de Valeria Roman şi Adrian Barna
Meseria de steward/stewardesă este una cu multe beneficii, care oferă satisfacții financiare, dar și posibilitatea de a călători în toată lumea gratis. Dacă nu demult tinerii se înghesuiau să prindă un job la prestigioasele companii aeriene, acum preferă să își câștige existența pe iaht, iar salariile sunt fabuloase fără să aibă nevoie de studii superioare la bază. De curând „moda” a ajuns și la noi, după ce s-a lansat și pe piață românească o academie ce instruiește tinerii care își doresc un job bine plătit, dar și să vadă toată lumea de pe iahturi de lux. Carmen Preda, director Capsea Yachting, singura Academie Acreditată Internațional din România, unde poți obține o diplomă de steward, pe iaht ne-a povestit pașii pe care tinerii trebuie să-i facă pentru a-și atinge visul și a câștiga chiar și 9.000 de euro lunar. Carmen a fost chiar ea steawardesă pe iaht, așa că experiențele ei îi conving pe tineri să încerce.
„M-au fascinat insulele Marbella și Portofino”
- Cum ați transformat pasiunea pentru călătorii într-o afacere de succes?
- Ideea a pornit de la plăcerea de a călători foarte mult. Așa m-am decis să deschid această afacere pentru a cunoaște și românii că pot pleca să lucreze într-una dintre cele mai exclusiviste industrii de pe pământ. Nu în ultimul rând, această afacere îmi oferă în continuare plăcerea de a călători în interes de serviciu.
- În ce țări ați călătorit și de unde aveți cele mai frumoase amintiri?
- Am călătorit în întreaga lume, iar locurile care m-au fascinat au fost Polinezia Franceză, Marbella, Portofino, Porto Cervo și Capri. Fiecare loc are frumusețea lui, iar ceea ce este mai plăcut este că poți vedea locuri în care poți ajunge doar cu iahtul.
Primul salariu a fost de 2.500 de euro, din care și-a luat perle negre
- Care au fost funcțiile pe care le-ați avut de-a lungul timpului și care credeți că vi s-a potrivit cel mai bine?
- Am început să lucrez ca stewardes/masseuse. Apoi am crescut după fiecare contract în funcție. În final, m-am ocupat de o familie foarte bogată în care eram tratată ca un membru. Cel mai bine mi se potrivește ceea ce fac. Îmi place să fiu trainer și să manageriez propria mea afacere, să învăț oamenii și să-i îndrum către experiențele mele.
- Cât a fost primul salariu și ce v-ați cumpărat din el?
- Primul meu salariu a fost de 2.500 de euro. O parte dintre ei i-am cheltuit cumpărând un set de bijuterii din Bora Bora cu perle negre.
- Când ați deschis singura academie acreditată de yachting din România?
- După o experiență pe iaht din anul 2009, în 2017 am deschis prima academie recunoscută și acreditată internațional.
Experiența de a călători în întreaga lume gratuit, printre beneficii
- Sunt românii interesați să devină însoțitori de bord pe ambarcațiuni sau ați observat că sunt încă sceptici la acest gen de job?
- Românii sunt plăcut impresionați și surprinși că există acum o astfel de academie care pregătește personal. Mai mult de atât, sunt surprinși să vadă cât de mari sunt salariile și cât de multe beneficii pot avea, precum: bilete de avion gratuite dus-întors către casă, asigurare medicală gratuită, uniformă gratuită, cazare și masă gratuite, experiența de a călători în întreaga lume gratuit, precum și de a trăi printre oameni bogați și vedete internaționale. Nici bacșișul nu este de neglijat. Se câștigă chiar și 2.000 de euro pe săptămână.
- Ce trebuie să știe cei care se înscriu? Care sunt condițiile?
- Cursul se susține în limba engleză, aceasta fiind de altfel limba care se vorbește la bordul iahturilor. Vârsta minimă este de 18 ani și, bineînțeles, cunoașterea limbii engleze la nivel conversațional.
„Cursul durează cinci zile”
- Câte durează acest curs?
- Cursul durează cinci zile, câte opt ore pe zi?
- Care sunt beneficiile celor care termină cele 40 de ore de studiu?
- Beneficiile după susținerea examenelor practic și teoretic după cele cinci zile de studiu sunt: diplomele recunoscute internațional de industria yachtingului, susținerea candidaților în introducerea lor în lumea yachtingului, cum se face un CV în format Yacht CV, susținerea cursanților la un interviu cu căpitanii sau agențiile de recrutare. Cu diplomele noastre se pot angaja și în industria turismului: la un hotel, la restaurant sau la bar. Dacă vor renunța la acest job după câteva contracte, au posibilitate de a lucra ca broker de iaht, în Management, Back Office în agențiile de recrutare, șantiere navale. Este o meserie frumoasă, cu o mare oportunitate de a face carieră.
- În ce constă examenul final și cu cine este susținut?
- Examenul final durează două ore și este susținut cu un trainer acreditat internațional. Este un examen cu o parte dintre întrebări-grilă.
Adevărata experiență o vor căpăta direct pe iaht
- După instruirea din România, sunt suficient de pregătiți absolvenții sau adevărata experiență o vor căpăta la bord?
- Capsea Yachting oferă cursanților partea de început din acest job. Evident, cu cât lucrează mai mult, cu atât vor căpăta mai multă experiență. Vor vedea și că fiecare iaht este diferit pe parte de tehnologie. Sunt oglinzi care devin tv-uri, acționate electronic, iar luminile, muzica și draperiile la bord sunt controlate cu ajutorul unei tablete.
- Care este profilul candidatului ideal?
- Vârsta minimă este de 18 ani. Alte condiții sunt ca persoana să fie carismatică și să iubească munca în echipă.
Salariul, proporţional cu lungimea vasului
- De la ce sume pornesc inițial salariile și la cât pot ajunge?
- Salariile încep de la 2.000-2.500 de euro, dar ele pot crește de la un contract la altul cu în jur de 500-1.000 de euro. Fiecare iaht este diferit. Cu cât este mai mare, la fiecare 10 m lungime, crește și salariul. Funcția de chief steward îți aduce un salariu de 9.000 de euro. La toate astea se adaugă bacşişul. Eu am primit 17.000 de euro că l-am făcut pe un șeic să râdă!
- Pe cât timp se semnează un contract? Se poate comunica uşor cu familia?
- Contractele pot fii de la câteva zile, luni și permanent pentru un an. Se pot lucra două luni și alte două pauză. Fiecare iaht are contracte diferite pe perioade diferite. Unele dintre ele stau în port, altele sunt doar pe zona de Europa, Asia, America sau peste tot în lume. Sigur că angajații pot lua legătura cu familia. Există semnal la telefon, iar internetul este gratuit la bordul iahturilor.