Main menu

header

889 28 1de Roxana Istudor şi Tatiana Solomon

Ca pionier în alternativele de piele obținute din reciclarea subproduselor agricole și forestiere, pielea din ciuperci este un material vegan ale cărui calități au atras imediat atenția marilor branduri de fashion, ultimul an marcând o tendință clară de schimbare a filosofiei acestei industrii, mare consumatoare de resurse și generatoare de poluare masivă.

Mai ieftină, mai etică

După un anumit tip de tratament fizic și chimic, pielea derivată din ciuperci ajunge să prezinte proprietăți similare cu pielea reală provenită de la animale, dar cu avantaje majore în contextul preocupărilor mondiale pentru mediu: este mai ieftină, mult mai puțin poluantă și mult mai etică. Drept urmare, companiile de modă trec în mod accelerat la înlocuirea pieilor artificiale, care conțin materiale plastice și care depind de derivați din combustibili fosili. Materialul din ciuperci devine astfel din ce în ce mai popular, fiind neutru din perspectiva emisiilor de dioxid de carbon și biodegradabil la sfârșitul duratei de viață, spre deosebire de alte variante bio.

Conformă cu așteptările „vizuale” și funcționale ale consumatorilor

889 28 2O echipă internațională de cercetători de la Universitatea din Viena, Imperial College din Londra și Universitatea RMIT, din Australia, a ajuns la concluzia că materialul pe bază de ciuperci este deopotrivă responsabil din punct de vedere ecologic și poate îndeplini pe deplin așteptările estetice și funcționale ale consumatorilor. Branduri de fashion dintre cele mai mari, precum Adidas, Lululemon, Stella McCartney sau Kering, compania-mamă a Gucci, au investit tot mai serios, în ultima perioadă, în acest material inovator, prin startup-ul american de biotehnologie Bolt Threads, care produce piele vegană de ciuperci numită Mylo. În acest context, au apărut deja consorții importante în industrie, care alocă sume impresionante pentru a crește capacitățile de producție și pentru a crea un lanț de aprovizionare care să permită materialului să devină viabil din punct de vedere comercial.

Vestimentație care anunță potențialul materialului

Ciupercile au fost folosite în mod tradițional pentru fabricarea de țesături și accesorii asemănătoare pielii în Europa de secole. Producătorii de hârtie au descoperit pentru prima dată în anii 1950 ideea de a folosi biomasa ciupercilor pentru a face materiale asemănătoare hârtiei. Companiile americane MycoWorks și Ecovative Design au brevetat pentru prima dată tehnologii vegane din piele de ciuperci în ultimii câțiva ani. Pielea vegană cu ciuperci este mai durabilă și mai sănătoasă decât pielea reală. Este un material nontoxic și care nu provine de la animale, oferind textile fabricate din resurse regenerabile, motive pentru care este folosit deja din ce în ce mai mult în produse de modă de înaltă calitate. „Am folosit materialul pentru a crea două piese vestimentare - o bustieră neagră și pantaloni utilitari - care nu sunt de vânzare, dar întruchipează potențialul acestui produs de nouă generație și deschid calea pentru viitoare oferte comerciale. Aceste piese rare și exclusive întruchipează angajamentul nostru comun cu Bolt Threads de a inova pentru o industrie a modei mai bună, centrată pe nașterea materialelor frumoase și luxoase și nu pe moartea planetei”, susține Stella McCartney, pe site-ul stellamccartney.com.

Încălțăminte sport

889 28 3Adidas a anunțat nu demult un nou tip de încălțăminte sport din seria Stan Smith, realizat din materialul pe bază de ciuperci Mylo. Alternativa pentru piele evită utilizarea înlocuitorilor cu plastic, cum ar fi PVC-ul, notează businessinsider.com. Adidas a scris, în comunicatul de presă, că ciupercile pentru obținerea produsului sunt cultivate în configurații verticale și că sunt gata pentru a fi recoltate pentru piele în doar două săptămâni. Acest nou tip de încălțăminte face parte din obiectivele mai largi de sustenabilitate ale brandului, care includ reducerea deșeurilor de plastic. Alternativele tradiționale din piele, cum ar fi poliuretanul, nu sunt biodegradabile, acesta fiind motivul pentru care Adidas și Bolt Threads au căutat un derivat natural.

Poșete cu stil

889 28 4Pielea vegană din ciuperci și-a făcut deja un debut în moda de lux. Brandul de top Hermés a lansat geanta Victoria, care conține materialul MycoWork Fine Mycelium, relatează EcoWatch. Cum producția de piele de bovine provoacă adevărate ravagii asupra mediului, mai multe decât orice alt tip de țesătură, din cauza defrișărilor și a emisiilor de metan legate de animalele crescute pentru piele și carne, apariția recentă a variantei pe bază de ciuperci este considerată de natură să schimbe masiv industria. Ca urmare, există deja o multitudine de poșete cu stil, într-o mare varietate de culori și modele și care respectă pe deplin tendința actuală, de protejare a mediului. Chiar dacă va mai dura până când aceste produse din materialul pe bază de ciuperci vor fi accesibile pe scară largă, trendul este instalat și se anunță ireversibil.

Pielea vegană din ciuperci este prezentă și pe segmentul accesorii, unele modele de ceasuri având curele din acest material al viitorului

Calitate, durabilitate şi estetică

Una dintre cele mai mari provocări pentru fabricarea pielii derivate din ciuperci este obținerea de suprafețe omogene, de calitate, cu creștere uniformă și grosimi, culoare și proprietăți mecanice consistente. Compania MycoWorks a anunțat recent depășirea acestor provocări. Pe măsură ce celulele cresc în structuri 3D, se împletesc dens, formând în cele din urmă un material dur, care are rezistența, durabilitatea și performanța pielii tradiționale, potrivit site-ului MycoWorks. „Este pentru prima dată când o companie este capabilă să dezvolte un produs vegetal care se potrivește sau chiar depășește calitatea, durabilitatea și estetica unuia natural”, punctează Patrick Thomas, fost CEO Hermés și membru în Consiliul de Administrație al brandului, într-un comunicat. Miceliul fin poate fi cultivat în tăvi într-un timp scurt, notează smithsonianmag.com, eliminându-se orice deșeuri din resturile în exces, potrivit The Guardian. După ce este recoltat miceliul, acesta este tăbăcit și finisat, pentru a arăta și a se simți ca granulația unică a pielii animalelor. Rezultatul este produsul pe care MycoWorks îl numește „reishi”, o piele prelucrată fără crom.