de Călin Popa şi Daniel Şuta
Atunci când o persoană caută un parfum, de regulă urmărește miresme de flori sau fructe, plăcute, pline de prospețime și care să lase o impresie olfactivă memorabilă. Dar imaginația producătorilor a mers până acolo încât au apărut și formule cu iz teribil sau care trimit cu gândul la preferințele de toate felurile, inclusiv culinare, ale clienților.
Amestec de... brânză și pește stricat!
Una dintre florile spectaculoase ca dimensiune, dar groaznică la capitolul miros, titan arum, stă la baza unui parfum intitulat chiar Titan. În natură, corola spectaculoasă miroase teribil, ca un amestec între brânză, pește stricat și carne în putre- facție. Asta nu i-a împiedicat pe producătorii britanici de la The Eden Project să creeze o replică a acestui iz îngrozitor ca variantă de parfum, invocând faptul că „floarea este extraordinar de eficientă la atragerea insectelor”…
O porție de sushi
Brandul Demeter a imaginat un parfum pentru fanii sushi. Intitulată chiar după apreciatul fel culinar, apa de colonie cu acest nume are printre ingrediente arome de orez, lămâie și ghimbir, minus izul de pește. Și asta pentru că la bază, sushi nu implică pește crud, acela fiind un alt fel de mâncare, numit sashimi. Compania nu a dat detalii despre vânzările înregistrate în dreptul acestui produs care propune clienților să miroasă a orez stropit cu lămâie, dar cert este faptul că a fost creat în ediție limitată.
„Seducție cu un accent de carne la grătar”
Tot pe ideea parfumurilor care amintesc de mâncare, celebrul producător Burger King a avut, la un moment dat, ideea de a crea un produs cu acest nume și, firește, care să replice aroma produsului care se consumă cu nesaț în toată lumea. Realizat special pentru a fi comercializat în spațiile care livrează fast-food, acest parfum are un logo cel puțin inedit - „Seducție cu un accent de carne la grătar”. La rândul lor, cei de la Pizza Hut din Canada au decis, la un moment dat, că este momentul să depășească flacăra cuptorului și să creeze un parfum care să imite mirosul faimosului preparat. Aprobat în principiu de membrii Consiliului Director al companiei, produsul a suportat mai multe modificări, după ce toți și-au dat seama că brânza nu este tocmai aroma ideală pentru o apă de colonie, iar în final parfumul a fost lansat cu sloganul „note de vârf de aluat preparat manual, proaspăt copt”. Realizat în producție limitată, acest parfum nu a apucat deocamdată să dea piept cu realitatea pieței de profil.
Mașină nou-nouță
Recent, un producător britanic, Autotrader, a lansat un parfum care replică mirosul unei mașini nou-nouțe. Numit Eau de New Car, acest produs se bazează pe datele care arată că un sfert dintre oameni asociază mirosul unui autoturism nou cu ideea de ascensiune. În aceste condiții, nu este de mirare că logo-ul produsului este „Succes într-un flacon”. Practic, parfumul este o combinație între mirosul de piele naturală și ceară folosite în industria auto. La scurt timp după lansare, produsul a fost retras de pe site, ceea ce spune multe despre disponibilitatea oamenilor de a mirosi ca un automobil. Chiar și nou…
Bibliotecă la încheietură
Există oameni care adoră mirosul cărților. Pentru ei a fost creat parfumul inspirat din această mireasmă unică. Având ca ingredient principal lignina, substanță prezentă în lemnul din care se fabrică hârtia, acest produs oferă multor oameni satisfacție, plăcere, nostalgie și le provoacă un zâmbet. Numit Dead Writers („scriitori dispăruți”), parfumul trimite cu gândul la cărțile vechi și la mireasma inconfundabilă a unui anticariat. Pentru cei care preferă mirosul de carte nouă picurat la încheietura mâinii, există varianta Paper Passions, parfum care miroase a… producție literară contemporană!
Ploaie de vară
Pentru cei care se dau în vânt după acel miros tipic ce persistă după o ploaie de vară cu picături grele, ce antrenează anumite chimicale specifice la nivelul solului, există parfumul Thunderstorm („furtună”). Realizată din ingrediente care trimit cu gândul la aburii călduți și înmiresmați care se ridică din natură după o perdea de apă căzută peste un peisaj însetat, această apă de toaletă are o particularitate: durează foarte puțin. Ca urmare, este preferabil să folosiți acest parfum la un eveniment unde contează prima impresie olfactivă.
Aromă de pâine prăjită
Lansat - previzibil - de Federația Brutarilor Britanici, parfumul Toast („pâine prăjită”) comprimă exact acest miros irezistibil, care animă diminețile atâtor familii din toată lumea. Testând inițial formula pe modelele care au defilat la Săptămâna Modei de la Londra, producătorii au avut ocazia să constate că mostrele au avut un succes uriaș, vedetele podiumului epuizând rapid inedita mireasmă. Ca o ironie, acest parfum face parte din campania Slice of Life, prin care brutarii britanici încearcă să determine femeile să nu mai sară peste micul dejun și în general peste mese, obicei pe care modelele l-au dus la rang de stil de viață.
Macbook Pro
Foarte multă lume știe cât poate fi de irezistibil mirosul unui computer Apple nou, iar producătorii de parfumuri au avut ideea de a duce această obsesie a unora până la a livra mireasma la purtător, direct pe piele. Așa a apărut parfumul care adună într-un flacon ingredientele care compun mireasma unui Macbook Pro, realizat de brandul Air Aroma cu ajutorul a trei tineri australieni. După ce s-au analizat pe rând - în Franța - toate componentele celebrului produs, s-a sintetizat o formulă care le îmbină și care a fost retrimisă în Australia. Deocamdată disponibil doar ca experiment, acest parfum pare să promită și o piață extinsă, în special pentru cei care doresc să simtă tot timpul pe ei înșiși mireasmă de tastatură, cerneală, plastic și aluminiu...
Banii, banii, banii...
Mesajul parfumului Money este simplu și pe înțelesul tuturor. Criticat de unii pentru că face apel la simțul de lăcomie, acest parfum a rămas la un preț foarte accesibil, nefiind dedicat claselor avute, și a înregistrat un mare succes în rândul „gulerelor albe” aspirante. Producătorul a pornit de la ideea că mirosul crud al banilor poate stimula ambițiile asistenților care stau cu ochii pe birourile cu ferestre largi ale șefilor.