de Roxana Istudor şi Adrian Barna
Astăzi este sinonim cu grandoarea și eleganța pe care le imprimă pantofii săi cu talpă roșie, renumiți printre celebrități și preferați de foarte multe dintre ele. Între momentul 1991, când Christian Louboutin deschidea primul butic și până la sutele de magazine din 60 de țări pe care le deține astăzi, faimosul designer a devenit un fel de oracol al felului în care trebuie să se încalțe omul modern. Despre creații de excepție, trenduri și cum se încadrează pantofii de lux în viața de fiecare zi vorbește Christian Louboutin (foto), într-un interviu.
„Dansatoarele de cabaret m-au învățat să căptușesc încălțămintea cu cotlet de vițel”
- La 16 ani ați intrat să lucrați la celebrul cabaret Folies-Bergère. Cum a fost acel început?
- A fost o cale ideală de a învăța despre pantofi, pentru că dansatoarele au foarte puțină costumație și știu să exprime enorm cu ajutorul încălțămintei. De la ele am învățat ce se face cu cotletele de vițel pe care mă tot trimiteau să le cumpăr; nu erau de mâncare, ci își căptușeau cu ele pantofii, ca să le ușureze fiecare pas de dans.
- Cabaretul v-a influențat creația spectaculoasă de mai târziu?
- Și asta, și în general faptul că nu sunt un adept al așa-zisei naturaleți. Cred că „natural” este la fel de pretențios în lumea omului modern ca „sofisticat”. Prin industria modei, o femeie este stăpână pe propria persoană, și asta înseamnă pentru mine libertate.
„Întotdeauna mă întreb dacă aș vrea să-mi văd partenera încălțată cu ceea ce creez”
- Ce criterii ar trebui să îndeplinească un pantof de calitate?
- Pantofii cu adevărat buni trebuie să seducă - și bărbații, și femeile. Personal, încep prin a desena din perspectivă feminină, apoi mă pun în pielea unui bărbat când evaluez ce a ieșit. Imaginația mea produce multe forme de pantofi, dar întotdeauna mă întreb dacă aș vrea să-mi văd partenera încălțată cu ceea ce creez...
- Așadar, latura practică. Iar la capitolul estetic?
- Întotdeauna iau în considerare cum va arăta pantoful pe un picior, pentru că de multe ori modelele care par interesante își pierd tot farmecul când sunt încălțate.
„Fibra de carbon poate furniza un pantof cu mult spațiu gol”
- Ce texturi și modele v-au inspirat pentru sezonul 2018?
- Există nenumărate imprimeuri și forme. Colecțiile mele cuprind pantofi cu platforme îmbrăcate în cristal, cu accente de blană de culoare magenta sau botine care se pot transforma în poșete.
- Există materiale ale viitorului pe care ați dori să le experimentați pentru pantofi?
- Voi încerca să lucrez cu fibră de carbon, pentru că poate furniza un toc extrem de delicat și, în același timp, foarte puternic. Este totodată și un material foarte ușor, așa că, folosindu-l, se poate realiza un pantof cu mult spațiu gol. Am încercat, de asemenea, să lucrez cu ceramică portugheză, deși este ceva mai grea și mai fragilă.
„Tocurile medii subțiri fac ansamblul să arate ca o tetină”
- Numele dumneavoastră a devenit sinonim cu tocurile foarte înalte și cu stilul clasic. Ce credeți despre balerini, o modă care pare să facă femeile să se dea jos de pe tocuri?
- Creez și pantofi fără toc. Balerinii sunt meniți să complimenteze linia naturală a corpului, să adauge grație și eleganță unei mișcări. Când un pantof are talpa dreaptă ies în evidență unghiurile, linia gleznei, vârful piciorului.
- Există și modele care vă generează reacție de respingere?
- Nu sunt un admirator al tocurilor medii subțiri. Dimpotrivă. Cu un balerin poți admira forma piciorului și profilul; cu un toc înalt, piciorul se vede altfel din fiecare unghi. Dar tocurile medii subțiri fac ansamblul să arate ca o tetină.
„Pentru bărbați există ghete cu model cubanez și mocasini din piele de ponei”
- Ce poartă bărbatul modern în viziunea lui Christian Louboutin?
- Pentru bărbați am creat ghete cu model cubanez, unele acoperite integral cu paiete. De asemenea, există teniși care mi-au depășit așteptările, n-aș fi crezut la început că vor plăcea atâtor oameni.
- Și ca materiale?
- M-am întors la o mai veche inspirație, pungile din hârtie, dar avem și tocurile deco metalice, pentru un aspect mai dramatic, modelele inspirate din graffiti, linia Richelieu, mocasinii din piele de ponei. Dar, în general, bărbații fac mai puține mofturi decât femeile. Avem puține comenzi pentru piese diferite de ceea ce punem deja la dispoziția domnilor. Sunt doar unele detalii de personalizare, cum ar fi tatuajele aplicate pe pantofi.
„Am început să vopsesc cu ojă roșie talpa neagră a prototipului”
- Care e povestea faimoaselor tălpi roșii, marca lui Christian Louboutin?
- În 1993 am creat un pantof cu un model floral și, când a sosit prototipul din Italia, am fost foarte fericit, pentru că semăna cu desenul. Apoi am văzut acea mare talpă neagră... undeva în apropiere o tânără angajată își vopsea unghiile cu lac. Am apucat sticluța - era roșu - și am început să vopsesc cu ojă roșie talpa neagră a prototipului. Atunci m-a lovit ideea.
- V-ați adaptat lumii moderne a internetului și a creației digitale?
- Nu apelez la creația digitală decât pentru a avea cele mai corecte unghiuri și forma cea mai exactă, dar asta numai după ce pantoful a fost realizat deja ca design. Creația digitală este foarte interesantă, dar mulți uită că începe mereu la fel, cu un om punând date într-un software.