de Roxana Istudor şi Flori Pintea
O adevărată explozie de vânzări și nenumărate variațiuni pe aceeași temă înregistrează cardiganul. Marile branduri de fashion și vedetele cu mare vizibilitate internațională au readus în prim-plan acest obiect vestimentar care nu mai poate lipsi din garderoba domnilor în 2023, întrucât este considerat noua declarație de stil masculin.
Creștere a vânzărilor cu 90% într-un an
Moale, călduros, versatil, cardiganul care se mulează perfect, dar și confortabil, pe corp a devenit un adevărat trend în moda masculină 2023. Branduri de fashion precum The Elder Statesman, Ami Paris sau Studio Nicholson, dar nu numai, promovează din plin această piesă vestimentară cu un succes mare și o reevaluare evidentă. De pildă, vânzările de cardigane la Marks&Spencer au crescut cu 90% față de 2022. Seriale de top ale momentului și vedete ca Brad Pitt, Joseph Lee, Michael B. Jordan Roman Roy și Pedro Pascal au afișat cardigane, iar mai departe nu a mai fost decât o chestiune de (scurt) timp până ca aceste piese să devină o modă fulminantă. De altfel, de-a lungul vremii, celebrul actor Steve McQueen a popularizat cardiganul, purtându-l și în filme, dar și în viața personală, iar starul muzicii Kurt Cobain a afișat cardigane vintage, piesa pe care a purtat-o în timpul concertului Nirvana Unplugged s-a vândut la licitație pentru 137.500 de dolari.
Inventat de un general, popularizat de… Coco Chanel!
Stilul „preppy”, mai precis modelul de cardigan cu decupaj în formă de „V” în dreptul gâtului, a devenit deosebit de popular, dar nici celelalte tipare nu se lasă mai prejos. În plus, modelele și culorile sunt reinventate, pentru a da modernitate acestei piese clasice. Practic, la origini, cardiganul a fost numit după James Brudenell, al șaptelea conte de Cardigan, un general-maior al armatei britanice, care a condus Brigada Ușoară în bătălia de la Balaclava, din 1854, în timpul războiului Crimeei. Așadar, toate variațiunile pe tema acestei veste de lână vin din secolul al XIX-lea și, în timp, au avut mai multe perioade de glorie. Inițial, cardiganul a fost o vestă tricotată fără mâneci, dar ingeniozitatea fără egal a lui Coco Chanel a adus cardiganul pentru femei în prim-plan, domnii preluând trendul la intervale regulate, în anii 1950, 1970, 1990, 2000.
Textură fină, modele discrete
Ca orice piesă vestimentară, cardiganul are regulile proprii de purtare. Cu atât mai mult cu cât vine de atât de departe din timp. Pentru ca o astfel de haină tricotată să nu îmbătrânească purtătorul, specialiștii în fashion recomandă ca stilul Kobain, cardiganul lung, să fie din lână pestriță, cu textură cu nervuri sau cu un model discret. Piesa se pune deasupra unui tricou simplu sau unei cămăși din bumbac. La capitolul pantaloni, cardiganul lung impune denim mai lejer sau chiar blugi skinny, dacă silueta permite. Pe de altă parte, dacă un cardigan scurt este piesa centrală a unui ansamblu, este bine de știut că o variantă din lână merinos ar putea fi piatra de temelie a garderobei în 2023. Aspectul pe care îl conferă este îngrijit, puțin clasic, puțin vintage, cu textură foarte discretă și fără modele.
Tonuri de maro și de pământ, croială casual
Experții punctează faptul că un cardigan bine purtat, care să confere un aspect serios și elegant, dar și șăgalnic și tineresc, impune pe dedesubt cămașa introdusă în pantaloni care să fie bine croiți. De asemenea, această piesă tricotată atrage atenția și asupra încălțămintei, așa că se impune ca aceasta să se potrivească bine cu stilul cardiganului și cu întregul ansamblu în care acesta este piesa care focalizează atenția. Un astfel de look este sprezzatura, un adevărat ansamblu care arată ca un „set” în care cardiganul are locul central, dar include și tușe personale. De regulă, cardiganele din acest stil sunt fine și în tonuri de maro și de pământ, croiala este casual, iar gulerul tip șal distinge imaginea.
Tiparul funie, ideal pentru ținutele de oraș
Cardiganul pentru bărbați este un star al ținutelor stratificate. Introdusă corect în restul ansamblului, piesa tricotată este un „echipament” funcțional, călduros, foarte potrivit și elegant inclusiv pentru exterior. La acest segment, designerii indică modelele din tricot cu model funie, purtate peste o cămașă în carouri și un tricou sau chiar peste un cardigan mai subțire (fiecare strat nou ar trebui să fie mai gros decât ultimul). În zilele reci, deasupra se poate purta o jachetă. Iar pentru cei care se bucură de revenirea cardiganului pentru că dă o notă de lejeritate ținutei, veștile creatorilor de modă sunt foarte bune: piesa poate fi purtată și pentru o astfel de declarație de personalitate, atâta vreme cât celelalte elemente, pantaloni de jogging, tricouri largi sau straturi suplimentare de tricotaje fine, sunt la modă.
Ansamblu office, cu și fără cravată
Cardiganul face furori și în ansamblurile pentru birou, Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, făcând istorie în domeniu. Și aici există câteva reguli care, odată respectate, asigură efectul deplin al acestei piese atât de populare astăzi. Mai precis, un cardigan fin, cu mânecile suflecate, descheiat, este fermecător și foarte la modă pentru o ținută fără cravată, iar dacă acest accesoriu există, cardiganul se închide la nasturi, lăsând doar unul deschis, în partea de jos. În ambele variante, încălțămintea trebuie să fie ușoară și fină, minimalistă, eventual cu o notă sport.
Avantajează orice siluetă
Starul Daniel Craig nu a afișat un cardigan negru doar în „Casino Royale”, în care l-a interpretat pe faimosul James Bond, ci și pe covorul roșu. Campion al eleganței, actorul a dat de înțeles întregii lumi masculine că o astfel de piesă poate fi inclusă în mod inteligent în orice ținută și poate complimenta orice bărbat. Ca la un semn, marile branduri au trecut imediat la serii de cardigane „James Bond”, compania scoțiană Heritage John Smedley, de pildă, conducând trendul cu piese din lână merinos și tricoaje de o finețe uimitoare (cardiganele brandului au fost popularizate cândva inclusiv de membrii trupei Beatles). Și tot scoțienii, de data aceasta brandul Inverallan, oferă cardigane lucrate de mână, în care sunt specializați de generații și care avantajează orice siluetă masculină. La rândul lor, marile branduri japoneze, spaniole, italienești sau franțuzești completează tabloul unei varietăți enorme de modele de cardigane, din care oricine își poate găsi piesa ideală.