de Călin Popa şi Adrian Barna
„Ești ceea ce mănânci” reprezintă una dintre cele mai populare „ziceri” ale lumii contemporane. Dar este mai mult de atât; potrivit rezultatelor unor cercetări de dată recentă, preferințele culinare spun o mulțime de lucruri despre personalitatea cuiva.
Amatorii de căpșuni iubesc cu patimă
Producătorul american de înghețată Breyer a comandat un studiu de anvergură care să reflecte legătura dintre aromele preferate de o persoană și cât de sociabilă este, ce tip de filme urmărește cu predilecție și chiar în ce fel abordează viața amoroasă. Miile de participanți la cercetarea derulată de OnePoll au avut de ales între aromele de ciocolată, căpșuni și vanilie. Rezultatele i-au surprins chiar și pe cercetători. Astfel, cei care iubesc căpșunile sunt cei mai romantici, se îndrăgostesc repede (în medie la vârsta de 24 de ani), iubesc pe termen lung și cu patimă, se implică mult în relație și nu se dau în lături de la treburile casnice. De asemenea, sunt mari amatori de jazz și le plac filmele SF.
Pasionalii care ascultă rock adoră ciocolata
Autorii studiului au pus în evidență faptul că persoanele care mănâncă frecvent ciocolată sunt optimiste, extrovertite și caută ceva mai mult timp un partener până să se „stabilizeze”. De asemenea, sunt oameni îndrăzneți, care au obiceiul de a spune adevărul în față, privesc cu plăcere comedii romantice, ascultă muzică R&B și rock. În general, amatorii de ciocolată pun pasiune în tot ceea ce fac. Iar în dreptul amatorilor de aromă predominantă de vanilie, indiferent că este într-o înghețată sau în alt desert, aceștia sunt introvertiții care cad în mrejele dragostei cel mai greu, își asumă riscuri destul de des, stau noaptea mai târziu și sunt mai atașați de câini decât de pisici. „Ceea ce mâncăm este și o chestiune de cultură. În Marea Britanie a anilor 1950 se consumau cârnați cu legume prea fierte, ceea ce nu mai este valabil astăzi”, detaliază expertul John Hayes, de la Universitatea Pennsylvania.
Inimile mari au nevoie de bomboane
În ultima perioadă au fost date publicității mai multe studii care arată legătura dintre personalitate și gustul preferat. O astfel de cercetare a fost derulată în Austria, iar rezultatele au demonstrat faptul că există o legătură clară între a afirma despre o persoană că este „dulce” și preferința acesteia pentru deserturi. Coroborând rezultatele a cinci experimente, experții austrieci au concluzionat că oamenii care adoră tortul, bomboanele, dulciurile „grele” în general au inimi mari, sunt prietenoși și plini de compasiune. Aceste persoane sunt primele care fac voluntariat, sunt agreabile prin natura lor și nu din complezență și de foarte multe ori își aleg și profesii cu tentă socială, care implică ajutorarea celorlalți.
Șoferii vitezomani preferă meniurile iuți
Potrivit rezultatelor unui studiu derulat de Hayes, persoanele care se dau în carusel, își asumă riscuri uneori disproporționate, conduc cu viteză și adoră să fie în centrul atenției consumă alimente foarte picante. Aceeași preferință pentru meniurile iuți este caracteristică persoanelor competitive, care își doresc recunoașterea meritelor. „În multe cazuri, și personalitatea poate influența preferința alimentară”, punctează Hayes. Pe de altă parte, persoanele care adoră gustul foarte amar nu sunt deloc sociabile, au un nivel redus de sensibilitate și de empatie și deseori sunt manipulatoare. În cazurile extreme, aceste persoane sunt narcisiste, pot fi psihopate și chiar sadice.
Entuziaștii beau vodcă cu aromă de piersici
Potrivit rezultatelor unor serii de studii derulate de neurologul și psihologul american Alan Hirsch, din Chicago, tipul de aromă pentru vodcă poate spune foarte multe despre personalitatea celui care consumă această băutură. Astfel, cei care aleg aroma de piersici au tendința de a fi „plini de viață, entuziaști, chiar cu o tușă de dramatism”. La polul opus se află băutorii de vodcă cu aromă de merișoare, care sunt „persoane serioase, care muncesc peste măsu- ră și nu au foarte multă imaginație în viața amoroasă”. Totodată, amatorii de vodcă aromată cu vanilie sunt oameni „impulsivi, mânați și controlați de emoții, preferând să se afle mereu în mijlocul unui grup”.
Carnea, alegerea realiștilor
Potrivit datelor cercetărilor, persoanele în meniul cărora predomină carnea sunt realiste, puternice și stabile, dar, în același timp, se înfurie foarte tare și pot deveni agresive. Chiar dacă nu manifestă prea multă imaginație, acești oameni sunt iubitori, chiar tandri cu apropiații, și de nădejde, pe de o parte, iar pe de altă parte sunt foarte competitivi în viața profesională. Totodată, oamenii care consumă frecvent lactate sunt foarte atenți la nevoile și dorințele membrilor familiei. Grijulii, blânzi, foarte apropiați de cei mici, acești amatori de brânzeturi, lapte și iaurt visează de tineri la o familie care să-i împlinească.
Acru, gustul cerut de organismul plin de toxine
Persoanele care preferă gustul acru au, înainte de trăsături marcante de personalitate, o nevoie acută de a-și curăța corpul de toxine, preponderent tutun și alcool, organismul cerând imperios alimente cu acest gust. Prin extensie, oamenii care consumă mult acru sunt cei care fumează sau beau peste măsură, psihologii considerând că aceștia sunt indivizii cu o predispoziție spre dependențe.
Aventurierii, atrași de… ambalaj
Persoanele care sunt atrase de alimente grație ambalajului care „le face cu ochiul” sunt cele cu simțul aventurii dezvoltat. De asemenea, acești oameni sunt entuziaști, doritori de petreceri cu prietenii, amuzanți și isteți. Pe aceeași linie generală se pot încadra și cei care preferă pizza. Potrivit cercetărilor internaționale, acesta este alimentul care creează cea mai mare dependență, iar prin extensie, experții consideră că produsul consumat la petreceri este un indiciu că aceia care îl preferă iubesc să se afle în mijlocul oamenilor care se distrează.
Fast-food egal neîncredere în sine
Alimentația de tip fast-food este primul indiciu al unor dezechilibre la capitolul încredere în sine, întrucât este un tip de mâncare de „alinare”, cu gust pregnant și exces de arome artificiale. Pentru experți, preferința pentru fast-food reflectă lipsă de grijă față de propria persoană, un tip de abandon în fața luptei cu aparențele care implică și atenție pentru sine. Prin contrast, cercetătorii au descoperit că persoanele care consumă preponderent legume și fructe și cărora chiar le plac și nu fac asta doar pentru că „trebuie” sunt oameni extrovertiți, foarte siguri pe ei și pe capacitățile lor, cocheți și îngrijiți fără ostentație.