Main menu

header

905 30 1de Irina Țolea și Claudia Mîțoi

Producții strălucite ce abordează teme provocatoare ori picante și având în distribuții nume sonore ale scenei românești își fac loc în programul teatrelor autohtone din care vă recomandăm în continuare câteva evenimente pe care nu trebuie să le ratați în această săptămână. 

„Cei drepți”: revoltă, dragoste, speranță și fanatism, la TNB

Mecanismele fine care transformă revolta în fanatism, idealul în forță distructivă ori iubirea în stare de grație sunt magistral ilustrate într-una dintre cele mai așteptate montări din stagiunea Teatrului Național din Capitală. Pe 22 și 27 octombrie, de la ora 20:00, la Sala Pictura, au loc primele reprezentații ale dramei „Cei drepți”, de Albert Camus, în regia maestrului Mihai Măniuțiu. Mesajul textului scris în anul 1949 rămâne la fel de actual în zilele noastre, autorul urmărind maniera prin care violența și crima devin instrumentele juste pentru a crea o lume fără violențe și crime. „Cei drepți” sunt un grup de intelectuali ruși care luptă împotriva regimului țarist punând la cale atentate teroriste, legitimând crima în numele libertății și dragostei față de semeni, asumându-și puterea divină pentru a împărți dreptatea, chiar cu prețul sacrificiului suprem. Scena devine un câmp de luptă în care exploziile conflictelor de idei și zbuciumul interior al personajelor sunt mai intense și mai zguduitoare decât deflagrația unor bombe artizanale. Protagoniști de excepție, precum Marius Bodochi, Maia Morgenstern, Marius Manole, Raluca Aprodu, Mirela Oprișor și Ciprian Necula, pun în valoare partiturile actoricești complexe, dezvăluind resorturi morale nebănuite. Următoarea reprezentație este programată pe 9 noiembrie.

Marcel Iureș, recital actoricesc în „Creatorul de Teatru”

Un spectacol jucat cu succes timp de peste 15 ani pe scena teatrului ACT se relansează acum la Teatrul Național din Capitală. Pe 21 și 25 octombrie, de la ora 20:00, la sala Studio, se joacă, într-o nouă formulă, spectacolul „Creatorul de Teatru”, de Thomas Bernhard, în regia lui Alexandru Dabija, avându-l în rolul principal pe Marcel Iureș. Intriga pornește de la reprezentația de teatru pe care Bruscon (autor, regizor și actor) se pregătește să o prezinte într-un han dintr-un sătuc austriac. Membrii familiei sale joacă în spectacol și alături de gazde sunt tratați cu tiranie și furie de „creatorul” nemulțumit de condițiile și publicul care nu se ridică la nivelul geniului său artistic. Textul transpune într-un ambalaj contradictoriu și înșelător, un mesaj sincer și distinct la adresa artei și societății actuale. La limita dintre monolog și delir, Bruscon se transformă într-un bufon ridicol și agresiv care își manifestă cu cinism frustrările, megalomania și dezamăgirile. Jocul absurd al creatorului ratat, aflat într-un război cu sine și cu toți cei din jur, este completat de exercițiul acceptării subtile executat de protagoniștii Ana Ciontea, Lucian Iftime, Alexandru Bindea, Afrodita Androne, Victoria Dicu și Alexandra Sălceanu. 

Gheorghe Visu, un Dumnezeu atipic în „Cealaltă moarte a Ioanei D’Arc”, la Ateneul din Iași 

905 30 1Un text original și profund, care aduce standardul eroilor legendari mai aproape de fiecare individ, se lansează pe scena Ateneului Național din Iași. Pe 21 și 22 octombrie, de la ora 19:00, la sala „Radu Beligan”, puteți vedea avanpremiera și premiera spectacolului „Cealaltă moarte a Ioanei D’Arc”, după textul autorului bulgar Stefan Tsanev, în regia lui Nic Ularu. În ciuda titlului, spectacolul nu vorbește despre moarte, ci despre condiția umană, despre relația omului cu Divinitatea și despre povara trădărilor, mărunte sau mari, care ne condamnă existența în momente-cheie. Textul exploatează întâlnirea specială dintre fecioara eroină și Dumnezeu, într-o montare inspirată, plină de metafore și replici îndrăznețe. În rolul unui Dumnezeu atipic, uman și spontan, care nu judecă și nu condamnă, îl puteți vedea pe îndrăgitul actor Gheorghe Visu, care, la 71 de ani, creează pe scenă o veritabilă demonstrație de măiestrie și forță artistică. În jocul surprinzător și plin de nuanțe, marele actor este secondat de mai tinerii săi parteneri Erica Moldovan (Ioana D’Arc) și Dumitru Florescu, în rolul călăului. 

Medeea Marinescu și Vlad Zamfirescu, politicieni corupți, în piesa „Dă-i bătaie”

905 30 3O nouă comedie plină de șarm și nerv, inspirată din inepuizabilul cotidian românesc, este lansată de Compania „Corina AG” pe scenele autohtone. Spectacolul „Dă-i bătaie”, de Alexandru Popa, în regia lui Vlad Zamfirescu, vorbește cu ironie și curaj despre oportunismul, corupția, lipsa de scrupule și vânătoarea de senzațional din societatea contemporană. O distribuție de zile mari însăilează pe scenă o poveste picantă din care nu lipsesc cele mai importante condimente. Astfel, avem un cuplu marcat de rutină, dezarmat în fața expunerii publice (Mirela Oprișor și Șerban Pavlu), un dascăl neadaptat, singuratic și lipsit de orizont (Marius Manole), doi politicieni corupți până în măduva oaselor, aflați în război electoral și, în același timp, tentați de „inamic” (Medeea Marinescu și Vlad Zamfirescu) și doi fermecători jurnaliști de televiziune (Diana Roman și Andi Vasluianu). Un conflict artificial umflat și exploatat de taberele interesate atinge punctul culminant într-un studio tv unde măștile încep să cadă și toată acțiunea, marcată de ridicol, comic și absurd, este deturnată de o neașteptată răsturnare de situație. Spectacolul se joacă într-un turneu național, următoarele reprezentații fiind programate astfel: 25 octombrie (ora 19:00) - Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov; 1 noiembrie (ora 20:00) - Teatrul Național din Iași; 21 noiembrie (ora 19:00) - Teatrul Național din Craiova. În Capitală, premiera comediei „Dă-i bătaie” este programată pe 27 noiembrie, de la ora 16:00, la Sala „Luceafărul” a Teatrului Elisabeta.