de Călin Popa şi Sorin Dumitrescu
Un studiu extins, derulat la London School of Economics and Political Science, pune în evidență o serie de date cel puțin surprinzătoare: copiii născuți foarte aproape de debutul anului școlar au șanse mult crescute de a putea deveni politicieni față de ceilalți copii născuți în același an, dar în alt… anotimp.
Șanse duble de a fi aleși
Șansele ca un copil născut în luna septembrie să fie ales membru al Parlamentului sunt duble față de cele ale unui copil venit pe lume în alt anotimp, arată o cercetare a specialiștilor britanici de la London School of Economics and Political Science. Denumit de experți „efectul vârstei relative” (RAE), acest fenomen are o explicație în faptul că acești copii născuți toamna mai devreme sunt mai mari, mai puternici psihologic și li se dau mai multe responsabilități. „Existența RAE și în sporturile practicate la școală, precum și în performanțele la diverse discipline, este foarte bine documentată”, arată specialiștii britanici.
Diferența enormă de… o zi
Experții au analizat în detaliu maniera în care ziua de naștere a unui copil îi poate da o șansă în plus dacă ar candida la alegeri. Primele date luate în considerare au fost cele din Finlanda, din perioada 1996-2012. Și asta pentru că în statul nordic, debutul anului școlar nu coincide cu cel din Marea Britanie (care corespunde, în schimb, cu celelalte state europene). Astfel, s-a descoperit că un copil născut la 1 ianuarie în loc de 31 decembrie (echivalentul diferenței dintre 1 septembrie și 31 august în sistemul din Regatul Unit) are șanse duble de a fi ales cândva în Parlament. O singură zi poate fi o diferență enormă. De altfel, cercetătorii au argumentat și cu faptul că 44% dintre membrii actualului cabinet britanic sunt născuți între lunile septembrie și noiembrie.
Separarea elevilor după maturitate
Atenți la posibilitatea că astfel de date și de reguli artificiale ar putea crea inegalități persistente în timp, experții britanici au explicat nu doar resorturile care stau la baza rezultatelor cercetării, ci și mijloacele care ar putea schimba situația. „Discrepanțele ar putea avea ca rezultat pierderea unui mare potențial nu doar în politică, ci și în alte domenii de activitate umană. Date fiind rezultatele noastre, ar fi important ca școlile să nu mai separe elevii după vârstă în primul rând, ci mai degrabă să fie atenți la maturitatea lor fizică și psihică, creând condițiile pentru ca toți cei care iau startul să aibă șanse egale de a se dezvolta”, explică specialist Janne Tukiainen.
Efectul vârstei relative nu a fost constatat la femei şi la candidaţii la alegerile locale