de Roxana Istudor şi Flori Pintea
Peste doar doi ani, millenialii și tinerii reprezentanți ai Generației Z vor reprezenta 75% dintre cumpărătorii de bunuri de lux. Această evoluție izbitoare remodelează peisajul industriei, care va fi împinsă înainte nu peste mult timp de consumatori mai tineri, cu cheltuieli mai mari pe acest segment, dar și mult mai pretențioși.
Cheltuiesc mai mult
Conform datelor raportului True-Luxury Global Consumer Insight 2023, realizat de BCG și The Altagamma Foundation, milenialii și Generația Z joacă un rol din ce în ce mai important în industria bunurilor de lux. Până în 2022, aceștia reprezentau deja un comerț de aproape 200 de miliarde de euro, dublu față de cifra din 2016, cu estimări pentru o nouă dublare până în 2026. În plus, generațiile mai tinere cheltuiesc cu 15% mai mult decât alte grupe de vârstă, aducând o contribuție semnificativă la creșterea sectorului. Raportul se bazează pe sondajul efectuat pe un eșantion de 12.000 de persoane de pe cele mai mari piețe de lux din lume - SUA, Regatul Unit, Italia, Franța, Germania, Brazilia, China, Japonia, Coreea de Sud, India, Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită. Consumatorii selectați în cadrul cercetării cheltuiesc în medie 39.000 de euro pe an pe bunuri de lux (îmbrăcăminte, accesorii, bijuterii, ceasuri, parfumuri, cosmetice, hoteluri, restaurante, vinuri etc.)
Impulsionează revânzarea și închirierea
Raportul constată că milenialii și Generația Z conduc, de asemenea, o altă tendință emergentă pe piața de lux: revânzarea și închirierea bunurilor de lux. În 2022, o treime dintre consumatorii chestionați cumpăraseră bunuri de lux second-hand, în creștere cu șapte puncte față de 2020, iar 22% au optat pentru închiriere de bunuri de lux, o creștere de patru puncte în doi ani. Ambele tendințe sunt deosebit de puternice în rândul consumatorilor mai tineri. Pe de altă parte, acești consumatori sunt mult mai pretențioși decât cei din generațiile anterioare. În ciuda apetitului în creștere pentru bunuri de lux, cumpărătorii mai tineri se dovedesc pretențioși când vine vorba despre experiența lor. Brandurile de lux au depus eforturi considerabile pentru a îmbunătăți sistemele de cumpărături, dar chiar și așa, mai puțin de 50% dintre consumatorii chestionați au spus că sunt cu adevărat mulțumiți de experiența lor, cu 11% declarându-se de-a dreptul dezamăgiți.
Piața internațională a bunurilor de lux și-a revenit la niveluri prepandemie și va crește cu peste șase procente în fiecare dintre anii imediat următori (raportul True-Luxury Global Consumer Insight 2023)
Generaţiile tinere cheltuiesc cu 15% mai mult decât alte grupe de vârstă
Mai greu de atras şi de fidelizat
Potrivit rezultatelor cercetării de piață, puține mărci de lux au reușit să recreeze online factorii emoționali din timpul unei achiziții în magazin. Această „deconectare digitală” este deosebit de vizibilă în rândul reprezentanților Generației Z din Europa. Aceste noi cerințe determină mărcile de lux să-și regândească abordarea de a atrage și de a fideliza consumatorii tineri. Potrivit lui Joël Hazan, expert în sectorul de lux, tehnologiile de ultimă oră, cum ar fi AI generativă și Web3, pot permite mărcilor să ofere experiențe ultrapersonalizate și captivante pentru clienți. Această abordare a dat roade în China, unde tehnologiile în acest domeniu sunt mai avansate și unde 46% dintre achizițiile interne se derulează online.