicii de stocare, soluţii cloud, bibliotecă de cărţi, filme (pe care uneori le şi produce), muzică, o instituţie care confecţionează tablete şi asistenţi virtuali. De curând s-a spus că Bezos a devenit cel mai bogat om din lume. Iată însă reţeta succesului...
Componente recuperate din motoarele Apollo 11 şi Apollo 13
Amazon.com, opera lui Jeff Bezos, a început ca un magazin online, dar s-a extins rapid şi, de cele mai multe ori, cu o viziune clară în direcţia unor nişe de piaţă insuficient explorate de competitori. În martie 2012, Bezos Expedition, una dintre companiile lui Jeff, anunţase că lucrează în secret la un proiect de recuperare şi restaurare a motoarelor F-1. Multe dintre subansamblele recuperate au fost identificate după numerele de serie care au supravieţuit deceniilor petrecute în condiţii vitrege pe fundul oceanului, dar vorbim şi despre motoare folosite la misiunile spaţiale Apollo 11 şi Apollo 13. Cum a început însă toată tărăşenia? În anul 2000 a fondat prima sa firmă puternică, inspirat de John Carmack, cunoscut iubitorilor de jocuri video pentru capodopere precum Wolfenstein 3D, Doom sau Quake. Practic, începutul anilor 2000 a fost perioada de emancipare a tinerilor miliardari cu bani primiţi de la părinţi, pentru că, în 2002, un alt june, Elon Musk, fonda cunoscuta firmă SpaceX. Imediat, Bezos a declarat că Blue Origin intenţionează să construiască un vehicul reutilizabil, destinat turiştilor spaţiali, pentru că era vorba despre un zbor parabolic, nu de unul orbital. La 3 noiembrie 2015, New Shepard, vehiculul botezat după numele primului american care a ajuns în spaţiu, a urcat până la 100,5 kilometri altitudine, depăşind cu 500 de metri linia Karman, dincolo de care se consideră că se află frontiera spaţiului, şi a revenit pe rampa de lansare. În viitorul apropiat, New Shepard va avea la bord un echipaj care va plăti bilete de 25.000 de dolari pentru a ajunge dincolo de linia Karman...
Metanul, găselniţa genială
New Shepard este propulsat de un motor Blue Engine, dezvoltat de compania lui Bezos după o serie de încercări folosite mai mult pentru teste decât pentru zboruri efective. Drept combustibil a fost folosit, în locul hidrogenului, metanul, pentru că acesta poate fi depozitat mult mai uşor, nefiind nici pe departe la fel de inflamabil şi, având o densitate mai mare, ocupă un volum mai mic, ceea ce duce la costuri totale de explorare a motorului reduse. De asemenea, se pare că metanul ar putea fi uşor de generat pe Marte, astfel că ar fi mult mai simplu ca echipajele care vor ajunge acolo să-şi fabrice la faţa locului combustibilul necesar revenirii pe Terra.
Vulcan, pericolul anticipat
Compania lui Bezos nu duce însă lipsă de rivali pe măsură. Spre exemplu, United Launch Alliance (ULA) este societatea care lucrează cu rachetele Atlas V şi Delta IV, cu varianta Delta IV Heavy, cea mai puternică rachetă existentă în prezent. Cele două lansatoare sunt etaloane în domeniul fiabilităţii, Atlas V fiind, probabil, singura rachetă care nu a suferit nicio problemă majoră din august 2002, adică de când este în uz, după aproape 70 de misiuni. Rareori se întâmplă ca o rachetă Atlas V sau Delta IV să fie amânată din pricina unor probleme tehnice şi, de cele mai multe ori, nu mai mult de 24 de ore. Totuşi, cheia succesului lui Bezos în această rivalitate este simplă: atât Atlas, cât şi Delta sunt moşteniri ale Războiului Rece, rachete al căror design au la bază rachete balistice intercontinentale. Recuperarea motoarelor nu este posibilă şi, în contextul geopolitic actual, faptul că Atlas V foloseşte motoare de provenienţă rusească este o problemă. De ceva vreme, ULA lucrează la proiectul unei noi rachete, sub presiunea unei pieţe care migrează tot mai mult spre firma lui Bezos. Denumită Vulcan, aceasta urmează să înlocuiască lansatoarele Atlas V şi Delta IV, iar primul zbor este programat pentru anul 2019. Însă noua rachetă are nevoie de motoare americane, astfel că Blue Origin este în avantaj, deoarece motoarele pe care deja le-a propus, Merlin şi Raptor, noi şi dezvoltate exclusiv cu tehnologie americană, sunt considerate „first class”.
Marte, visul suprem
În prezent, Blue Origin speră să poată vinde bilete pentru excursii la o altitudine de peste 100 de kilometri, la bordul modelului New Shepard. Acesta nu este însă singurul proiect. Firma lui Bezos are contracte în derulare cu companii de telecomuni- caţii pentru lansare de sateliţi comerciali şi urmează ca, de anul viitor, să lanseze primii sateliţi GPS pentru Armata SUA. În luna septembrie, Bezos a luat din nou toată lumea prin surprindere când a anunţat planurile companiei pentru New Glenn, o nouă rachetă la care inginerii săi lucrează încă din 2012 şi care urmează să fie gata înainte de 2020. Dacă această rachetă se va dovedi viabilă, nu va dura mult până când va lansa sateliţi comerciali, încărcături pentru NASA sau pentru alte agenţii spaţiale. În termenii în care evoluează industria aerospaţială, perioada este extrem de scurtă, dar, după succesele lui Bezos din ultimii ani, suntem obişnuiţi cu surprizele. Se vorbeşte deja despre zboruri cu destinaţia Marte, dar voiajele pe Lună par mai facile, deşi, în 2010, Barack Obama a oprit un nou asalt selenar american al NASA către acest satelit al Terrei. „Destinaţia Marte este încă prematură, dar Luna nu. Avem tehnologia necesară şi potenţialul pentru un plan de afaceri teribil”, a spus Bezos.
Bill Gates, detronat din vârful topului bogaţilor
Potrivit site-ului „Bloomberg”, valoarea participaţiei deţinute de Jeff Bezos la Amazon.com a crescut de aproape 500 de ori de la debutul bursier al companiei, iar la sfârşitul lunii octombrie a atins 88 de miliarde de dolari. Astfel, fondatorul retailerului online l-a devansat pe cofondatorul Microsoft, mult mai cunoscutul Bill Gates, devenind cel mai bogat om din lume. În oferta publică iniţială a Amazon.com din 1997, participaţia deţinută de Bezos la companie era evaluată la 178 de milioane de dolari, însă de curând a atins cifra astronomică de 88 de miliarde de dolari. Se spune că averea netă a lui Bezos a crescut cu 419% de la includerea sa în indicele miliardarilor Bloomberg, fapt petrecut în aprilie 2012. La momentul respectiv, Bezos se afla pe locul 35 în lume, cu o avere de 18 miliarde de dolari. Abilul om de afaceri şi-a dublat averea până în 2015, iar de atunci a mărit-o cu 35 de miliarde de dolari.