de Călin Popa şi Adrian Barna
Oamenilor le pasă cum arată avatarurile lor și sunt dispuși să plătească pentru asta. Așa a apărut cripto-moda, un fenomen care implică vânzarea de haine pentru aceste personaje virtuale pe care și le construiesc cei care au plăcerea de a se personifica în lumea cipurilor.
Îmbrăcăminte pentru avatarurile care se plimbă online
Hiroto Kai este unul dintre designerii care fac bani frumoși proiectând articole de îmbrăcăminte de inspirație japoneză. Kimonourile sale includ piese rafinate de catifea, cu ornamente cu dragoni, care se vând pentru aproximativ 140 de dolari bucata. Nu întâmplător: în timp ce ideea de a cheltui bani reali pe îmbrăcăminte care nu există fizic este derutantă pentru mulți, posesiunile virtuale generează vânzări reale în așa-zise „metavers” - medii online în care oamenii se pot aduna, se pot plimba, pot întâlni prieteni și se pot juca. Numele real al artistului digital Kai este Noah. Are 23 de ani, locuiește în New Hampshire și a sesizat această cerere de piață. „Este o modalitate nouă de exprimare, o artă nouă. Când ai o piesă vestimentară, poți merge la o petrecere în ea, poți dansa în ea, poți să te afișezi și este un simbol de stare”, susține Kai.
Bani reali pentru ținute virtuale
Volumul vânzărilor de acest tip a totalizat 750.000 de dolari în Decentraland, în prima jumătate a anului 2021, o creștere față de cei 267.000 de dolari de anul trecut, potrivit NonFungible.com. Există și voci care susțin că articolele portabile și cumpărăturile în magazinele virtuale ar putea fi viitorul comerțului cu amănuntul. „În loc să faceți cumpărături online, puteți avea o experiență mai captivantă explorând un spațiu virtual”, explică Julia Schwartz, director al Republic Realm, brand de investiții imobiliare virtuale care a construit un centru comercial în Decentraland. La rândul lor, Paula Sello și Alissa Aulbekova, co-fondatori ai start-up-ului digital de modă Auroboros, afirmă că cripto-moda ar putea fi o alternativă ecologică la moda rapidă. Concret, clienții pot trimite Auroboros o imagine a lor și pot adăuga îmbrăcăminte în mod digital pentru 83 de dolari, notează Reuters.
Un studiu realizat de compania Barclaycard a constatat că 9% dintre cumpărătorii britanici au achiziţionat haine pentru fotografiile de pe reţelele sociale, apoi le-au returnat
Brandurile de lux dau năvală
În Decentraland, îmbrăcămintea pentru avataruri - piese cunoscute sub numele de „articole purtabile” - poate fi cumpărată și vândută sub forma unui activ criptografic numit NFT. „Avatarul tău te reprezintă. Practic, ceea ce porți este ceea ce te face să fii cine ești”, crede Imani McEwan, un model din Miami care a cheltuit 16.000 de dolari pe 70 de articole purtabile NFT din ianuarie 2021 până acum. Și nu este vorba doar despre haine - o adevărată piață paralelă, în lumea virtuală, se dezvoltă cu fiecare zi care trece și reprezintă deținerea de articole numai online, ca într-o proiecție de lume care cuprinde artă digitală, cărți sau terenuri. Activele de nișă captează şi atenția unora dintre cele mai mari companii de modă, brandurile de lux dovedindu-se dornice să se asocieze cu o nouă generație de jucători. Louis Vuitton a lansat un sistem „metavers” în care jucătorii pot colecta NFT-uri, Burberry a creat accesorii NFT de marcă, iar Gucci a vândut îmbrăcăminte non-NFT pentru avatare în cadrul jocului Roblox.