Main menu

header

904 29 1de Roxana Istudor şi Flori Pintea

Bogată, tot mai puternică și mai influentă, moda africană vine spre stilul european cu o mare încărcătură simbolistică, cu forme avangardiste și cu o gamă de culori care schimbă jocul pe podiumurile occidentale.

Jachete brodate, texturi strălucitoare

904 29 2Marile branduri de fashion consideră irezistibile simbolurile pline de bogăție ale veșmintelor tradiționale africane, astfel încât influența acestora s-a regăsit frecvent în mari colecții. De pildă, Alexander McQueen a propus o jachetă foarte asemănătoare faimoaselor piese kaba, care sunt veșminte de gală în Etiopia, purtate de miri în ziua nunții lor. De asemenea, texturile colorate ale pieselor Swiss au certe influențe africane, iar producători ca Ankara sau Wax Prints au pus la dispoziția creației occidentale țesături din bumbac ale căror simboluri, forme și volume amintesc de tradiția din Africa de Vest. Rochiile, eșarfele, jachetele se prezintă în culori vibrante, tipic africane, cu trimiteri la forța Soarelui și a vieții sălbatice. 

Lenjerie fastuoasă, cu ambianță de vacanță

904 29 3Sinonimă cu lejeritatea verii, simbolistica africană nu lipsește nici din defilările cu piese fastuoase de lenjerie intimă. Cu precădere în sezonul cald, branduri occidentale de top, în frunte cu Victoria’s Secret, au lansat colecții luxuriante, cu vibrație estivală și ambianță de vacanță. Alte branduri au ridicat miza simbolisticii și au asociat modelelor cercei suradimensionați care trimit cu gândul la tradiția tribului Masai, din Kenya, celebri vânători de lei, sau modele din festivaluri de pictat, amintind de practici tribale.

Serviete și poșete cu simboluri străvechi

904 29 4Influența africană a fost prezentă, în ultimii ani, în creația designerilor de poșete și serviete, care au preluat simbolistica africană străveche și au transpus-o în piese exclusiviste ale secolului al XXI-lea. Sintetizându-și linia de poșete ca „un omagiu adus întoarcerii la rădăcini, la moștenirea și bogăția de tradiții și la influențele care formează”, Luis Vuitton a lansat o colecție care are imprimat faimosul simbol al sacoșei multifuncționale lansate în Ghana. Povestea acestui faimos obiect vine din anul 1983, când președintele Nigeriei, Alhaji Shehu Shagari, a ordonat ca toți străinii să părăsească țara în câteva săptămâni. Faimoasele sacoșe, care au stat și la baza inspirației colecției Celine din 2013, au constituit un element central al amintitului exod. Pe aceeași linie a avangardismului se situează și minicolecția de piese din cânepă realizată de designerul sud-african Natalie Florence, artistă care a dus pe piețele din Canada întreaga simbolistică africană.

Inspirație pe covorul roșu

Piesă de gală a culturii vestimentare nigeriene, ținuta aso-ebi, stilizată, a fost observată pe covorul roșu al decernării Globurilor de Aur din 2016, când actrița principală din serialul „Scandal”, Kerry Washing- ton, a etalat o rochie Dolce&Gabbana „coborâtă” direct din această piesă africană. La rândul său, designerul german de origine nigeriană Buki Akomolafe și-a croit drum până la vârful modei occidentale aducând în prim-plan simbolistica vestimentară a țării sale. Artistul creează colecții care se remarcă prin linii geometrice, prin tăieturi tradiționale cu trimitere la silueta androgină și în culori strălucitoare, lucrându-și modelele manual, într-un atelier din Berlin, din bumbac organic și vopseluri cu ceară naturală, în ediții limitate, care sunt epuizate rapid de celebrități.

Emma Watson, suporter al brandurilor Mayamiko și Edun

904 29 5Unul dintre brandurile cele mai apreciate prin calitatea pieselor de inspirație africană, lansate în colecții limitate, Mayamiko, este puternic susținut de actrița Emma Stone, care apreciază clasicul etern al acestor produse și le poartă frecvent, inclusiv la capitolul accesorii. Compania oferă femeilor din Malawi posibilitatea de a se perfecționa în fabricarea de piese vestimentare, în cadrul unor laboratoare dedicate fiecărui segment, de la rochii ample la bijuterii tradiționale. Mai departe, brandul lansează în Occident rochii denumite după astfel de femei africane talentate, așa cum a fost cazul piesei maxi Chifundo. De asemenea, celebra actriță este văzută deseori în piese semnate Edun, un brand african care promovează sustenabilitatea industriei de fashion, haine îndrăznețe, care au stilizat simbolistica africană.

Coliere și cingători spectaculoase

904 29 6În Uganda, cingătorile sunt folosite de femei pentru a-și ține sub control dimensiunile, iar tribul Masai are o bogăție de modele de coliere tradiționale. Toate acestea au atras de mult timp atenția creatorilor europeni sau au fost folosite ca repere pentru colecții ale unor designeri cu origini africane, ce au adus europenilor și americanilor spectacolul acestor piese tradiționale. Debenhams, de pildă, s-a inspirat din podoabele tribale pentru a crea o linie care a acompaniat eșarfele de păr, pe cele care se pun la gât, precum și talia, completând ansambluri vestimentare de ținută, cu mesaj de emancipare a femeii. De la bijuteriile și accesoriile care au făcut-o celebră pe dansatoarea Josephine Baker și care au inspirat o colecție Prada în 2011 până la popularizarea accesoriilor de faimosul model etiopian Liya Kebede, motivele africane sunt omniprezente pe podiumurile de modă și în garderoba oricărei persoane în căutare de piese realizate manual, cu încărcătură exotică.

O campanie pentru refugiați lansată de Valentino în anul 2016, dedicată celor care și-au pierdut viața în bărcile de pe apele Mediteranei încercând să ajungă în Europa, a fost centrată pe piese vestimentare de inspirație africană

Eşarfa multicoloră, baticul tradiţional

Când se părea că eșarfele care se poartă cu atâta nesaț, de atâta vreme, în tot Occidentul și-au atins limitele versatilității, o nouă tendință a venit să schimbe regula jocului. Influența africană s-a văzut foarte bine atunci când Louis Vuitton a lansat o colecție de piese prezente inclusiv la gâtul unor fotbaliști de top. Inspirate din faimoasele pături pe care le poartă vânătorii din tribul Masai, realizate din materialele cele mai fine și de o amplitudine care le-a scos din rând, aceste eșarfe în culori vii au cucerit imediat, înregistrând un succes masiv printre vedete și, de la acestea, în toată lumea. Pe de altă parte, branduri ca Osei Duro, care operează în Ghana, asigură pieței occidentale, precum și celor din India și Peru, materiale colorate și uscate manual, țesături realizate prin metode tradiționale, care implică pictare manuală și tăiere specific africană. De aici vin spre toată lumea și baticurile atât de populare în ultimele sezoane.