de Ștefania Băcanu şi Daniel Alexandrescu
În ultimii doi ani, marketingul digital a înregistrat o creștere fulminantă, generată de pandemia de COVID-19, care a dus la închiderea sau reducerea multor afaceri și activități. Deși toată lumea petrece foarte mult timp în online, pentru cei mai mulți antreprenori este din ce în ce mai greu să ajungă la publicul potrivit, deoarece mediul online s-a aglomerat și toată lumea se luptă pentru a capta atenția publicului. Anca Dobrescu (medalion), Managing Partner la peprimapagina.ro, a făcut o analiză a marketingului digital și ne-a prezentat atât situația actuală, cât și premisele pentru următoarea perioadă.
„În România anului 2021, top 3 a fost ocupat de Google”
- Pandemia a dus la creșterea timpului petrecut în online. Cam câte ore petrece o persoană adultă pe zi navigând site-uri de specialitate?
- Pandemia a născut noi obiceiuri, iar acestea s-au consolidat în 2021. Oamenii stau în medie 4,8 ore pe zi doar pe telefoanele mobile, iar 7 din 10 minute sunt pe o aplicație de social media, de jocuri online sau pe o platformă de video streaming, precum Netflix sau YouTube. O treime din mersul pe jos la nivel mondial este timp petrecut pe telefonul mobil. Toate aceste date sunt parte a unui studiu amplu care a analizat comportamentul consumatorilor din peste 10 țări și a observat o creștere cu 30% a timpului petrecut pe dispozitivele mobile în 2021, față de 2019.
- Care sunt site-urile cele mai accesate?
- În România anului 2021, top 3 a fost ocupat de Google, atât în forma google.com, cât și google.ro, urmat de platforma YouTube, de motorul de căutare Yahoo și de platforma Facebook. În top 10 mai intră și unul dintre cei mai mari comercianți online din România, o platformă de anunțuri, site-ul unui operator de telefonie mobilă, dar și Wikipedia. Topul este completat și prin prezența unui site cu conținut pentru adulți. La nivel mondial, clasamentul în 2021 a fost condus de TikTok, urmat de Google, Facebook, Microsoft, Apple, Amazon, Netflix, YouTube, Twitter și WhatsApp.
„Pandemia a închis afacerile care nu au putut să țină pasul cu timpul”
- Va fi în continuare o creștere a marketingului digital?
- În România, din ce în ce mai multe companii au nevoie de promovare online. Chiar și în cazul în care există un departament intern de marketing, multe companii aleg să colaboreze cu experți externi, deoarece aceștia vin cu o nouă viziune, cu idei care au funcționat și în alte domenii, cu propuneri neinfluențate de obiceiurile și rutina domeniului de activitate respectiv. Ceea ce se întâmplă atât în mar- keting, ca în orice alt domeniu unde există cerere, este că apar și oportuniștii sau autoproclamații specialiști, care vând servicii de marketing de proastă calitate. Până la urmă, orice business trebuie să fie atent la colaboratorii pe care și-i alege și să urmărească cu atenție evoluția și implementarea strategiei de marketing. Cel mai bun lucru în online este că totul se măsoară și se poate evalua în timp real. Îți poți da seama mult mai rapid dacă o acțiune de marketing funcționează sau dacă este doar un glonț orb. În cifre, se estimează o creștere a comerțului online de circa 15% în 2022, iar digitalizarea își va continua ascensiunea, mai ales că încă este mult loc de creștere.
- Ce impact are această creștere asupra sectoarelor profesionale?
- Digitalizarea a avut un impact pozitiv de netăgăduit, deoarece firmele care au reușit să se adapteze au avut și vor avea numai de câștigat. Dacă luăm exemplul unui producător local de gemuri și zacuscă, care înainte se putea duce doar la piață sau la diferite târguri pentru a-și expune marfa, acum are la dispoziție o mulțime de platforme gratuite unde-și poate prezenta produsele. Partea minunată a digitalizării este faptul că au dispărut limitele geografice și chiar și barierele de limbă. Adică, acel producător își poate livra produsele în toată România și chiar și în Europa sau în afara acesteia, deoarece îl poate vedea oricine, din întreaga lume. Dacă nu are un site propriu se poate promova în social media sau se poate înscrie pe o platformă de tip marketplace, unde va concura cu alți producători similari, dar unde are infinit mai multe șanse să vândă. S-au creat, de asemenea, și multe locuri de muncă în strânsă legătură cu mediul digital, unele care-ți permit și să lucrezi de acasă, dar și să-ți oferi serviciile pe o piață internațională. Pandemia nu a reușit să închidă afacerile care mergeau bine înainte, ci doar pe cele care nu au putut să țină pasul cu timpul, pe cele neprofitabile sau pe cele care aveau deja probleme.
- Ce se întâmplă cu businessurile locale, cu magazinele fizice?
- Faptul că ne-am mutat în online nu înseamnă că vom renunța definitiv la mesele în oraș, la mersul la magazinele fizice sau la mersul la coafor. Afacerile locale au marele avantaj de a ajunge prin mediul online atât la comunitatea din vecinătate, dar și la comunitatea din zonă sau orașul respectiv și de a-și aduce traficul din online în locațiile fizice. Ca exemplu, o patiserie poate să-și vândă produsele în tot cartierul, chiar dacă este pe o stradă cu trafic pietonal limitat. Un magazin de rochii de mireasă nu mai are nevoie să aștepte târgurile tematice sau să plătească o chirie mare la mall dacă are vizibilitate în online. Important este ca orice afacere să aibă o prezență constantă și în online și să comunice inteligent, astfel încât clienții interesați să o poată găsi cu ușurință.
„Peste 75% dintre consumatori au tendinţa de a căuta informaţii despre un produs înainte de a-l cumpăra“
- Se mută totul în online? Există premise în acest sens?
- Avem nevoie de multe servicii pe care online-ul nu le poate suplini în totalitate. Dar ceea ce se întâmplă este faptul că decizia de a cumpăra sau nu un lucru se mută din ce în ce mai mult în online. Înainte de a alege un coafor, cu siguranță vei verifica pozele cu tunsorile postate în social media și/sau pe site. Atunci când vrei să-ți faci o rezervare la un hotel, citești recenziile și câteva articole de blog despre locația respectivă și ce poți face în zonă. Înainte de a duce mașina într-un service auto, cu siguranță citești recenziile și întrebi pe forumuri specializate sau pe grupurile din social media despre problema pe care o ai, cerând informații despre cauze și posibile soluții. Peste 75% dintre consumatori au tendința de a căuta informații despre un produs înainte de a-l cumpăra și mai mult de 50% dintre ei citesc recenzii înainte de a lua o decizie. Cum poate orice afacere să câștige încrederea potențialilor clienți, dacă nu acordă atenție prezenței sale sau dacă nu există deloc în online?