Main menu

header

686 31 1de Călin Popa şi Alexandru Brădescu

Una dintre ideile care au prins excelent la public este realizarea roboților care să livreze la comandă diverse cumpărături. Practic, aceste drone care se deplasează la sol aduc la client echivalentul a două sacoșe cu produse.

Clienții primesc un cod unic pe telefonul mobil

Tot mai multe lanțuri de magazine livrează cumpărăturile clienţilor din Milton Keynes, sudul Angliei, folosind roboţi creaţi de firma Starship Technologies. Este doar un exemplu, întrucât această modalitate de livrare se extinde cu repeziciune. Clienţii plătesc preţul obişnuit al produselor, plus o liră sterlină, pentru livrare, bani care ajung la Starship. Un angajat al furnizorului, numit şi „culegător”, alege produsele şi le pune într-un compartiment frigorific din robot. Clienţilor le este trimis un cod unic pe telefonul mobil pentru a avea acces la produsele cumpărate, iar roboţii folosesc GPS pentru a se deplasa. Compania a anunţat că va pune în funcţiune, în perioada următoare, circa 1.000 de astfel de roboţi în mai multe campusuri corporatiste şi universitare din Europa şi din Statele Unite

Extindere în toată lumea

686 31 2Spre deosebire de alte proiecte de acest tip, în care roboţii sunt proiectaţi să semene cât mai mult cu persoane umane, cei lansați de Starship sunt pur funcţionali, cu un compartiment suficient de larg cât pentru două sacoşe de cumpărături în care sunt aşezate produsele. Fiecare dintre aceste „drone de sol” este autopilotată. Roboţii au fost puşi la încercare în mai multe locuri din lume, inclusiv în Hamburg, în Washington şi în California, livrând orice, de la pizza semipreparată până la meniuri întregi. Ei au călătorit mai mult de 160.000 de kilometri în timp ce au fost testaţi în peste 20 de ţări. „După un debut de succes în acest an şi o recepţie pozitivă a roboţilor, plănuim să ne extindem semnificativ serviciile şi să distribuim mii de roboţi în campusuri din toată lumea până în 2019”, arată Ahti Heinla, reprezentant al producătorului.

La adăpost de infractori

Cum funcționează sistemul? Cei care sunt la lucru pun un marcaj pe o hartă virtuală (similar cu modul de funcţionare al Uber) pentru a-şi arăta locaţia şi apoi aleg ce mâncăruri vor să comande. Roboţii nu pot intra în clădiri, însă sosesc la intrarea acestora în aproximativ 17 minute. Fiecare vehicul are 55 de centimetri înălţime şi 70 de centimetri lăţime. Chiar dacă roboții sunt proiectaţi să livreze mâncare, clienţii pot să aleagă şi alte provizii. În cazul în care un infractor încearcă să forţeze deschiderea trapei robotului sau să îl fure, operatorul poate prelua direct controlul asupra acestuia, poate să comunice cu răufăcătorul sau să cheme Poliţia la locul unde se află drona. Cele nouă camere ale robotului pot, de asemenea, să îi fotografieze faţa infractorului. În plus, compartimentul robotului în care se află cumpărăturile este sigilat şi numai clientul poate să îl deschidă, folosind o aplicaţie specială. De altfel, aceasta îi permite și să-şi urmărească livrarea în timp real.

„Viziunea noastră include trei zerouri: cost zero, timp de aşteptare zero şi impact zero asupra mediului înconjurător“ (Ahti Heinla, Starship)