de Roxana Istudor şi Adrian Barna
Miliarde de emoji sunt folosite zilnic în conversații, aceste imagini distractive devenind pe zi ce trece un limbaj universal. În 2015, Dicționarul Oxford acorda emoji titlul de „cuvântul anului”, marcând astfel un fenomen în continuă extindere.
Simboluri și chipuri
Cuvântul emoji provine din japonezul „e” (imagine) și „moji” (personaj). Prima astfel de imagine a fost creată în 1999, de Shigetaka Kurita, care s-a inspirat din simbolurile vremii. Kurita a dezvoltat 176 de emoji-uri originale, care acum fac parte din colecția permanentă de la Muzeul de Artă Modernă din New York. Colecțiile au dat prioritate simbolurilor față de fețe, din cauza naturii informaționale, doar emoji-ul inimii remarcându-se prin capacitatea de a adăuga emoție sau empatie. Există o controversă cu privire la cine a inventat de fapt emoji-urile. În timp ce egiptenii sunt responsabili pentru crearea hieroglifelor (care ar putea fi considerate ca fiind primele emoji), operatorul de telefonie japonez Docomo a fost cel mai adesea creditat ca inițiatorul a ceea ce cunoaștem astăzi ca emoji. Utilizarea accelerată a acestor semne de dezvoltatorii de comunicații, cum ar fi Apple și Android, a făcut ca „emoticoanele” de astăzi să facă parte din majoritatea conversațiilor virtuale. Emoji-urile au devenit atât de populare și de extinse, încât au ajuns să apară și în dosarele judiciare, notează summalinguae.com. Chiar dacă imaginile folosite în America de Nord sau Europa ar putea avea un înțeles mult diferit în alte părți ale lumii, această formă de comunicare este utilizată pe scară tot mai largă.
Diversitate rasială și neutralitate de gen
În 2007, o echipă de la Google a cerut consorțiului Unicode să recunoască și să creeze standarde universale în jurul emoji-urilor. Ulterior, o pereche de ingineri Apple, Yasuo Kida și Peter Edberg, au prezentat o propunere oficială de a se adopta 625 de noi caractere emoji în standardul Unicode. Acceptat în 2010, proiectul a fost primul pas pe drumul spre adoptarea emoji-urilor ca formă de comunicare. În 2011, Apple a adăugat o tastatură oficială cu emoji la iOS, iar Android a urmat exemplul doi ani mai târziu - acum, aproape toți utilizatorii de internet și smartphone-uri au folosit emoji cel puțin o dată. Utilizarea emoji-urilor a fost descrisă pe scară largă drept „limba cu cea mai rapidă creștere din lume” de mulți experți. În august 2013, cuvântul „emoji” a fost adăugat oficial la Oxford English Dictionary, definiția fiind „o mică imagine digitală sau pictogramă folosită pentru a exprima o idee sau o emoție”. Ca orice tendință, emoji au crescut și s-au extins, spre diversitate rasială sau neutralitate de gen, printre altele. Până azi, emoji-urile au devenit o formă de limbaj care este înțeleasă de majoritatea pământenilor. De asemenea, recrutorii de forță de muncă folosesc pe scară largă micile imagini, emoji-urile fiind folosiţi tot mai frontal în comunicarea profesională, mai ales în contextul intrării Generației Z pe piața muncii.
Înlătură barierele lingvistice
Pătrunderea masivă a emoji-urilor în cultura lumii este reflectată, de pildă, de o celebră campanie de marketing: Domino’s Pizza a profitat de Pizza Emoji pentru o campanie pe Twitter, în care oamenii din întreaga lume au putut trimite companiei emoji pentru a comanda o pizza. Acest lucru evidențiază modul în care aceste imagini nu doar domină conversația umană, ci și înlătură barierele lingvistice. „Emoji-urile au devenit cu adevărat un fenomen global. Oamenii din întreaga lume le folosesc acum pentru a se exprima mai bine prin intermediul dispozitivelor lor, în moduri mai creative și mai personale”, explică Ben Medlock, co-fondator al companiei britanice de software de tastatură mobilă SwiftKey. Un studiu din 2018, intitulat „Emoji și acțiune comunicativă”, susține că emoji este într-adevăr o componentă universală a limbajului scris, sensul și utilizarea sa nefiind, totuși, universale.
Primele cinci imagini, utilizate majoritar
În 2015, SwiftKey a efectuat un studiu pentru a afla cum folosesc emoji-urile vorbitorii de 16 limbi din tot atâtea regiuni diferite ale lumii. 800 de emoji au fost organizate în 60 de categorii și au fost analizate peste un miliard de date trimise de milioane de utilizatori din întreaga lume. Acest studiu a generat „Raportul emoji”, care a oferit o perspectivă fascinantă asupra obiceiurilor de a trimite mesaje text ale utilizatorilor de smartphone-uri din diferite țări. De pildă, s-a constatat că primele cinci emoji reprezintă 77% din toate cele folosite - fețe fericite, fețe triste, inimi, gesturi cu mâinile și dragoste; cele mai obișnuite emoji de față includ sărutul, ochii și un zâmbet standard de final fericit; liderii utilizărilor sunt degetul mare în sus și semnul păcii; emoji-ul inimii este cel mai folosit de francezi, de patru ori mai mult decât media; francezii folosesc și cele mai pozitive emoji, cu o rată de 86%, malaezienii situându-se la polul opus; emoji-urile cu flori și plante sunt folosite de vorbitorii de limba arabă cu o rată de peste patru ori mai mare decât cea medie; americanii preferă preponderent un emoji curcubeu, folosindu-l cu 30% mai mult decât media; utilizatorii brazilieni trimit emoji asociate cu religia (mâini împreunate în rugăciune, biserică, stea de pe cerul nopții) la o rată de peste dublu față de medie.
Peste 3.000 de desene oficiale
Biblioteca oficială de emoji-uri a Unicode este actualizată în fiecare an, iar din 2019 există 3.019 emoji-uri oficiale - 230 de emoji-uri noi au fost aprobate pentru acel an, cu adăugiri, inclusiv culori noi pentru pătrate, cercuri și inimi, precum și o mască de scufundări, un templu hindus și un flamingo. Emoji-urile de accesibilitate propuse de Apple în 2018 sunt, de asemenea, incluse în această versiune, notează rectxt.com. Pe de altă parte, în timpul alegerilor din SUA din 2016 au fost utilizate mai multe emoji-uri negative decât oricând, potrivit Brandwatch, companie de software care a publicat și o analiză din care reiese că utilizarea emoji-urilor diferă între bărbați și femei - femeile folosesc mai multe imagini care reprezintă bucurie, iar bărbații tind să împărtășească mai multe emoji-uri care reprezintă… teamă.