de Luana Mare şi Adrian Barna
Fie că vor să devină artişti, fie că vor să aibă parte de o inteligenţă armonios dezvoltată, copiii pot învăţa de la vârste fragede să asculte muzică şi să cânte la un instrument sau în formaţie. Alexandru Filcu, directorul „Band Music School” din Bucureşti, spune că muzica este un răspuns la multe dintre aspiraţiile, dar şi problemele pe care le au cei mici în zilele noastre.
„În America, muzica este obligatorie pe tot parcursul şcolii”
- De ce aţi ales să deschideţi o şcoală de muzică pentru copii?
- Am început proiectul din pasiune! Eu sunt învăţător la bază, am absolvit Liceul Pedagogic. Am pornit cu o şcoală de muzică împreună cu un bun prieten, şi el având studii în domeniu, Bogdan Nechifor, iar pe parcurs am extins proiectul şi la actorie, dans, ateliere de creaţie, dezvoltare personală cu sesiuni de controlul emoţiilor, bullying sau lecturi terapeutice. Am mărit şcoala pe un spaţiu de 330 mp şi am transformat-o într-un hub cultural atât pentru copii, cât şi pentru adolescenţi.
- Cum credeţi că îi influenţează învăţarea unui instrument pe cei mici şi de la ce vârstă ar trebui să înceapă?
- Muzica este o disciplină care nu duce către violenţă. În SUA, de exemplu, muzica este obligatorie pe tot parcursul anilor de şcoală, chiar şi la colegiu. Mi-aş dori ca în anii următori acelaşi lucru să se întâmple şi la noi. S-au făcut studii care au demonstrat beneficiile pe care cântatul la un instrument le are asupra creierului. Muzica are un rol foarte important în reducerea stresului, creșterea productivității, dezvoltarea creativității și îmbunătățirea încrederii în sine. Copiii se descurcă mai lejer la şcoală, învaţă mai uşor să citească, iar aptitudinile de gândire logică sunt crescute. S-a demonstrat faptul că micuţii care studiază un instrument muzical sunt mai puţin înclinaţi către violenţă. Această pasiune le conferă disciplină, ritm, dezvoltă inteligenţa, în special cea emoţională. Este o metodă de a ajuta ambele emisfere ale creierului, de a le armoniza. Educaţia nu înseamnă numai istorie, geografie, matematică şi fizică, implică şi partea emoţională, iar muzica asta face. Dezvoltă foarte mult şi partea emoţională!
„Lecţiile de chitară pot fi însuşite de la 6 ani”
- Studiul oricărui instrument muzical dezvoltă inteligenţa?
- Da, orice instrument poate fi de ajutor, dar cred că pianul, fiind complex, este special şi din acest punct de vedere. De altfel, e instrumentul care se poate învăţa la orice vârstă. Chiar avem un elev care are 38 de ani! Copiii pot începe de la 5 ani, deşi sunt metode de predare şi pentru vârste mai mici. De asemenea, chitara reprezintă un alt instrument ce poate fi studiat cu succes de copii. Noi mai avem cursuri de tobe şi de canto. Se studiază individual, iar atunci când cursanţii sunt pregătiţi, vor cânta împreună în formaţii. Este o trecere foarte importantă pentru că armonizarea într-un band sau într-o orchestră se face cu mult exerciţiu, nu este deloc uşoară. Copiii învaţă să lucreze în echipă şi să se pregătească pentru a cânta cu trupa în faţa publicului. Emoţii, nu e chiar simplu...
- De la ce vârstă recomandaţi studiul chitarei?
- Cea mai „tânără” elevă are 6 ani. Este o vârstă potrivită pentru a începe studiul. Există instrumente adaptate pentru înălţimea celor mici. Am observat că imediat ce copiii învaţă să cânte pe o chitară clasică, vor să treacă pe una acustică sau electroacustică. Există o diferenţă de sunet în primul rând, diferenţă pe care o observă după ce aprofundează fiecare tip de instrument.
„Cel mai mare succes îl au tobele”
- Sunt copiii atraşi de studiul instrumentelor muzicale?
- Da, categoric! Cel mai mare succes îl au tobele. Avem tobe reci, acustice, adică de scenă, iar copiii le adoră, încă de la vârste foarte mici. Pot începe chiar de la 3 ani. Toate instrumentele pe care noi le avem sunt profesionale, de ultimă generaţie, utilizate pe scenă în diverse spectacole. Acesta este scopul nostru: să-i pregătim să devină artişti de scenă. Astfel, elevul îşi vede studiul pus în aplicare foarte repede: intră în formaţie şi cântă. E o continuare a muncii din clasă şi are posibilitatea să se definească el ca artist mult mai repede.
- Copiii participă la spectacole?
- Participă la concursuri de muzică organizate de şcolile de stat sau de primării, concursuri organizate de Ministerul Învăţământului, sau evenimente ale altor instituţii particulare. Organizăm spectacole de sfârşit de an întinse pe mai multe zile. De anul viitor intenţionăm să facem aceste spectacole în săli cu public din afara şcolii, unde cei mici să interacţioneze direct cu spectatorii consumatori de muzică.
- Ce înseamnă un hub cultural?
- Este mai mult decât o şcoală clasică de muzică. Este un concept care pune bază pe dezvoltarea artistică a celor mici în totalitate. Avem şi ateliere de dezvoltare personală pentru controlul emoţiilor, pentru prevenirea fenomenului de bullying, pentru lecturi terapeutice. Cu toate că lecţiile sunt individuale, profesor-elev, copiii pot veni să studieze şi singuri la instrument, au săli mari, spaţiul este suficient. Cei talentaţi sunt încurajaţi să înveţe şi al doilea instrument muzical, să se dezvolte pe mai multe planuri.
„Dansul transformă şi fizicul, şi psihicul”
- Ce fel de dansuri învaţă şi cum le influenţează dezvoltarea?
- Exerciţiile de încălzire au la bază mişcări specifice baletului clasic, dar coregrafia este de dans modern. Copiii capătă ţinută frumoasă, învaţă ritmul, sincronizarea, se dezvoltă fizic armonios. Dansul vine în completarea muzicii. Pot începe de la 3 ani, cel mai devreme, sau în orice alt moment al copilăriei/adolescenţei lor. Intenţionăm să organizăm o seară de dans şi pentru părinţi. Mişcarea exersată, studiată, va aduce un tonus fizic, dar şi graţie a mişcărilor, poziţie corectă, fără defectele de creştere cauzate de obiceiuri nesănătoase de aşezare.
- Cursurile de teatru au profesori actori?
- Am iniţiat cursul de actorie anul acesta cu o profesoară-actriţă la Teatrul Ion Creangă, teatru pentru copii, Oana Bănuţă. Este din Cluj, unde a şi predat arta teatrală. Toţi profesorii noştri sunt artişti, absolvenţi de Conservator, au experienţa scenei şi au diverse colaborări cu formaţii sau studiouri de înregistrări. Ne-am orientat astfel încât să construim acest nou concept modern de dezvoltare artistică integrală, un hub cultural, cum spuneam. Eu şi asociatul meu Bogdan am făcut-o gândindu-ne la dezvoltarea armonioasă a copiilor pe bază artistică, dar şi la viitorul lor profesional. E pasiune în primul rând!
„Îi învăţăm pe cei mici să facă faţă fenomenului de bullying“
- În ce constau atelierele de dezvoltare personală?
- Avem un psiholog care-i învaţă pe cei mici despre controlul emoţiilor şi despre bullying, abuzul verbal de care suferă mulţi copii în şcoli şi care a luat amploare în ultimii ani. Este foarte important pentru cei mici să-şi gestioneze bine emoţiile, să înveţe despre cum să facă faţă unor asemenea atacuri venite de la alţi copii, mai mari de regulă, cum să răspundă unor astfel de situaţii, pentru că în şcolile din România nu se predă şi nu se pune accent pe aşa ceva. Este o problemă ascunsă sub preş deocamdată, dar reală. Gravă!