de Roxana Istudor şi Silviu Ghering
Majoritatea oamenilor nici măcar nu știu ce este Metaverse. Cuvântul este un amestec - „meta” vine din greacă și înseamnă „următorul” - deci următorul univers. Chiar puțin cunoscut, acest spațiu virtual dezvoltă deja în pas alert repere ale trecerii oamenilor în lumea virtuală și schimbări majore în cea reală.
Tentație de a nu mai reveni în realitatea fizică
În 1992, Neal Stephenson lansa romanul SF „Snow Crash”, în care descria Metaverse ca pe o „lume digitală atotcuprinzătoare”. Potrivit specialiștilor, Metaverse vine, indiferent dacă lumea este sau nu pregătită, și va avea un impact major asupra tuturor domeniilor vieții de zi cu zi. Când o persoană își pune ochelari de realitate virtuală și intră într-o realitate digitală cu propriul design personal, va putea să-și trăiască un vis. Metaverse va deveni atât de real, încât oamenii ar putea să fie tentați să nu mai vrea să se întoarcă la realitatea fizică sau, dacă o vor face, nu vor dori să rămână în ea mult timp. Realitatea virtuală va deține opțiuni mult mai extinse, iar lumile digitale individuale vor putea, la un moment dat, să interacționeze între ele.
Modificare completă a „circuitului banilor”
Mark Zukerberg a schimbat numele Facebook în Meta. Google, Microsoft și Apple doresc și ele în Metaverse, pentru a-și obține partea din tot ce se petrece acolo. Pentru că în acest spațiu ajung toate cele ale oamenilor - în primul rând, banii. În Metaverse, monedele digitale vor fi folosite în locul celor fizice standard și chiar a cardurilor de credit. Nu va fi nevoie de aur, argint sau bani de hârtie pentru a susține monedele digitale, datorită sistemului ingenios care ține evidența tuturor tranzacțiilor digitale de cumpărare și vânzare. Sisteme speciale monetare îi mențin pe toți într-o anumită rețea. Toate tranzacțiile sunt deschise și pot fi urmărite, fiind consemnate într-un registru digital, toată lumea dintr-o anumită rețea având o copie a acelui registru. Acest lucru elimină nevoia de intermediari (bănci). Plățile internaționale pot fi efectuate instantaneu. Nu există limite de cheltuieli, în afară de soldul din portofelul personal cu monede digitale, nu există cursuri de schimb și dobânzi. Aceasta este următoarea generație a tuturor monedelor din întreaga lume.
Turism fără constrângeri de spațiu și timp
În Metaverse se va putea călători oriunde, se vor putea întâlni oameni noi și chiar vor fi posibile interacțiuni cu ei și cu mediul lor nativ, fără rețineri și constrângeri de spațiu și timp. Desigur, călătoriile sau diverse servicii ale acestui tip de turism complet nou vor avea costul lor. Dacă trebuie să călătoriți pentru afaceri, puteți merge în Metaverse din Singapore în Australia și apoi la Londra pur și simplu deplasându-vă dintr-o cameră din Metaverse în alta. La fel și pentru călătoriile de plăcere. Veți putea chiar să socializați în acest spațiu virtual, întâlnindu-vă cu amicii de pe alte continente. Întâlnirile online vor avea loc literalmente online. Adio Zoom, Skype și altele de același fel!
O nouă față a divertismentului
Pandemia a generat daune severe industriei divertismentului. Concertele au fost anulate, iar emisiunile TV au fost întrerupte. Dar a apărut un nou mod de a susține concerte - a fost conceput un astfel de eveniment de realitate digitală, avându-l în rolul principal pe artistul rap Travis Scott. Concertul său a atras 27 de milioane de oameni, care au intrat ca avatare. Practic, acest eveniment a atras, singur, mai mulți spectatori decât cele mai mari 20 de concerte din toate timpurile la un loc. Exact ca în lumea reală, publicul a cumpărat tot felul de mărfuri (digitale) pentru avatarul personal, ridicând evenimentul la scară globală, cu profitul de rigoare: s-a calculat că doar acest concert i-a adus lui Travis 20 de millioane de dolari. La fel se petrec lucrurile și în cazul unei vizite la o grădină zoologică sau într-un parc tematic ori de distracții din Metaverse.
Investitori și investiții
Valoarea de piață a Metaverse este deja estimată să ajungă la aproximativ 800 de miliarde de dolari până în anul 2025. Promotorii mutării lumii în acest spațiu virtual cred că în curând Metaverse va deține cea mai mare parte din bogăția lumii și fac deja investiții. Practic, se plătesc nume de domenii. Investitorii cumpără aceste nume, le pun o etichetă de preț și așteaptă să vină cineva care să-și dorească atât de mult acel domeniu, încât este dispus să achite cât mai mult pentru el. Achizițiile imobiliare virtuale funcționează în același mod. Intrarea din timp în aceste tipuri de investiții le acordă investitorilor un avans semnificativ și puterea de a modela noua „piață”.
Jocurile pe computer, într-o altă eră
Internetul 2D pe care îl folosim cu toții în prezent va fi înlocuit cu un Internet digital 3D, complet diferit. Metaverse va schimba modul în care învățăm, cum ne câștigăm existența și modul în care ne conectăm unul cu altul, la fel cum a făcut apariția Internetului 2D în anii 1990. De pildă, în lumea jocurilor pe computer, platforma Fortnite a atras deja 350 de milioane de jucători, în doar trei ani. Numai aceștia petrec trei miliarde de ore pe lună în realitatea virtuală. Ei conduc dezvoltarea Metaverse ca un motor global de trecere spre noua „realitate”.
Shopping la dimensiuni nemaivăzute
Metaverse va permite, la o cu totul altă scară, una dintre cele mai iubite ocupații ale oamenilor în viața reală: shoppingul. H&M și-a deschis deja primul magazin în Metaverse, pentru că aici avatarul personal al oricui poate să încerce haine, să le cumpere și să le trimită direct la adresa… fizică. În același Metaverse, se va putea testa o decorațiune pentru casă în condițiile propriei locuințe înainte de a fi achiziționată și apoi de a fi expediată la imobilul din lumea reală. Un alt segment care va fi revoluționat de Metaverse este educația superioară. Studenții vor putea alege sau nu să meargă la universități din lumea fizică și în schimb să participe la cursuri universitare în Metaverse, experimentând virtual viața în Imperiul Roman, de pildă, sau învățând despre teoria relativității de la Einstein însuși...
Muncă… pe tot globul
Un aspect al muncii pe care Metaverse îl va afecta major este acela că oamenii din cadrul aceleiași companii vor putea fi răspândiți pe tot globul și se vor putea întâlni în spațiul virtual pentru ședințe. Chiar și ierarhiile, atât de complicate și de subiective în lumea reală, vor fi lăsate deoparte, astfel încât fiecare persoană va avea o poziție egală, în prim-plan intrând abilitățile profesionale și creativitatea.