de Călin Popa şi Adrian Barna
Membru al Ordinului Imperiului Britanic, primit pentru contribuția la dezvoltarea industriei bijuteriilor, Stephen Webster este un creator britanic celebru în toată lumea, care a executat piese de excepție pentru staruri și personalități, precum și unul dintre artiștii care „dau tonul” în lumea accesoriilor de lux.
„Inelul de logodnă creat pentru Madonna mi-a schimbat viața”
Stephen Webster a creat bijuterii pentru Elizabeth Taylor, Ozzy Osbourne, Steven Tyler, Sir Elton John, Pink, Cameron Diaz, Jennifer Lopez sau Christina Aguilera. Faima sa a pornit de la crearea inelului de logodnă pe care Guy Ritchie i l-a oferit Madonnei, faimosul „Crystal Haze”. „Am băut două pahare cu gin înainte de a mă întâlni cu cea mai faimoasă femeie de pe planetă. Am simțit miros de fum, apoi a intrat Madonna în cameră și mi-a spus că... a ars pâinea prăjită. Mai târziu, în presă a apărut prima poză cu logodnicii, iar pe mâna Madonnei se vedea inelul creat de mine. Asta mi-a schimbat viața, pentru că imediat, toată lumea a vrut să știe cine a realizat bijuteria”, își amintește Webster, care ulterior le-a creat celor doi și verighetele. A fost „momentul zero” al unei cariere care a urcat spectaculos, ducându-l pe artist până la poziția de președinte al celebrului brand de bijuterii de lux Garrard & Co, emblemă a rafinamentului încă din secolul al XVIII-ea.
Amestec de Baroc, rock’n’roll și punk
Stilul lui Webster, care a pornit o cruciadă împotriva „clișeelor” și „standardizării” în lumea bijuteriilor printr-un amestec de Baroc, rock’n’roll și punk, a cucerit rapid întreaga lume a accesoriilor de un anume standard. „La început nu a fost foarte simplu să zgudui principiile unei întregi industrii, dar spiritul punk a venit dintr-o frustrare care s-a transformat într-un nou fel de a gândi accesoriile. Bijuteriile trebuie să meargă dincolo de declarația de avere sau de modă și de aceea mă bucur că noile generații cer piese deopotrivă provocatoare și funcționale”, afirmă designerul. În același timp, Webster nu i-a pierdut din vedere pe colecționarii cu vederi mai conservatoare, creațiile sale incluzând și piese care să stea la loc de cinste în colecții particulare ale celor care preferă stilul clasic. „Produsele mele trebuie să se poată adresa tuturor, în primul rând prin creativitate. În ultimii ani, se înregistrează un nou val de clienți, care au altă abordare, dorindu-și piese personalizate, deosebite, care i-au determinat chiar și pe creatorii din zona clasicului să iasă din tipare. Dar gândirea creativă trebuie să se reflecte și în ceea ce realizăm pentru publicul cu gusturi tradiționale”, detaliază Webster.
Se poartă bijuteriile cu mesaj
Foarte mulți dintre clienții pieselor din colecțiile lui Webster fac parte din lumea artei - muzicieni, actori etc. Prin intermediul lor, artistul propagă în toată lumea noul stil de accesorii, aventuros, original, care îi dă celui ce poartă bijuteria sentimentul că transmite un mesaj deopotrivă social și avangardist. „Un bijutier trebuie să poată combina tot ce este în jur, plus imaginația proprie. Nu contează dacă ideea este veche de cinci ani, trebuie să ai puterea de a o împinge în ziua de azi. Colecțiile care devin de senzație sunt cele prin care consumatorii de lux se exprimă, se răsfrâng, ca personalități, în exterior și își atestă prin accesorii de un anumit nivel, un anumit statut social”, detaliază artistul.
Un trend al momentului: creațiile… de uz casnic
Stephen Webster este unul dintre pionierii și promotorii faimoși ai unui trend al momentului în industria bijuteriilor de lux: obiectele de uz casnic. Denumit „Unelte pentru cămin”, proiectul implică creații pentru masă - cuțite din argint încrustate, piese pentru ornamentarea mâncărurilor, carafe gravate, suporturi dantelate pentru pahare etc. „Fabergé și Cartier au creat astfel de obiecte, nu este ceva nou, doar un trend care are un nou avânt acum”, explică artistul. Pentru a-și întări noua pasiune, Webster a intrat și în industria ospitalității, investind în localul Hearth & the Hound, din Los Angeles, unde își pune în practică viziunea vizavi de noua tendință a obiectelor de lux. „Nu poți cumpăra podoabe la nesfârșit. În plus, acum toată lumea este chef”, mărturisește designerul.
„Creez după scenariul ocazie-vestimentație-accesorii”
O altă tendință pe care artistul a sesizat-o și de care profită la maximum este „asamblarea” bijuteriilor în tabloul evenimentului la care sunt etalate. „Creez după scenariul ocazie-vestimentație-accesorii. La acest moment, probabil că m-aș chinui să pun creionul pe hârtie și să creez o întreagă linie de bijuterii, așa că am o abordare total diferită, complexă, adaptată cerințelor momentului. Împreună cu colegii, imaginăm un traseu de călătorie, un ansamblu vestimentar potrivit ocaziei și podoabele aferente, într-un tot unitar de stil, care are ca piese centrale bijuteriile. Așa ceva poate fi gata, ca plan, în câteva săptămâni”, afirmă Webster.
Deprinderea artei podoabelor de lux, în declin
Stephen Webster este un artist ce acordă o atenție ieșită din comun - care îl și singularizează, de altfel - detaliilor, preciziei „de ceasornic” a îmbinării elementelor din creațiile sale, precum și standardului la care este lucrată fiecare piesă. Dar cei care pot trece mai departe arta podoabelor de lux sunt tot mai puțini. „Vorbesc cu foarte mulți tineri care intră în industrie și una dintre cele mai mari frustrări pe care le exprimă este faptul că nu mai au oportunitățile pe care le-am avut eu. Deprinderea acestei arte este în declin, nu mai are cine să-i învețe, iar arta aceasta nu mai este un apanaj exclusiv al Europei, unde cu câteva decenii în urmă se întâmpla totul. Șansele de a se învăța și meșteșugul, nu doar designul, sunt tot mai puține pentru cei care vin după generația mea”, mărturisește designerul.