de Roxana Istudor şi Adrian Barna
Fenomenul selfie-urilor în exces s-a extins la o asemenea scară, încât psihologii au pus la punct un set de teste prin care se confirmă gravitatea manifestărilor la care poate ajunge cine se pozează compulsiv.
Incipientă, cronică și acută
Denumită „selfitis” („selfitită”, aproximativ), această manifestare devine boală atunci când o persoană își face selfie-uri de cel puțin trei ori pe zi, fără însă a posta imaginile pe rețelele sociale, notează „Daily Mail”. Aceasta este concluzia la care au ajuns psihologii britanici de la Universitatea Nottingham Trent și cei indieni de la Școala de Management Thiagarajar, din Madurai. Termenul a intrat pentru prima dată în atenția opiniei publice în 2014. După investigații extinse care au dus la concluzia că afecțiunea este reală, experții i-au testat gradele și au stabilit trei niveluri: incipient, cronic și acut. „Selfitita” este considerată cronică dacă persoana postează imagini cu ea însăși de mai mult de șase ori pe zi, iar pentru faza acută se menționează că este valabilă orice cifră peste cea menționată.
Persoane nesigure, în căutare de atenție
Fenomenul selfie-urilor a evoluat mult, în ritm cu avansul tehnologic, iar factorii identificați de psihologi sunt meniți să contribuie la creionarea reperelor unui profil al acestei noi afecțiuni a contemporaneității. „Studiul nostru validează conceptul și furnizează date pentru cercetări viitoare, legate de conexiunea om-tehnologie prin intermediul dispozitivelor inteligente”, explică specialistul Mark Griffiths. Per ansamblu, psihologii au determinat faptul că cei care suferă de „selfitită” sunt oameni nesiguri, în căutare de atenție, care de multe ori au probleme la capitolul încredere în propria persoană, postând încontinuu imagini pe rețelele de socializare pentru a se simți parte a unui grup.
Dependența de internet, în continuă creștere
Echipa de cercetători a supus la teste un număr de 400 de participanți și s-a derulat în India, notează publicația „International Journal of Mental Health and Addiction”. Potrivit datelor internaționale, această țară are cei mai mulți utilizatori de Facebook și, pe de altă parte, cel mai însemnat număr de decese cauzate de obiceiul persoanelor de a-și face selfie. Mai precis, potrivit unei cercetări derulate în perioada 2014-2016, 60% din mortalitatea globală înregistrată în urma acestui obicei este consemnată în dreptul Indiei. „Cât privește dependența de internet, în continuă creștere, conceptul de «selfitită» a început ca o glumă, dar cercetările cel mai recente, inclusiv rezultatele studiului de față, pun bazele validării existenței oficiale a acestui fenomen”, se arată în raportul experților.