de Călin Popa şi Silviu Ghering
Un studiu de dată recentă extinde aria beneficiilor și avantajelor pe care le manifestă copiii care cresc în familii în care se vorbesc două sau mai multe limbi. Pe lângă evoluția intelectuală și culturală, acești micuți demonstrează pe termen lung și numeroase avantaje cognitive.
Abilitate vizuală sporită
O echipă de cercetători de la Universitatea Anglia Ruskin din Cambridge a pus în evidență faptul că atunci când un copil crește de mic într-o familie bilingvă, adultul care devine are performanțe cognitive superioare copiilor care se dezvoltă în familii în care se aude doar o limbă. Experimentele derulate de experții britanici au pus în evidență că tinerii care au auzit acasă mai multe limbi sunt mult mai rapizi la concentrarea pe un subiect diferit de cel care îi preocupă la un moment dat, fiind astfel mai capabili de multitasking, având, în plus, și capacitatea sporită de a detecta vizual detaliile, prin comparație inclusiv cu cei care au învățat a doua limbă ceva mai târziu.
Adaptare mai rapidă la schimbările de mediu
Potrivit rezultatelor experimentului, chiar și copiii care au auzit acasă două limbi mai târziu au manifestat abilități cognitive superioare comparativ cu cei care au crescut vorbind doar limba maternă. „Părinții care au două limbi native le conferă copiilor avantaje semnificative de la o vârstă foarte fragedă. Cercetarea noastră reflectă faptul că acei micuți care cresc în cămine bilingve se adaptează mult mai rapid schimbărilor de mediu din perspectivă cognitivă. Aceasta se traduce prin capacitatea de a obține mai multe informații de la detaliile de peisaj, de la mișcările corpului interlocutorilor, iar aceste avantaje se prelungesc în timp”, detaliază expertul Dean D’Souza.
Superioritate din perspectiva discernământului
Participanții la experiment care proveneau din cămine bilingve au demonstrat un mai bun control al atenției, fiind mult mai eficienți la capacitatea de concentrare. De asemenea, potrivit experților, copiii care aud mai multe limbi străine de mici devin adulți care au nevoie de mai puțin timp pentru a evalua o situație sau o discuție. „Copiii bilingvi au nevoie de mult mai puțin timp pentru a inspecta și a construi imaginea de ansamblu a mediului în care se află, fiind mai avansați din perspectiva discernământului. Cu cât mai devreme este expus copilul mai multor limbi, cu atât mai pregnant este acest avans”, punctează D’Souza.
Copiii care cresc în medii lingvistice mai complexe au tendința de a reduce gradul de nesiguranță din mediul în care evoluează, grație unui avans cognitiv evident (studiu al Universității Anglia Ruskin)
Gândire mai flexibilă, creier mai agil
Majoritatea specialiștilor în creșterea și educația timpurie încurajează părinții să învețe copilul două limbi de la o vârstă cât mai fragedă. Cei mici sunt perfect capabili să asimileze o nouă limbă de la 3 ani. Mai târziu, acești copii se exprimă mai bine, oral sau în scris, în ambele limbi, au o memorie mai bine dezvoltată decât cei care au învățat doar limba maternă și dezvoltă o gândire mai flexibilă, întrucât au un creier mai agil. O limbă străină presupune contactul cu o cultură diferită de cea proprie, acești copii devenind mai deschiși spre diferențe și implicit spre diversitate. Potrivit rezultatelor unui studiu derulat în cadrul Universității Concordia, din Montreal, un copil bilingv are o altă perspectivă, mult mai deschisă, asupra lumii decât unul care a învățat doar limba maternă.