de Laura Zmaranda şi Adrian Barna
„Fie ca hrana să-ți fie medicament și medicamentul hrana”. Vorbele filosofului grec Hipocrat au trecut barierele timpului și astăzi sunt parcă mai valabile decât oricând. Nu neapărat pentru că au fost pe deplin înțelese, ci tocmai pentru că trăim vremuri în care, sub asaltul tuturor substanțelor chimice din era modernă și a afecțiunilor pe care le determină într-un final, vom fi nevoiți să acceptăm că hrana este o sursă de vindecare. Iar România are la dispoziție, în forma gospodăriilor țărănești, surse de hrană autentică și sănătoasă. Mai trebuie doar să se creeze o punte veritabilă între acești mici producători și consumatori. Mihai Mihu, președintele Asociației Creștem România Împreună, a găsit o soluție ca acest lucru să se întâmple. A creat Mall-ul Țărănesc.
Diversitate de la 600 de gospodării
Mall Țărănesc a fost o continuare a unui alt proiect inițiat de Asociația Creștem România Împreună, numit sugestiv Adoptă un țăran. Scopul acestuia a fost acela de a crea o platformă online în care consumatorii să găsească informații concrete despre micii gospodari și produsele pe care aceștia le pot oferi, cu posibilitatea apoi de a-i cunoaște personal în gospodăriile lor pentru a înțelege mai bine ce înseamnă să fii mic producător în România. Pentru că proiectul s-a dovedit un succes, asociația a dezvoltat o nouă platformă online, cu un concept similar. „Proiectul Mall Țărănesc a pornit de la ideea de a pune laolaltă cererea cu oferta și gospodăriile de la țară cu familiile de la oraș. A fost practic o continuare firească a proiectului «Adoptă un țăran» și ca urmare am păstrat componenta socială în cadrul unei platforme online foarte pragmatice. Proiectul a fost implementat de o echipă de cinci persoane după un proces de dezvoltare de mai bine de opt luni. La mai puțin de doi ani de la lansarea lui, în prezent sunt înscrise 600 de gospodării. Trebuie spus că și la ora actuală, platforma este într-o versiune demo sau beta, căci încă nu este finalizată. Acum în cadrul acestui proiect sunt implicate patru persoane care se ocupă de programare și de social media. Cât despre susținerea economică a proiectului, trebuie spus că în prezent avem doi investitori, principalul fiind Patria Bank.” Despre semnificația numelui proiectului, inițiatorul lui ne-a spus că trebuie să fie ceva memorabil și pragmatic. „Numele trebuia să răspundă la multitudinea de produse ce o propune utilizatorilor, dar și multitudinea opțiunilor pe care un utilizator le are vizavi de un produs, prin prisma gospodarilor ce au respectivul produs. Așadar, într-un cuvânt, Mall Țărănesc înseamnă diversitate”, spune Mihai Mihu. Decizia de a promova micii producători, mai spune președintele asociației Creștem România Împreună, este legitimă pentru că în țara noastră există, conform Eurostat, 3,6 milioane de gospodării și pentru că suntem ultima țară din UE care are încă păstrători ai tradiției.
Cum puteți deveni membri ai proiectului
Și iată că tradiționalul și contemporanul sunt aduse împreună într-un concept modern care poate fi acceptat cu ușurință de aceste medii atât de diferite, rural și urban. „În acest moment, Mall Țărănesc este exclusiv o platformă online unde puteți găsi, pe lângă alimente, și produse meșteșugărești precum costume populare, traiste și podoabe. Pe platformă sunt date de contact și informații despre activitatea gospodarilor și a micilor asociații și cooperative care, prin intermediul acestui proiect, au șansa să își valorifice surplusul de produse. În plus, pentru cooperative, asociații sau alte forme de asociere, am conceput o formulă care permite administrarea mai multor gospodării în cadrul aceluiași cont. Am încercat astfel să găsim o soluție pentru cei care nu au cunoștințe specifice de IT. Între zonele mai active, Brașovul este primul, de altfel de aici a pornit proiectul, dar și Cluj, Iași sau Ilfov. În general, zonele mai active sunt în directă corespondență cu numărul de clienți din aceleași județe.” Există două modalități prin care producătorii pot deveni membri ai Mall-ului Țărănesc. Atunci când au suficiente cunoștințe de IT se pot înscrie pe pagina proiectului, își completează profilul, iar dacă este vorba despre un parteneriat al mai multor fermieri (asociații, cooperative, întreprinderi private), se identifică un administrator al zonei care va completa aceste profile. Există și a doua variantă, cea în care echipa se deplasează în teritoriu și identifică producătorii autohtoni serioși, în general gospodării de subzistență și ferme mici. Este important ca producătorii să ofere garanția faptului că nu folosesc chimicale, în acest sens se iau și probe de sol, și că produsele pe care le fac sunt obținute prin metode tradiționale. Când există suficiente date, se deschide pe site un nou raion cu produse țărănești.
...sau direct din gospodărie
Mihai Mihu susține că proiectul nu este pe deplin finalizat și că echipa care a realizat implementarea lui mai are câteva idei pe care le va pune în practică. Printre acestea se numără deschiderea pe aceeași platformă a unei „piețe en-gros” online, transportul produselor în sistem de curierat rapid, casă de comenzi „Coșul cu merinde de la țară” și realizarea unei hărți interactive a produselor țărănești. Dacă sunteţi interesaţi să faceţi cumpărături de pe Mall Țărănesc, trebuie să parcurgeţi următorii pași. Vă faceţi cont pe site, vă alegeţi produsele, raionul și producătorii în funcție de locația în care vă aflaţi și stabiliţi cu ei, telefonic sau pe mail, detaliile tranzacției. Dacă sunteţi curioşi să vedeţi gospodăria și procesul prin care se realizează produsele pe care vreţi să le achiziționaţi, puteți merge acasă la gospodari. Odată activate conturile, puteţi achiziționa produse de la gospodari sau, dacă vizitaţi zona, puteți cumpăra produse locale prin mall, scanând QR code-urile de la poarta gospodăriei. Dacă aţi achiziționat produse prin Mall Țărănesc, veţi primi un mail de evaluare a produselor și a gospodăriilor.