Main menu

header

855 30 1de Irina Ţolea şi Flori Pintea

Personaje și partituri celebre, în montări provocatoare și spectaculoase, multe având mesaje puternice și beneficiind de distribuții remarcabile, atrag din nou a- tenția publicului spre repertoriul scenelor autohtone. În continuare vă recomandăm câteva dintre evenimentele care se disting în agenda culturală a săptămânii.

Premieră la Odeon: „Cabaret”, un musical de excepție conceput de Răzvan Mazilu

Muzică, dans, gaguri, o atmosferă strălucitoare cu personaje uimitoare și seducătoare, acestea sunt detaliile noii producții lansate în această săptămână la Teatrul Odeon din București. Pe 28 octombrie, de la ora 19:00, la Sala Majestic, puteți urmări spectacolul „Cabaret”, după piesa lui John Van Druten, pe muzica lui John Kander, primul musical montat de remarcabilul dansator, coregraf și regizor Răzvan Mazilu pe scena de la Odeon. Celebrul text (ce a inspirat și ecranizarea din anul 1972, distinsă cu 8 premii Oscar și având-o ca principală protagonistă pe Liza Minelli), ilustrează experiențele extravagante ale artistei de cabaret Sally Bowlles și atmosfera decadentă și plină de vicii a clubului „Kit Kat” din Berlinul anilor ’30. Într-o montare efervescentă și îndrăzneață, Răzvan Mazilu aduce în fața publicului o lume de vis, plină de strălucire și seducție, populată de clovni, artiste senzuale și travestiți, un univers colorat menit să ofere spectatorului o scurtă evadare din cotidianul gri, dominat de suferință și neajunsuri. În roluri sugestive și enigmatice îi puteți descoperi pe protagoniștii Ioana Mărcoiu, Mihai Smarandache, Gabriela Popescu, Ionel Mihăilescu, Silvian Vâlcu, Antoaneta Zaharia, Eduard Trifa, Maria Alexievici, Meda Victor, Cristina Danu, Anca Florescu, Cezar Antal, Vlad Bîrzanu, Marian Lepădatu și Relu Poalelungi.

Claudiu Bleonț şi Mircea Dinescu în „Jocul de-a măcelul”, la Craiova

Momente rupte parcă din realitatea zilelor noastre amintesc pe scena Teatrului „Marin Sorescu” din Craiova de efemeritatea existenței și războiul crud pentru supraviețuire. Pe 29 și 31 octombrie, la Sala „Amza Pellea” a Naționalului craiovean sunt programate primele reprezentații ale spectacolului „Jocul de-a măcelul”, de Eugène Ionesco, în regia lui Beatrice Rancea. Textul, scris acum peste 50 de ani (inspirat de romanul „Jurnal din anul Ciumei”, de Daniel Dafoe), este extrem de apropiat de experienţa bulversantă a zilelor noastre reflectând cinic transformarea indivizilor odată cu înmulțirea inexplicabilă a deceselor în comunitate. Montarea curajoasă face trimitere la falsitatea societății, la lașitatea, cruzimea și abjecția indivizilor, demascați brusc odată cu declanșarea luptei pentru supraviețuire. Mesajul absurd, dar pe alocuri cunoscut, este strălucit transmis pe scenă de o distribuție de excepție, între protagoniști numărându-se Claudiu Bleonț, Adrian Androne, Monica Ardeleanu, Gabriela Baciu, Ștefan Cepoi, Anca Dinu, Dragoș Măceșanu, Cătălin Vieru și chiar poetul Mircea Dinescu. Următoarea reprezentație a spectacolului este programată pe 6 noiembrie.

Oratoriul „Chemări spre mântuire”, la Opera Națională din Iași

Un eveniment muzical de excepție ce îmbină genul liric clasic cu cel religios este găzduit în acest weekend de Opera Națională din Iași. Pe 31 octombrie, de la ora 18:30, este programat Oratoriul „Chemări spre mântuire” (Pelerini la Sfânta Parascheva), o creație-frescă semnată de compozitorul și muzicologul Viorel Munteanu. Concertul reunește arii lirice și momente poetice cu partituri complexe de factură bizantină, inspirate de viața și faptele Sfintei Cuvioase Parascheva, dar și emoția și virtuțile pelerinilor care în fiecare an, în luna octombrie, transformă întregul oraș într-un lăcaș simbol al credinței. Libretul cuprinde texte semnate de Mihai Eminescu, Lucian Blaga, George Popa, părintele Constantin Sturzu şi părintele Sever Negrescu, dar și imnuri și rugăciuni din tradiția Ortodoxă. Lucrarea vocal-simfonică invită publicul într-o originală călătorie spirituală, călăuzit de vocile puternice ale artiștilor: Ana Maria Donose, Alice Maftei, Mihaela Blându, Petru Pavel, Daniel Mateianu și a preotulului Mircea Stoleriu, în calitate de recitator, artiștii fiind acompaniați de Orchestra Operei Naționale Române din Iași, condusă de maestrul Bogdan Chiroșcă. Își mai dau concursul Corul Operei Naționale Române Iași, Corul de Copii al Municipiului Iași și Corul Academic „Byzantion”, condus de Adrian Sîrbu.

„Piesă pentru femei și bărbați”, la Teatrul Național din Timișoara

855 30 2Un nou titlu își face loc în repertoriul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara. Pe 29 octombrie, de la ora 19:00, la Sala 2, are loc premiera spectacolului „Piesă pentru femei și bărbați”, după Daniil Harms, în regia lui Sabin Popescu. Piesa surprinde tragicomic jocul relațiilor interumane și mecanismele complexe care incită sau hipnotizează inteligența emoțională. Protagoniștii Bogdan Spiridon, Cristian Szekeres, Ana Maria Cojocaru, Laura Avarvari, Daniela Bostan și copilul Luca Nițu construiesc pe scenă povestea unor personaje vulnerabile, marcate de o realitate brutală, care compun tiparul unei societăți confruntate cu o dictatură a spiritului. Următoarea reprezentație este programată pe 2 noiembrie.

„Aici Moscova”: povestea fiicei lui Stalin, la UNTEATRU

Este o șansă sau o dramă să fii urmașul privilegiat al unui dictator puternic și temut? Un răspuns inedit este oferit de spectacolul „Aici Moscova”, de Iulia Pospelova, jucat în premieră pe 29 octombrie (ora 20:00), pe scena UNTEATRU din București. Textul spune povestea Svetlanei, fiica lui Stalin, personaj prins într-un univers fals, frustrată de sentimente paterne reale și înconjurată de crime și tragedii cumplite. Montarea propusă de Catinca Drăgănescu invită spectatorul să descifreze mecanismele psihologice ale unei relații de coșmar, consumată între dragoste și ură, în umbra atrocităților comise de „Tătuc” și războiul interior perpetuat în mintea fetei până la anunțul morții dictatorului, transmis de Radio Moscova. Detalii spectaculoase din viața Svetlanei, precum dispariția prietenilor, sinuciderea mamei, dar și concluziile trauma- tizante ale experiențelor trăite sunt însăilate în povestea transpusă pe scenă de protagoniștii Nicoleta Lefter, Alex Călin, Liviu Romanescu și Răzvan Rotaru.

Menționăm că informațiile prezentate în cadrul rubricii „Scena și Ecranul” pot suferi modificări în funcție de evoluția situației epidemiologice.