de Călin Popa şi Alexandru Brădescu
În 2017, Clare Waight Keller (foto) devenea prima femeie director artistic al Casei Givenchy. În această poziție și grație impactului pe care l-a avut în foarte scurt timp asupra celebrului brand de fashion a primit designerul britanic marea șansă și onoare de a crea rochia de mireasă pentru logodnica Prințului Harry, Meghan Markle.
O listă cu celebrități
Creatorul și modelul rochiei care avea să fie în centrul atenției nunții anului din Marea Britanie au fost teme de speculație intensă luni în șir înaintea evenimentului. Pe „lista scurtă” erau dați ca „siguri” sau „probabili” designerii londonezi de la „Ralph & Russo”, care au creat ținuta lui Meghan de la logodna celor doi miri. Nume ilustre ale high-life-ului internațional poartă creațiile brandului, de la Angelina Jolie la Gwyneth Paltrow. Și canadianul Erdem Moralioglu a fost considerat un competitor de luat în seamă, întrucât Meghan i-a purtat creațiile ani la rând în serialul „Suits” („Costume”), care a făcut-o faimoasă. Alte nume mari ale fashionului care s-au „rotit” prin presă au fost Burberry, Alexander McQueen, Roland Mouret, Jenny Packham sau Stella McCartney. Dar modelul și designerul au rămas un secret total până în ziua nunții.
Alegere-surpriză
Clare Waight Keller a fost o alegere-surpriză. Pe lângă faptul că nu a figurat nicio clipă pe lista posibililor creatori ai rochiei de mireasă a lui Meghan Markle, se știe că a început prin a crea piese ready-to-wear la Calvin Klein înainte de a se muta la Ralph Lauren, și aici la secțiunea pentru bărbați „Purple Label”. A trecut apoi pe la Gucci, Pringle și Chloe, apoi, tot o surpriză totală, a devenit director artistic al Casei Givenchy. „Este o adevărată onoare să am oportunitatea de a colabora îndeaproape cu Meghan Markle pentru o ocazie atât de specială”, a spus Waight Keller după nuntă, când o lume întreagă s-a repezit s-o „descopere”. Și nu întâmplător.
Declarație de stil și accent… politic
Pentru această nuntă complet ieșită din comun pentru monarhia britanică era nevoie de o rochie la fel. La șapte ani după ce Kate Middleton era prima femeie de rând care se căsătorea cu un membru al Familiei Regale în 450 de ani, Meghan Markle constituia o îndepărtare și mai evidentă de tradiția monarhică: actriță cunoscută, persoană de culoare, divorțată, mai în vârstă decât mirele. În aceste condiții, a imagina o rochie potrivită a fost o provocare. „Am dorit să creăm o piesă fără vârstă, care să reliefeze codul de eleganță legendar al Casei Givenchy, modernitatea prin tăieturile ascuțite și liniile zvelte, iar pentru contrast am inclus flora Commonwealth de jur-împrejurul voalului, viziune pe care am împărtășit-o cu Meghan”, explică Waight Keller accentul politic de pe rochia de mireasă.
Început de epocă și reclamă mondială
Miza creării acestei rochii a fost uriașă pentru designerul britanic. Pe de o parte, toate ținutele pe care le-a purtat Meghan Markle în serialul „Suits” se vindeau imediat prin intermediul blogurilor, deci vizibilitatea era foarte mare încă înainte ca actrița să devină logodnica Prințului Harry. Pe de altă parte, istoricul rochiilor de mireasă de la nunțile Casei Regale Britanice arată clar că acestea stabilesc trenduri globale. A început cu Prințesa Diana, a cărei rochie amplă, cu detalii romantice, a dominat, ca model, deceniul 1980. Mai toate rochiile de mireasă comandate în lume aduceau cu aceea. Apoi, dacă până la căsătoria Prințului William cu Kate Middleton cererile pentru rochii de mireasă erau cu bustul descoperit, apariția în ziua nunții a ducesei de Cambridge în rochia semnată Alexander McQueen a reinventat ținutele, care au început să fie cu pieptul acoperit și, în același timp, a relansat dantela. După ziua acelei nunți, circa 70% dintre rochiile de mireasă executate pentru nunțile vestice erau variațiuni pe acea temă. În aceste condiții, rochia creată pentru Meghan Markle reprezintă nu doar un început de epocă, una a simplității rochiilor de mireasă, ci și o reclamă mondială, peste orice campanie publicitară posibilă, pentru Casa Givenchy.
Prințul Harry: „Soția mea a arătat incredibil”
În vârstă de 47 de ani, Clare Waight Keller a fost, așadar, „onorată”, după cum afirmă, să poată realiza o rochie care deja a intrat în istorie. Experții sunt de părere că rochiile de mireasă simple și zvelte, cu guler bărcuță și accente speciale pe voal, vor domina acest domeniu în anii care vin. De altfel, „Meghan avea, în mare, o idee despre cum trebuia să arate ținuta”, explică designerul. „Am lucrat îndeaproape și am vrut să reliefez stilul modern și fresh al miresei, precum și să-i creez sentimentul că rochia este perfectă pentru ocazia extraordinară”, povestește Clare Waight Keller, care a dezvăluit și că după ceremonie, Prințul Harry i-ar fi spus că soția sa a arătat „incredibil”.
Un mare secret
În cadrul unui interviu, Clare Waight Keller a spus că rochia de nuntă a lui Meghan Markle a fost creată de o echipă foarte restrânsă, la un atelier din Paris. „Nimeni nu știa pentru cine este rochia. Am lucrat cu oameni foarte puțini”, detaliază designerul.