Main menu

header

813 27 4de Călin Popa şi Adrian Pătrăuceanu

Imediat ce s-au deschis liniile de precomenzi pentru automobilul Aptera, mașină care funcționează cu ajutorul unei baterii solare și care nu are nevoie de încărcare (aproape) niciodată, vehiculul de 26.000 de dolari a devenit „sold out”.

180 de celule solare pe trei roți

813 27 5Producătorul californian al autoturismului promite performanțe remarcabile, unice. În primul rând, structura vehiculului este una futuristă, realizată din cele mai ușoare materiale disponibile, în principal inox și aluminiu, și are un design inovator. Lungă de 4,4 metri și largă de 1,4 metri, caroseria, susținută de trei roți, are integrate 180 de celule solare, este prevăzută să funcționeze autonom pe o distanță de circa 72 de kilometri zilnic și se poate răci singură. În condițiile în care un american obișnuit parcurge aproximativ 45 de kilometri în fiecare zi, Aptera, în care încap două persoane și un animal de companie, poate fi considerat primul vehicul din lume care, în parametri de exploatare cotidiană în orașe, nu are nevoie de altceva decât de energie provenită de la Soare, arată producătorul. „Această distanță nu pare mare, dar parcarea într-o zi însorită este echivalentă cu o încărcare completă fără ca asta să coste nimic. Cred că acesta este genul de libertate pe care și-l doresc foarte mulți conducători auto”, argumentează Steve Fambro, co-fondator al „Aptera Motors”.

Calculator… de la distanță

Pe site-ul companiei care produce Aptera există un computer care permite oricărui proprietar să-și calculeze de câte ori pe an ar trebui să încarce electric vehiculul, în funcție de distanța pe care o parcurge în mod obișnuit. De pildă, pentru un britanic care circulă 25 de kilometri în fiecare zi, nu ar fi necesară decât o încărcare pe an, pentru siguranță, în așa fel încât vehiculul să facă față și șofatului pe timp de ceață sau în condiții de lipsă prelungită a luminii solare. „Pentru Aptera, o medie de 25 de kilometri necesită un plus de trei kilowați, dar datele noastre arată că șoferii contemporani nu depășesc frecvent 48 de kilometri în fiecare zi. În condiții însorite, în repaus, mașina se încarcă cu peste patru kilowați pe parcursul unui program de lucru, astfel încât se acoperă necesarul zilei respective. Practic, șoferul ajunge înapoi acasă cu o încărcătură mai mare decât cea cu care a plecat”, detaliază reprezentanții companiei producătoare.

Cunoscutul realizator de televiziune Jay Leno a fost impresionat de prima versiune a modelului, lansată în anul 2013 ca prototip, reclama pe care i-a făcut-o mașinii generând mii de comenzi

Acceleraţie de 96 de km/h în 3,5 secunde

813 27 6Remarcabila baterie a mașinii Aptera este mult mai performantă decât a modelului Tesla, asigurând parcurgerea a peste 1.600 de kilometri. „Cu ajutorul tehnologiei Never Charge, șofatul se face cu ajutorul Soarelui, iar bateria rămâne permanent încărcată, indiferent unde vrea să ajungă cel care conduce modelul”, punctează Chris Anthony, co-fondatorul „Aptera Motors”. De asemenea, mașina este dotată cu un motor electric care permite o accelerare până la 96 de kilometri pe oră în doar 3,5 secunde și o viteză maximă de 110 kilometri pe oră. Pentru amatorii de putere sporită, vehiculul se poate încărca și de la o priză standard. Demn de menționat este faptul că „Aptera Motors”, înființată în anul 2005, nu s-a descurcat foarte bine și a fost nevoită să se închidă în 2011, dar fondatorii au continuat munca la Aptera, care se dovedește un succes, cu toate automo- bilele programate la fabricare din 2021 vândute în primele 24 de ore de la lansarea precomenzilor.